Társoldalunk:

Elképesztő történetet osztott meg Schumacherről a Ferrari csapatfőnöke

2021.01.02. 23:52

Ma ünnepli 52. születésnapját a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher, akiről Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke egy korábban nem ismert történetet mesélt el, ami nem csak első hallásra hangzik hihetetlennek.

Noha az ember azt hinné, hogy a sportág valaha élt egyik legsikeresebb versenyzőjéről már nem igazán lehet újat mondani, időről időre mégis előkerülnek Michael Schumacher Forma-1-es pályafutásával kapcsolatban eddig nem hallott anekdoták. Legutóbb Mattia Binottónak sikerült előállnia egy eddig nem ismert történettel. A Ferrari jelenlegi csapatfőnökének segítségével több mint 25 évet repülünk vissza az időben, Schumacher és a Scuderia legendás együttműködésének kezdetére.

Michael Schumacher ismerkedése a Ferrarival mély nyomot hagyott Mattia Binottóban - GalériaForrás: Picture-Alliance via AFP/Firo Sportphoto

A 2013. december 29-én súlyos síbalesetet szenvedett, azóta a világtól elzártan, teljes titoktartás mellett kezelt hétszeres világbajnok már Ferrarihoz csatlakozásakor is nagy névnek számított, hiszen kétszeres világbajnokként érkezett meg Maranellóba, de az ott dolgozók csak ezután tapasztalták meg, hogy kivel is van dolguk. Első rendes tesztjét 1995. novemberében, a portugáliai Estorilban kezdte meg a Scuderiával, de előtte már a Ferrari házi tesztpályáján, Fioranóban is megtett pár kört, hogy a csapat elvégezhesse az ilyenkor szokásos ülés-, pedál- és kormánybeállításokat, és Estorilban rögtön nekifoghasson az érdemi munkának.

Egy sima akklimatizáló tesztnél azonban jóval érdekesebbre sikerült Schumacher első bevetése vörösben. Hogy miért, arra Mattia Binotto adta meg a választ. „Azért is emlékszem ennyire a fioranói tesztre, mert egyszerűen nem volt képes bevenni az első kanyart – emlékezett vissza az akkor 26 éves, a Ferrarihoz abban az évben csatlakozó mérnök a Beyond the Grid podcastban. – Nem volt képes rendesen bevenni, és lassabb köröket ment, mint azok a pilóták, akikkel korábban ott teszteltünk, mint Jean Alesi és Gerhard Berger, az istálló azévi versenyzői, valamint a tesztpilóta Nicola Larini. Emlékszem, hogy az első teszt után rögtön közölte Jean Todt-tal, hogy az első kanyart meg kell változtatni, többé látni sem akarja. Úgyhogy megváltoztattuk a fioranói pálya vonalvezetését. Az első kanyar egyébként sem volt reprezentatív, mert nem hasonlított egyik kanyarra sem azok közül, amelyek a versenynaptárban szerepeltek."

Az első megtett méterek egy F1-es Ferrarival 1995. november 16-án, Fioranóban

Schumacher tehát egyből jelezte, hogy nem vár mást a Ferraritól, mint azt, hogy mindenben kielégítsék az igényeit, de cserébe ő is 100%-ot nyújtott, és megmutatta a csapatnak, hogy mi a profizmus.

Összeállításaink Schumacher születésnapja alkalmából

„A fioranói teszt után elutaztunk Estorilba. Egy normál tesztnapon reggel kilenckor nyit a bokszutca. Mi addig mindig nagyon későn érkeztünk a pályára, a technikusok és a mérnökök is nyolc óra ötven perc körül jelentek meg, hogy bemelegítsék a motort – magyarázta Binotto. – A pilóta kilenc előtt öt perccel érkezett, beült, ment egy installációs kört, majd kiszállt és elkezdte megbeszélni a mérnökökkel az aznapi programot."

Schumachernek ez az olaszos lazaság azonban már a legelső napon sem tetszett.

„Mint általában a tesztek első napján, aznap is nyolc óra húsz perc körül érkeztünk meg, Michael azonban már ott volt, ránk várt, és közben az óráját nézte. »Srácok, mit csináltok, nyolc órakor van a megbeszélés. Először megbeszéljük a napi programot, aztán jön az installációs kör.« Úgyhogy Michael érkezése óta nyolc órakor tartjuk a megbeszéléseket a teszteken. A második napon már öt perccel nyolc előtt ott voltunk, csak hogy biztosan ne késsünk el. Ilyen volt az ő megközelítése, ami eléggé hihetetlen volt elsőre."

Schumacher korán kezdett, és a csapattól is elvárta ugyanezt - GalériaForrás: Picture-Alliance via AFP/Firo Sportphoto/

Estorilba a Ferrari két autóval érkezett, az egyikbe az utoljára abban az évben használt V12-es, a másikba pedig az 1996-ra fejlesztett V10-es motort szerelték. Főleg előbbi kocsi múlta felül Schumacher várakozásait, aki John Barnard technikai igazgató szerint azt mondta, 1995-ben a Ferrarival könnyebb lett volna megnyernie a világbajnoki címet, mint a Benettonnal. Ennyire jónak találta az autót. Amellett azonban, hogy szélvészgyors volt, mással is nagy hatást gyakorolt a mérnökökre.

Nagyjából egy órával a nap vége előtt időmérős köröket akartunk teljesíteni mindössze tíz kilogrammnyi üzemanyaggal, hogy másnap az olasz újságokban az legyen a címlapon, hogy Michael Schumacher volt a leggyorsabb a teszten, ő azonban azt kérdezte, hogy miért kellene ilyesmit csinálnunk – emlékezett Binotto. – »Ne már, azért vagyunk itt, hogy teszteljünk és tanuljunk, nem azért, hogy a miénk legyen a legjobb köridő, úgyhogy nem megyünk könnyű autóval, folytatjuk 50 kg üzemanyaggal!« Ez újabb változás volt nekünk. Azért jött, hogy tanuljon és fejlődjön, nem akart időt vesztegetni a gyorskörökkel. Végül pedig 50 kilóval is megfutotta a leggyorsabb kört. Ez eléggé hihetetlen volt, mert Estorilban az első két jobbos kanyar igen gyors, a másodikat pedig padlógázon vette be, miközben Jean Alesi és Gerhard Berger az azévi nagydíj időmérőjén sem volt erre képes ugyanazzal az autóval. Elég hamar megtanultuk, hogy kicsoda Michael Schumacher. Keményen dolgozó vezér, aki erős és gyors volt. Megtanította nekünk, hogy miként álljunk hozzá a feladatokhoz."

Nem csak a pályán kívül, hanem azon is megmutatta, mitől lett már 1995-re kétszeres világbajnok - GalériaForrás: Picture-Alliance via AFP/Firo Sportphoto/

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hűvösebb idő kedvezett a köridőknek a melegben rendezett Portugál Nagydíjhoz képest, Schumacher azonban valóban nem könnyű autóval, és nem is a szakzsargonban csak arany órának (golden hour) nevezett időszakban, azaz a tesztnap utolsó órájában futotta a legjobb idejét. Az öt napos tesztelés során 1:21.21-gyel az övé lett a második legjobb idő a williamses bemutatkozására készülő Jacques Villeneuve (1:20.96) mögött. Ezt a kört a V12-es motorral szerelt autóval érte el, tehát ugyanazzal, amelyet Alesi és Berger a két hónappal azelőtti Portugál Nagydíjon vezetett, és amellyel

az időmérőn az osztrák kevés üzemanyaggal is csak 1:21.970-es időt autózott, azaz 7 tizeddel rosszabbat, mint Schumacher a teszten a megtankolt kocsival.  

Az 1995 végi időszak egyébként nemcsak Schumacher és a Ferrari, hanem Schumacher és a Scuderiánál később nagy karriert befutó, 2019 elején csapatfőnökké kinevezett Mattia Binotto gyümölcsöző együttműködésének is a kezdete volt. A hétszeres világbajnokhoz hasonlóan 1969-ben született svájci olasz tevékeny részt vállalt a csapat felvirágoztatásában, eközben pedig szoros kapcsolatba került a sztárpilótával. Elmondása szerint ugyanakkor a barátjának mégsem merné nevezni a németet.

Binotto szoros kapcsolatot alakított ki Schumacherrel a ferraris évek alatt

„Évente 200 napot töltöttem vele, többet láttam őt, mint a családomat vagy a feleségemet. Michael imádott focizni, a versenyhétvégék előtti csütörtökön a csapattal mindig együtt játszottunk, így kezdtük a hétvégét. A meccs után pedig mindig együtt vacsoráztunk. Olyan vezető volt, aki élvezte, ha együtt lehet a csapattal, a technikusokkal, mérnökökkel.

Kétségtelenül nagyon közel álltunk egymáshoz, de hogy barátok voltunk-e? Szerintem ezt nem mondhatjuk, mert végső soron munkakapcsolatról volt szó, és oda-vissza kell egy bizonyos fokú tisztelet a pilóta és a mérnök között. Élvezitek egymás társaságát, de a barátság talán valami más."

Mint oly sok szakembert, legyen szó a Jordan, a Benetton, a Ferrari vagy a Mercedes egykori vagy jelenlegi alkalmazottairól, Binottót is lenyűgözték Schumacher képességei, érdekes módon azonban többekhez hasonlóan ő is megerősítette azt, hogy a német pilóta nem volt kiemelkedően jó az autóról adott visszajelzések terén. Mindez szöges ellentétben áll a közhiedelemmel, amely a mai napig úgy tartja, Schumacher nemcsak gyors versenyző volt, de elsőrangú tesztpilóta is.

A mérnököknek adott visszajelzésekben volt nála jobbForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Denis Doyle

Utóbbi ugyanakkor ettől még igaz lehet, Binotto szerint ugyanis gyakorlatilag Schumacher tempója volt maga a visszajelzés. „Szerintem Michael nem volt nagyon erős a visszajelzésekben, ami pont az ellenkezője annak, amit mindenki gondol róla. Azonban annyira gyors és következetes volt, hogy ha változtattunk a beállításokon és gyorsabb lett, akkor tudtuk, hogy a változtatás jó irányba történt, ha pedig lassabb lett, tudtuk, hogy negatív irányba módosítottunk. Képes volt minden körben nagyon következetesen vezetni, így a valódi visszajelzést a köridejei szolgáltatták. Ha egy tizeddel gyorsabb kört ment, a visszajelzés pozitív volt. Ennyi" – világított rá a német pilóta legnagyobb erősségére a Scuderia csapatfőnöke, aki szerint vezetési szempontból Schumacher nem csinált semmilyen egyedi dolgot, egyszerűen „mindig képes volt az adott körülmények között a határon vezetni körről körre, kanyarról kanyarra."

Továbbra is csak kevesen tudják, hogy mi van vele

Michael Schumacher születésnapja minden évben szomorú emlékeztető nemcsak a hétszeres világbajnok páratlan karrierjére, hanem 2013-as síbalesetére is. Állapotát családja azóta hétpecsétes titokként őrzi, mindössze annyit lehet tudni róla, hogy továbbra is küzd a felépülésért és csak közeli barátai és rokonai látogathatják, konkrétumot azonban ők sem árulnak el róla.

Schumacher és Badoer jó barátok lettek, és a Forma-1-es közegen kívül is rendszeresen találkoztak, családostul közösen jártak nyaralniForrás: Getty Images/2009 Luca Ghidoni/Luca Ghidoni

Az egyik ilyen barát a Forma-1-ben 1993 és 2009 között 50 nagydíjon rajthoz álló Luca Badoer. A 49 esztendős olasz 1998-ban került közeli kapcsolatba Schumacherrel, miután a Ferrari tesztpilótája lett, az ismeretségből pedig barátság lett. „Autóval mentünk a fioranói pályára, ahol bemutatták az 1998-as, F300-as versenyautót. Onnantól kezdve bizalmas kapcsolat, barátság és testvériség alakult ki közöttünk" – nyilatkozta Badoer az olasz Libero nevű újságnak.

A barátság azután is megmaradt, hogy Schumacher 2010-es visszatérésével végleg megszűnt kettejük munkakapcsolata (a német pilóta 2007 és 2009 között a Ferrari tanácsadója, Badoer pedig tesztpilótája volt, a 2009-es szezonban pedig végül ő helyettesítette a sérült Felipe Massát, mert Schumachert a nyaksérülése megakadályozta a beugrásban), amit mi sem mutat jobban, minthogy Badoer 14 éves fiának, a gokartos ígéret Brando Badoernek Schumacher a keresztapja.

A 2002-es USA NagydíjonForrás: Getty Images/2002 Getty Images/Mark Thompson

A síbaleset ezek után természetesen az olasz expilótát is nagyon rosszul érintette. „Fáj, ha arra a drámai napra gondolok. Schumi és a családja iránti tiszteletből nem árultam el vagy mondtam egy árva szót sem az állapotáról. Csak én, Todt és néhány közeli barát látogatja őt. Michael mindig is keményen edzett és jó, hogy a teste ellenálló maradt. Amikor Monzában vagy Mugellóban teszteltünk, a szünetekben a mobil edzőtermében edzett, vagy fogta a biciklijét és elment tekerni a hegyekbe. Michael az Michael. Egy harcos. Remélem, hogy hamarosan felépül."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK