Társoldalunk:

A Mercedes felfedte az összeomlás okát, ami Russell győzelmébe került

2020.12.08. 06:10

Jó úton járt a Lewis Hamiltont helyettesítő George Russell afelé, hogy rögtön győzelemmel mutatkozzon be a Mercedesnél, de egy ritka hiba megfosztotta ettől. Az istálló főmérnöke elárulta, hogy mi történt az ominózus bokszkiállásnál.

A 87 körös Szahíri Nagydíj 62. köréig úgy tűnt, George Russell nagy tettet hajt végre és Juan Manuel Fangio 1954-es, valamint Max Verstappen 2016-os szezonközi csapatváltásához hasonlóan ő is győzelemmel mutatkozik be új istállójánál, ahol a koronavírusos Lewis Hamiltont helyettesítette.

Russellnek később vissza kellett térnie a bokszba, hogy az összecserélt gumik helyett szabályos szettet kapjon, majd defektet is kapott - GalériaForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Russell a 2. rajtkockából rögtön megelőzte csapattársát, Valtteri Bottast és a bokszkiállások első hulláma után is tartotta a vezetést. Ekkor viszont a Williamsnél az ő helyére beültetett Jack Aitken megrongálta az autóját, ezért a pályára küldték a biztonsági autót, a Mercedesnél pedig úgy döntöttek, van elég előnyük ahhoz, hogy mindkét autón lecseréljék a gumikat.

Ez normális esetben rutinfeladat, a Mercedesnél még a rendkívül nehéz, közvetlenül egymás után lebonyolított „dupla” kerékcseréket is hibátlanul meg szokták oldani, de a Ferrari 1999-es Európa Nagydíjon történt hibájához és a Red Bull 2016-os monacói melléfogásához hasonlóan ezúttal a Mercedesnél alakult ki zűrzavar, ráadásul ez mindkét autó győzelmi esélyeinek ártott.

Toto Wolff csapatfőnök nem sokkal a leintés után elárulta, hogy a rádióval volt probléma, majd Andrew Shovlin vezető versenymérnök részletesen is elmagyarázta, hogy a Mercedesnél nagy a folyamatos rádióforgalom csapaton belül, ezért Ron Meadows csapatmenedzser üzeneteinek a rendszerük elsőbbséget ad, de ezúttal hiba csúszott a működésbe.

Az F1-ben bokszfelszerelésen dolgozó Hegedűs Andor további kulisszatitkokat mondott el

„A rendszer tudja, hogy priorizálni kell a Rontól érkező üzeneteket, mert az a legfontosabb, hogy a kerekek legyenek ott, függetlenül attól, hogy mit mond a pilóta vagy bárki más a gárdában. Most viszont úgy tűnik, hogy bár a rendszer úgy döntött, átengedi a priorizált üzenetet, mégis lemaradtunk egy kulcsfontosságú közlésről, és gumikat kezelő [szerelők] fele kapta csak meg az üzenetet.”

Toto Wolff véleménye

Shovlin elmondta, a helyzetet az is nehezítette, hogy Russell már nagyon közel járt a bokszbejárathoz, és elismerte, hogy nem volt feltétlenül szükség a bokszkiállásra, pont azért kerültek bajba, mert biztosra akartak menni. Ezt később Bottas példája alátámasztotta, a finn pilóta küszködött az újraindítás után, mert közvetlen ellenfeleitől eltérően az ő autóján fent maradt a használt, kemény gumiszett.

„Visszatekintve, lehet azt mondani, hogy minden rendben lett volna, ha kint maradunk, de versenycsapatként nem félhetünk egy bokszkiállástól, akkor sem, ha nyomás alatt kell dolgoznunk. Ilyenekből több százat elvégzünk feszült helyzetben, duplázva, mindenféle esetben, és jól sikerülnek. A képesség, hogy nyomás alatt is meg tudjuk csinálni gyakran a győzelmeket jelenti.”

Shovlin kijelentette, mint minden esetben, most is a probléma gyökerét kell megkeresniük, és nem szabad elveszni a zűrzavarban, amit okozott. Annál is inkább, mert azt mondta, ez a hiba „az elmúlt három évben” bármikor előfordulhatott volna (a csapat sajtóközleményében „néhány” évet említettek), és szerinte bármelyik következő futamon előfordulhat újra.

„Ez olyasmi, ami a rendszer része, és borzasztóan balszerencsés volt a pilóták számára, George miatt pedig elkeserítően balszerencsés, hogy most derült ki, de ez bármikor máskor is kiszúrhatott volna velünk.”

A brit szakember a csapat sajtóközleményében nyomatékosította, hogy a történtekért egy adott hiba és bizonyosan nem a szerelők közül valakinek a mulasztása okolható, és méltatta a bokszcsapatot, amelynek tagjai az egész év során helytállnak a versenyeken.

Russell rádiója okozta a galibát?

Ugyan Shovlin szerint Meadows rádióforgalmazása kap elsőbbséget, az F1 TV-n visszanézhető belső kamerás felvétel szerint Russell nem kapcsolta ki a rádióját a bokszkiállás során és az FIA sportfelügyelői is azt írták a pénzbüntetés indoklásában, hogy a 63-as autó rádióforgalma felülírta a szerelőknek küldött rádióüzenetet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK