Társoldalunk:
Hírlevél

Alonso a két Mercedest legyőzve első lett a szezonzáró F1-es teszten

2020.12.15. 15:33

A Renault színeiben jövőre visszatérő Fernando Alonso futotta a leggyorsabb kört az eredetileg fiatal pilóták számára szervezett F1-es teszten a Mercedes két újonca előtt. Mick Schumacher volt a sereghajtó, de ő is szorgalmasan rótta a köröket.

Még a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után sem térhetett haza az F1-es csapatok nagy része, a McLaren és a Racing Point kivételével minden istálló a pályán maradt tesztelni, elsősorban fiatal tehetségek javára. A koronavírus miatti megszorítások jegyében eredetileg csak olyan pilóták tesztelhettek volna, akik eddig maximum két nagydíjon vettek részt, végül az FIA azoknak is engedélyt adott, akik ennél rutinosabbak, de idén nem versenyeztek az F1-ben.

Alonso volt a leggyorsabb, C4-es és C5-ös gumikat használt - GalériaForrás: XPB / James Moy Photography Ltd.

Ez lehetővé tette Fernando Alonso és a Renault számára, hogy 1:36.333-mal a leggyorsabb kört teljesítse a keddi tesztelés során, ráadásul a jövőre visszatérő kétszeres F1-es világbajnok tempósabban autózott, mint a csapat két eddigi pilótája, a távozó Daniel Ricciardo és a jövőre is az istállónál szolgáló Esteban Ocon tette az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjén.

Alonso esélyeit javította, hogy a vasárnapi futamon a mezőny felgumizta a pályát, de ugyanolyan keverékeket használhatott, mint a főállású mezőny a hétvégén, és a leggyorsabb körét alkonyatkor, az időmérőhöz hasonló körülmények között futotta. 

„Jól jött és nagyon kellemes volt visszaülni az autóba, különösen a versenyistálló tagjaival. A felkészülés részeként a 2018-as autóval teszteltem már, de ez komolyabbnak tűnt és kissé felébresztette a versenyszellemet. Nagyszerű megtapasztalni, hogy mire képesek a modern autók. Közelről figyeltem a csapat munkáját és ma jó volt belülről is átérezni azt, amit ellestem a hétvégén.”

„Sok alapvető dolgot véglegesítettünk, amit a gyárban már előkészítettünk, például az ülést és a pedálok elhelyezését, ami nagyon hasznos, mivel jövőre csak másfél napnyi tesztelés lesz. Kipipáltunk néhány teendőt, most jön a karácsony és az újév, jó hangulatban, motivált csapattal várjuk” – összegzett Alonso.

A spanyol pilóta a Mercedes két beugróját előzte meg, a Formula E-ben versenyző Nyck de Vries élete első F1-es tesztjén 1:36.595-tel mutatkozott be, ez körülbelül 0,3 másodperccel lassabb Valtteri Bottas időmérős körénél, a George Russell miatt mellőzött Stoffel Vandoorne 1:36.840-et ért el, de délután csak keveset autózott, miután 1:37.206-tal az élen zárta a délelőttöt.

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke szerint bár Vandoorne kénytelen volt korán távozni egy Formula E-s PR esemény miatt, ezért lekéste az esti etapokat, mindkét pilótával elvégezték a tervezett programjukat. „Nyck az első napján lenyűgözött minket azzal, hogy milyen gyorsan felvette a tempót alacsony és magas üzemanyagszinttel is" – tette hozzá.

Nyck de Vries először ült F1-es autóban, alig volt lassabb Bottas időmérős körénél, de nem tudni, hogy ismét letekerték-e a Mercedeseket, ahogy a nagydíjhétvégén tették - GalériaForrás: Formula 1 via Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A rutint képviselte az Alfa Romeo által nevezett Robert Kubica is, aki a 4. helyen bő 0,3 másodpercet vert az F2 idei 2. helyezettjére, Callum Ilottra, a várhatóan az Alpha Taurinál versenyzővé előlépő Cunoda Juki majdnem 1 másodperccel gyorsabb volt honfitársánál, a szintén az olasz istálló színeiben tesztelő Szato Marinónál, aki életében először ült F1-es autóba.

Franz Tost csapatfőnök mindkettejük munkáját méltatta, elárulta, hogy teljesítették az FIA kötelező menekülési gyakorlatát, jó visszajelzéseket adtak a mérnököknek és jól jött a számukra, hogy különböző napszakokban is a megfelelő üzemi tartományban kellett tartaniuk a gumikat. Cunoda szerint az autó sokkal erősebb lett a 2018-as modellhez képest, a nap végére el is fáradt.

