Nem másolja a Mercedes motorját, de így is sok újítással készült 2021-re a Ferrari

Forma-1, Magyar Nagydíj, Leclerc, Bottas, Ferrari, Mercedes
BUDAPEST, HUNGARY - JULY 19: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF1000 and Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 battle for position during the Formula One Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 19, 2020 in Budapest, Hungary. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes egy bizonyos motormegoldásának lemásolását is fontolóra vette, végül azonban elnapolta az ötletet az erőforrás terén tavaly óriási hátrányban levő Ferrari, amely ennek ellenére nem tétlenkedett, és egy sor változtatást hajtott végre a 2021-es szezonra.

A 2020-as szezon elején nagyon korán világossá vált, hogy a Ferrari óriásit bukott azzal, hogy 2019-es motorjának szabálytalansága miatt újra kellett terveznie az erőforrást. Mindehhez még hozzájött, hogy az autót is úgy alkották meg, hogy a leszorítóerővel együtt megnövekedett légellenállást a bivalyerős motor majd ellensúlyozza. Noha más területeken is van lemaradásuk az etalonnak számító Mercedesszel szemben, a maranellóiak is tudják, 2021-re az erőforrás terén kell a legnagyobbat előrelépniük.

Már a 2020-as szezon előtti teszteken érzékelhető volt, hogy a Ferrari visszaesett az egyenesekben Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Mattia Binotto korábbi nyilatkozata alapján ez az előrelépés meg fog történni, a kérdés már csak az, hogy elegendő lesz-e ahhoz, hogy feljebb kapaszkodjanak az erősorrendben. A svájci olasz szerint az idén már egyértelműen nem az övék lesz a leggyengébb motor, a Mercedes utolérése ugyanakkor még túl nagy falat lenne, főleg úgy, hogy sajtóhírek szerint Brixworth-ben is sikerült jelentősen erősebbé tenni a motort.

Ez önmagában azonban még semmit nem jelent, a fejlesztések befagyasztása miatt tavaly év közben ugyanis nem lehetett javítani a motorokon, így mindenkitől a szokottnál nagyobb teljesítményugrás várható a két idény között, hiszen a tavaly év közben végzett fejlesztéseket is az idei első futamon fogják bevetni a csapatok. Az Autosport úgy tudja, hogy a Ferrari SF21 motorja

tartalmazni fog néhány „izgalmas fejlesztést", amitől teljesítménynövekedést vár a Scuderia, ugyanakkor nem lesz semmilyen „forradalmi" megoldás,

helyette az erőforrás minden területén apróbb, ám így is jelentős teljesítménytöbbletet eredményező változtatásokat hajtanak végre.

A tavalyi autó továbbfejlesztett változata lesz az idei, de azért lesz bőven változtatás rajta Forrás: AFP/Frank Augstein

A szaklap információi szerint Maranellóban annak a lehetőségét is

megvizsgálták, hogy megváltoztatják az erőforrás koncepcióját, és a Mercedeshez hasonlóan kettéválasztják a turbófeltöltő levegősűrítőjét és turbináját és a motor két külön oldalára helyezi el azokat.

Noha ezt a 2021-es motor kapcsán elvetették, a Wolff Zimmermann vezette munkacsoport a grazi AVL-lel közösen továbbra is foglalkozik az ötlettel, így nem zárható ki, hogy a Ferrari 2022-es motorja ebben a tekintetben hasonlítani fog a Mercedeséhez.

Egy fontos, eredetileg 2022-re tervezett változtatást viszont a hírek szerint előrehozott a Ferrari, és Enrico Gualtieri motorfőnök vezetésével már az idén bevet egy úgynevezett "szupergyors" hengerfejet, amely jobb porlasztást és nagyobb nyomást eredményez az égéstérben, közelebb kerülve a szabályokban engedélyezett 500 baros limithez.

Az autó hátsó részén lesz a legtöbb változtatás Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Luca Bruno

Emellett a Ferrari mérnökei újratervezték a továbbra is acélból készülő dugattyúkoronát és a vezérműtengely beömlőjét, valamint a hírek szerint új, a megbízhatóságot nem a teljesítmény kárára növelő ötvözetekkel is kísérleteztek.

A motor mellett pedig a váltót is átdolgozták, aminek köszönhetően szűkebb lesz az autó hátulja.

A mérnökök továbbá újragondolták a motor hűtését is annak érdekében, hogy az oldalsó légbeömlők megváltoztatásával csökkentsék a 2020-ban komoly hiányosságnak számító légellenállást. Az Autosport pedig azt is tudni véli, hogy kisebb turbinát alkalmaznak a turbónál, hogy javítsanak az akkumulátorok töltésén. Az elképzelés az, hogy hatékonyabbá teszik az energia-visszanyerő rendszert, így az MGU-K jelentette 160 extra lóerőt több ideig tudják felhasználni egy adott körben.

Mattia Binotto optimizmusa tehát nem tűnik alaptalannak, de kérdés, hogy mindez mire lesz elég az idén.