A Williams új tulajdonosa szembement az alapító korábbi törekvésével

Forma-1, Bahreini Nagydíj, Nicholas Latifi, Williams
BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 28: Nicholas Latifi of Canada driving the (6) Williams Racing FW43 Mercedes on track during final practice ahead of the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 28, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Giuseppe Cacace - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az idei szezontól kezdve a Williams már nemcsak az erőforrást, hanem a váltót és a hidraulikus rendszer ahhoz kapcsolódó elemeit is a Mercedestől szerzi be. A sereghajtó ezzel más területekre helyezhet nagyobb hangsúlyt, ami szintén segítheti az előrelépést.

A Mercedes és a Williams bejelentette, hogy a 2021-es szezontól a két csapat szorosabbra fűzi a technikai együttműködést. A grove-iak ugyanis már nem csupán az erőforrást, hanem a váltót és a hidraulikus rendszer ahhoz kötődő alkatrészeit is partnerüktől szerzik be.

A Williams mostantól nem csak a motort vásárolja meg a Mercedestől Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

A Williams korábban híres volt arról, hogy privát istállóként mindent, amit lehetett saját maga állított elő. A csapatnál igyekeznek hangsúlyozni, hogy az autó egyéb részeit továbbra is saját maguk állítják elő, ráadásul így több forrás jut egyéb területekre, ami szintén javíthatja az autó majdani szereplését.

– olvasható a Mercedes F1-es csapatát irányító Toto Wolff kijelentése az istálló közleményében. – A Williamsnek megéri, hogy a teljes hajtásláncot megvásárolják, miután 2014 óta a mi motorunkat használják, mi pedig az új szabályok miatt gazdaságilag járunk jól egy újabb csapat ellátásával. Erről a projektről már egy ideje tárgyaltunk a Williamsszel, és örülök, hogy sikerült tető alá hozni az együttműködést.”

Lawrence Barretto, az F1.com szakírója szerint a megbeszélések egészen pontosan akkor kezdődtek, amikor a Dorilton Capital megvásárolta a Williamset az alapító családtól. Hozzátette, hogy a folyamat az után gyorsult fel, hogy Lewis Hamilton elkapta a koronavírus-fertőzést, helyére pedig a Williams pilótája, George Russell ült be.

„Örülök, hogy a Mercedesszel való kapcsolatunkat a motorokon túl is kiterjesztettük – ezek már Simon Robertsnek, a grove-iak immáron állandó csapatfőnökének szavai. – A Williams független istálló, ám a Forma-1 folyamatosan fejlődik, amire csapatként mindig reagálnunk kell, hogy a lehető legjobb helyzetbe hozzuk magunkat. Ez a hosszú távú szerződés előrelépésnek minősül, egyben része a jövőbeli stratégiai célkitűzéseinknek.

Barretto arra is kitér cikkében, hogy a megállapodás értelmében az információcsere is intenzívebb lesz a két csapat között, ami a Williams esetében nagy jelentőséggel bírhat. Ami pedig a szóban forgó alkatrészeken dolgozó személyzetet illeti, a grove-i istálló dolgozik azon, hogy mindenki átkerüljön valamilyen más területre, mint ahogyan a pénzügyi forrásnak is meglesz a helye.

A megállapodásnak köszönhetően a Williams nagyobb hangsúlyt helyezhet más területekre Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

Az elmúlt félévben a Williams jelentős átalakuláson ment keresztül. Miután a Dorilton Capital megvette az istállót, az alapító család távozott az istálló vezetéséből, a csapatfőnöki pozíciót pedig előbb ideiglenesen, majd véglegesen Roberts vette át. Amikor utóbbit megerősítették, akkor azt is bejelentették, hogy Jost Capito személyében új ügyvezető igazgató érkezik a csapathoz.

A Racing Point, illetve most már Aston Martin után tehát a Mercedes a Williamsszel is szorosabbra fűzte a technikai együttműködést, mint ahogyan a Ferrarinak (Haas) és a Red Bullnak (Alpha Tauri) is van egy ilyen jellegű csapata.

Vannak, akik ezt a folyamatot károsnak tartják, ugyanis szerintük a Forma-1-nek a saját alkatrészekről kell szólnia. Korábban ugyanakkor az is előfordult, hogy egy adott elem szinte mindenkinél megegyezett: 1974-ben például a Ferrarit és a BRM-et leszámítva az összes istálló a Cosworth DFV-motoját használta

A rivális szerint befektetésre van szükség

Pár éve még a McLaren is mélyponton volt, még ha nem is olyan mértékben, mint a Williams az elmúlt pár szezonban. A wokingiak azóta olyannyira kijöttek a gödörből, hogy tavaly megszerezték a konstruktőri világbajnokság 3. helyét. Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója szerint a másik tradicionális brit istálló is felemelkedhet, ha a tulajdonosok megfelelő módon járnak el.

Brown úgy véli, idővel a Williams is felemelkedhet Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

„[A Williams] kiváló versenycsapat, de a tulajdonosoknak nagyon sok pénzt kell befektetniük – idézi az amerikai üzletembert az Autosport. – A bajnokságban elért tizedik hely miatt a elmaradnak a bevételek tekintetében, mint ahogyan szponzorból sincsen túl sok. A személyzet, a know-how és a szakértelem megvan, csak azokra a forrásokra van szükség, amelyek eddig hiányoztak. Szóval időbe fog telni, de erre az évre nagyot léptek előre. Pontot ugyan még nem szereztek, de többször is közel álltak hozzá.”