Fordított volt a sorrend a Red Bullnál, az F2-be készülő Juri Vips gyorsabbnak bizonyult a Formula E-s és kétszeres WEC-világbajnok egykori F1-es pilóta Sébastien Bueminél, aki ráadásul kissé össze is törte az autója hátulját, amikor a hátsó szárnnyal a falnak koccant. Hasonlóan járt Cunoda és a Renault tehetsége, Csou Kuan-jü is, de egyikük sem szenvedett nagy balesetet.

A Mercedeshez hasonlóan a Red Bull is arra hajtott, hogy a tartalékpilótáik megismerjék az autót, Guillaume Rocquelin vezető versenymérnök szerint így jobb visszajelzéseket adhatnak a szimulátoros munka során és felkészültebbek lehetnek, ha hirtelen be kell ülniük valamelyik versenyző helyett.

„Ezért is gyakoroltuk a rajtprocedúrát és a pályán zajló munkát, hogy érezzék, ki, milyen feladatot tölt be egy nagydíjon. Seb és Jüri is nyomta, megtalálták a határaikat, ezt vártuk tőlük. Most már jobban ismerik, hogy mit igényel az autó, milyen érzés vezetni. A mai nap nagyon hasznos volt, hogy előrelépjünk."

Schumacher a nap nagy része során C4-es gumikon ment, a vége felé kapott lágyabb, C5-ösöketForrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images

Az autó tényleges versenyképességéhez képest jól szerepelt Jack Aitken a Williamsnél, jó másfél másodpercet adott Roy Nissanynak.

„A körülmények kissé eltértek a versenyhétvége délutáni és esti edzéseitől, de így is hasznos és reprezentatív etapokat futottunk – nyilatkozta Dave Robson, a Williams vezető versenymérnöke. – Mindkét pilóta kiváló munkát végzett, jól érezték magukat, értékes tapasztalatokat szereztek és ez segít majd nekik, hogy egyre inkább hozzá tudjanak tenni az autó fejlesztéséhez."

„Amellett, hogy a fiatal pilótáinknak adtunk lehetőséget, ez jó esély volt arra is, hogy a mérnökeinket és szerelőinket is rotáljuk, így általában mindenki tapasztaltabb, motiváltabb és képzettebb lesz a pályafutásuk következő lépéseire. Mivel egyre hosszabb szezonok jönnek, a plusz edzés nagyon fontos."

Hasonló tempót diktált a Ferrari fejlesztőpilótája, Antonio Fuoco és az F2-ben versenyző Robert Shwartzman. Ilotthoz hasonlóan ő is gyorsabbnak bizonyult Mick Schumachernél, aki utolsó lett, de bő 2 másodperccel elmaradt Kevin Magnussen időmérős eredménytől, ami azt sugallja, hogy teljesen más programot futott a többiekhez képest. 

Ezt Komacu Ajao, a Haas vezető versenymérnöke is megerősítette. A japán szakember elmondta, az volt számukra a fontos, hogy Schumacher tapasztalatokat szerezzen magas üzemanyagszinttel a gumimenedzsment terén és értse az autó balanszának változtatásait, ezért a C4-es és a C5-ös abroncsokkal is csak hosszú etapokat teljesített. A német fiatal a 125 körrel igazolta, hogy az edzettségi állapota kiváló, 11 rajtgyakorlatot is elvégzett az F2-es bokszutcában.

„Nagyon jól érzem magam, nyilvánvalóan nagyon örülök, hogy sikerült ilyen sok kört menni, ez nem mindig magától értetődő a tesztelésen – mondta Schumacher. – Arra összpontosítottunk, hogy sok kört menjünk, ezek értékes körök is voltak, ami nagyon jó hír. A legfontosabb az volt, hogy egy kicsit jobban kiismerjük a gumikat, erre a hosszú etapok nagyon jók voltak. Szerintem ezt elértük, már elég jól értem, hogy mit kell tennem, noha a gumik egy kissé másak lesznek jövőre. Otthonosan érzem magam, megismertem a csapatot és tényleg nagyon örülök, hogy az autóban ülhettem, nagyon jó érzés vezetni. Már nagyon várom a következő évet."

Részletes eredmények, a sárga jelzésű C4-es (közepes) keverékből mindenki 5, a piros jelzésű C5-ös (lágy) keverékből mindenki 2 szettet használhatottForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK