Társoldalunk:

A csődtől megmenekülve csapott le újra vasárnap az F1 óriásölője

2020.12.07. 09:54

Meseszerűen aratott győzelmet a nagy autómárkák és egy globális nagyvállalat (a Red Bull) csapataival szemben az F1 utolsó megmaradt "kisebb" istállóinak egyike. Az elmúlt harminc évben nem először okozott meglepetést a korábban Jordannek hívott Racing Point, pedig előfordult, hogy a mezőny sereghajtójává süllyedt le, és nemrég majdnem csődbe ment.

Miközben menthetetlenül autómárkák és egy globális nagyvállalat (a Red Bull) játszóterévé vált a Forma-1, harminc éve van egy csapat, amelyik rendre borsot tör a nagyok orra alá és elsétál a lepattanókkal, ha összekuszálódnak a futam szálai és sorra lövik az öngólokat a jobb felszerelések tulajdonosai.

A Racing Point így nyerte meg a második felében drámaian alakuló Szahíri Nagydíjat, stílszerűen Sergio Pérezzel, aki kiváló teljesítménye dacára a jelek szerint ülés nélkül marad 2021-re, és a verseny legelején még az utolsó helyen haladt. Mekkora fordulat az egy héttel korábban ugyanitt, csak más vonalvezetésen rendezett futamhoz képest, ahol Pérez motorja a leintés előtt ment tönkre, és úgy nézett ki, vele együtt füstté válik a közönség szemében többnyire kedvelt csapat konstruktőri bronzérme!

A győzelmet ünnepli a Racing Point - GalériaForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Amely leginkább azzal váltott ki szimpátiát sokakban, hogy a Ferrari-Mercedes-Red Bull triót üldöző bolyban a többiekhez képest szűkebb büdzséből rendre jobb eredményeket szerzett. A hatékonyság bajnokaiként 2016-ban és 2017-ben például megkaparintották a negyedik helyet a csapatok rangsorában. Nyilván sokat segített a Mercedes-motor, de beszédes, hogy 2014, az új turbókorszak kezdete óta 9 dobogós eredményt jegyeztek, ugyanannyit, mint a Renault és a McLaren alakulatai együtt.

Az új milleniumban a Williams kifulladását követően nem sok babér jutott olyan csapatoknak, amelyeket nem autógyár vagy a Red Bull által üzemeltetett: Ross Brawn istállójának 2009-es tündérmeséjét (amit lényegében a Honda alapozott meg) leszámítva a Williams egy, a Lotus két győzelmet húzott be.

Pérez a 3. helyet ünnepli a 2016-os Monacói NagydíjonForrás: AFP/Andrej Isakovic

A hullámvasút a korábban többféle néven létező Racing Point egész fennállására jellemző volt: az Eddie Jordan által 1990-ben alapított csapat meglepetésre állt már harcban a vb-címért és szenvedett kilátástalanul sereghajtóként is, két éve pedig kis híján csődbe ment. A Force India nevet ezután, az új tulajdonos tőkeinjekciójával vetkőzték le, és jövőre már az Aston Martin égisze alatt fognak versenyezni, ami teljesen új korszakot nyithat meg. Az eddigi bravúrokat nem lesz könnyű felülmúlni.

Schumacher debütálása még nagyobbat szólhatott volna

Eddie Jordan versenycsapatában indult először a brit F3-ban Ayrton Senna és Damon Hill is, és a fukar ír 1991-re úgy döntött, benevez a Forma-1-be. Akkoriban még selejtezővel indult a legkisebbek nagydíjhétvégéje, hogy egyáltalán részt vehessenek az időmérőn, és még ott is véget ért a leglassabbak számára a dal. Ennek dacára az istálló elképesztően debütált, az ötödik pozícióban zárt a konstruktőrök között, és a remekül vezethető zöld autó kis híján győzelmet aratott egy sima, káosz nélküli versenyen.

Andrea de Cesaris az 1991-es Belga NagydíjonForrás: Getty Images/2014 Getty Images/Pascal Rondeau

A Belga Nagydíjról számtalanszor, sokféle aspektusból hallhattunk Michael Schumacher bemutatkozása kapcsán, de gyakran elsikkadó tény, hogy csapattársa, a balesetekről ismert Andrea de Cesaris a győzelemért támadta Ayrton Sennát. Ez alapján természetesen az sem irreális felvetés, hogy Schumacher megnyerhette volna legelső versenyét, hiszen az olasz elől indult, csak rutintalansága miatt leégette a kuplungot a rajtnál.

A táv utolsó negyedében de Cesaris a 2. helyen haladt 2-3 másodpercre a váltóproblémával küszködő Sennától, és a bravúros eredménytől csak az fosztotta meg, hogy két és fél körrel a cél előtt megfőtt a motorja.

„Abban az évben ez volt az egyetlen motorhibánk – nyilatkozta a balszerencsés pilóta, aki lehetségesnek érezte az előzést.A Ford változtatott a dugattyúkon, és nem szóltak, hogy ez növelni fogja az olajfogyasztást.Kiürült a tartály a végére."

Egy merész húzással mindenkit megvicceltek

Az 1991-es idényhez képest a következő két szezonban a Jordan jelentősen visszaesett, és csupán egyszer szereztek pontot, igaz, az 1993-as szuzukai futamon Rubens Barrichello és Eddie Irvine is az első hatban végzett. 1994-ben viszont már megmutatták az oroszlánkörmeiket, hiszen a brazil pilóta a felállhatott a dobogó harmadik fokára. Persze ehhez az is hozzátartozik, hogy aki előle indult, az vagy ott is maradt, vagy feladta a futamot.

Aztán jött a tragikus San Marinói Nagydíj, ahol Barrichello is horrorisztikus balesetet szenvedett, és a csapat teljesítménye néhány kivételtől eltekintve jelentősen visszaesett. Két 4. helyet azért így is fel tudtak mutatni, de a szezon csúcspontja egyértelműen a Belga Nagydíj időmérőjén érkezett el.

Senna halála után Barrichello lett a brazilok reménysége, aki még abban az évben pole pozíciót szerzett BelgiumbanForrás: Getty Images/2011 Getty Images/Richard Davis

Az év során eddig a legjobb esetben is csak az 5. pozícióba kvalifikáló istálló ugyanis hatalmas meglepetésre megszerezte a pole pozíciót. Akkoriban pénteken és szombaton is rendeztek egy-egy időmérőt, de mindenkinél csak a jobbik eredmény számított. Ez lényegében azt jelentette, hogy ha az egyik napon esett, a másikon pedig nem, akkor előbbi gyakorlatilag ment a kukába.

Ehhez hasonló forgatókönyv játszódott le Spában, a különbség csupán annyi volt, hogy mindkét alkalommal esett, csak szombaton jobban. A pénteki szakasz végére viszont felszáradt a pálya, és Barrichellót slickeken küldték ki. Ez olyannyira bejött, hogy még Michael Schumacher idejét is túlszárnyalta, és a Jordan megmutatta, hogy ha úgy adódik, akár a legnagyobbakat is képes megviccelni.

„Rubens ördögien vezetett – emlékezett vissza Gary Anderson, a csapat akkori technikai igazgatója a The-Race.com-nak. – Mindig is remekül teljesített ilyen körülmények között, akkor pedig tökéletesen időzítette az utolsó körét, már csak pár másodperc volt hátra a végéig. Enélkül nagyon hátulról rajtolt volna, de ura volt a helyzetnek ebben a nehéz szituációban.”

A brit szakember hozzátette, mindig is szeretett 19-re lapot húzni, ez pedig tökéletes alkalom volt erre. Ugyanakkor a pole pozíció nem csupán ennek, hanem az autó teljesítményének is köszönhető, amit jól mutat, hogy Irvine a 4. helyről indulhatott.

A futam már nem sikerült jól a Jordannek, Barrichello és Irvine is kiesettForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A futam már nem alakult ennyire jól, hiszen Barrichello előbb sorra bukta a pozíciókat, majd miután visszajött a 2. helyre, a Pouhonban elvesztette az irányítást, és a falban kötött ki. Ráadásul Irvine sem látta meg a kockás zászlót, mivel három körrel a vége előtt technikai hiba sújtotta.

A munka meghozta gyümölcsét

A következő három évben a Jordan rendszeresen pontot szerzett, sőt, néhányszor a dobogóra is felállhattak, de egyszer sem fordult elő, hogy akár időmérőn, akár futamon mindenkit maguk mögé utasítottak volna. Belgiumban 1991 és 1994 után 1997-ben is nagyot alkottak, amikor Giancarlo Fisichella visszaverte a később kizárt Mika Häkkinen támadásait. Azonban utóbb kiderült, hogy a legnagyobb dobásuk még hátravolt.

Az 1998-as idény katasztrofálisan indult a Jordan számára, az első nyolc futamon még csak pontot sem tudtak szerezni. Aztán Ralf Schumacher megtörte az átkot, majd a Német és a Magyar Nagydíjon Damon Hill egyaránt a 4. pozícióban ért célba. Az előrelépés valóban megkérdőjelezhetetlen volt, de ami a következő futamon történt, arra még így sem lehetett számítani.

Belgiumban aztán jött a tömegbaleset, amiből szerencsésen jöttek ki, majd Michael Schumacher és David Coulthard ütközése, és a csapatutasítás, amiért mindkét Schumacher megorrolt Eddie Jordan csapatfőnökre, ezekről ebben a cikkben írtunk részletesen. Ezúttal inkább azt emelnénk ki, hogy az idény elején mutatott botrányos teljesítmény után hogyan jutottak el pár verseny alatt odáig, hogy egy ilyen lehetőségre ők csaphassanak le.

„A Peugeot-t Mugen-Hondára cseréltük le, ami teljesítményben meg sem közelítette elődjét – mondta Anderson. – A San Marinói Nagydíjig tartott, hogy a Mugen egyáltalán felismerje a problémákat, utána viszont remek munkát végeztek. Az első fejlesztések a Brit Nagydíjra érkeztek meg, és onnantól kezdve láttuk a fejlődést.”

A Jordan történetének első futamgyőzelme rögtön egy kettős diadal voltForrás: AFP/Olivier Matthys

Anderson azt is elárulta, hogy eközben ők is szemléletmódot váltottak, és sokat fejlesztették az autót, főleg aerodinamikai szempontból. A spái futam persze nyilvánvalóan egy kifutott eredmény volt, de az autó valóban javult, és a következő, Olasz Nagydíjon Schumacher ismét dobogóra állhatott. Az utolsó futamon pedig megszerezték a konstruktőri világbajnokság 4. helyét, megelőzve a Belga Nagydíj előtt még 22 ponttal előttük álló Benettont.

A vb-cím is elérhető közelségbe került

Az 1999-es idényben a Jordan története során először és utoljára közel került a világbajnoki címhez. Az autó még tovább javult, az Andersont váltó Mike Gascoyne elmondása szerint a 199-es a 198-as továbbfejlesztett változata volt, néhány aerodinamikai újítással megspékelve.

Pilótafronton  sem maradt minden a régiben, hiszen Ralf Schumacher helyére Heinz-Harald Frentzen érkezett. A német versenyző gyenge évet tudhatott maga mögött a Williamsnél, ezért a megítélése sem volt túlságosan pozitív, de új istállójában valósággal szárnyalt.

A szezonnyitó Ausztrál, majd a Brazil Nagydíjon rögtön két dobogóval kezdett, de a következő három futamon csupán egy 4. pozícióval gazdagodott. Ekkor érkezett el a Francia Nagydíj, ahol már az időmérő esőben zajlott, de a futam szárazon kezdődött, aminek a Jordannél egyáltalán nem örültek, mert ilyen körülmények között az autó nem működött jól. A helyzet viszont hamar megváltozott.

Egész hétvégén esett, így amikor a futam szárazon indult, azt gondoltam, hogy rossz lóra tettünk – nyilatkozta Frentzen az Autosportnak. – Nyomtam, de nagyon nehéz volt, azonban utána elkezdett esni, és minden a kezünkre játszott.”

Frentzen a Jordan nagyméretű tankjának is köszönhette a Francia Nagydíjon aratott győzelmétForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A történtekben kulcsszerepet játszott, hogy a Jordan nagyméretű tankkal versenyzett annak érdekében, hogy akkor is végig tudja csinálni egy kiállással a futamot, ha az egyik etap nagyon elnyúlik. Az eső miatt most is ez történt, hiszen hamar ki kellett állni, és Frentzen egy örökkévalóságnak érezte, amíg várakozott.

Akkor még nem tudta, hogy későbbi győzelmének ez lesz a kulcsa. Persze az elején a nehéz autó miatt nagyon szenvedett, Mika Häkkinen például könnyedén megelőzte, de később egyre jobban belelendült. Az idősebbik Schumacher közben váltóhiba miatt feladta a versenyt, és tíz körrel a vége előtt Frentzen a 3. helyen találta magát. Az előtte autózó Barrichellónak és Häkkinennek viszont még ki kellett állnia, ezért az ölébe hullott a győzelem. „Bocs, srácok, de korábban ezért küszködtem” – idézte fel akkori gondolatait a német versenyző.

A slusszpoén viszont még csak ezután jött, ugyanis kiderült, hogy Frentzen törött lábbal versenyzett, még a két héttel korábbi Kanadai Nagydíjon elszenvedett balesetéből adódóan.A futam után megröntgenezték a jobb lábamat, és az orvosok nem hittek a szemüknek, annyi törést láttak. Otthon még mindig megvan az erről készült kép.”

A következő öt versenyen Frentzen rendre a 3. vagy a 4. pozícióban végzett, ráadásul időközben Schumachernek is eltört a lába, de neki honfitársával ellentétben jó néhány hétvégét ki kellett hagynia, így kiszállt a vb-címért folytatott harcból. Häkkinen könnyedén lezárhatta volna a kérdést, de Monzában hibázott, és vezető helyről esett ki. A lepattanót Frentzen szerezte meg, aki így 10 pontra zárkózott fel a finn pilótától és az elsőszámú kihívóvá előlépő Irvine mögé. Három futammal a vége előtt Eddie Jordan már saját pilótáját tartotta a legnagyobb esélyesnek.

A monzai győzelem után Eddie Jordan már Frentzent tartotta a favoritnakForrás: DPA/AFP/Oliver Multhaup

„A McLarenek nagyon gyorsak, de a csapat vagy a pilóták túlságosan gyakran szúrnak el valamit – nyilatkozta akkoriban a csapatfőnök. – Egyszerűen vonzzák a hibát, mostanra már meg kellett volna nyerniük a bajnokságot, 50 ponttal kellene vezetniük. Így viszont Heinz-Harald személyében új kihívójuk akadt, akire senki nem számított.”

A McLarent irányító Ron Dennis azzal vágott vissza, hogy most legalább önerőből sikerült nyerniük, utalva az előző két, esőben aratott győzelemre. Jordanre aztán visszaütött a túlzott optimizmus, hiszen az Európa Nagydíjon Frentzen az élről esett ki, miután bokszkiállása után elfelejtette kikapcsolni a lefulladásgátlót, és erre versenymérnöke, Sam Michael sem figyelmeztette. (A nürburgringi eseményekről itt írtunk részletesen.)

Ezzel pedig szerte is foszlottak a világbajnoki címről szőtt álmok. A Jordan története legjobb konstruktőri helyezésével, a 3. hellyel vigasztalódhatott, ráadásul mindezt úgy, hogy Frentzen 54 pontjához Hill csak 7-et tett hozzá.

A keserédes győzelem

A következő évekre a Jordan fokozatosan esett vissza, és 2003-ra már ott tartottak, hogy csupán három alkalommal szereztek pontot. Igaz, egy 7. és egy 8. helyezés mellett ott volt Giancarlo Fisichella Brazíliában aratott emlékezetes győzelme, ami az F1 történetének egyik legnagyobb meglepetése volt.

A káoszfutamról, a győztes személye körüli bizonytalanságról, valamint az olasz versenyző nem teljesen felhőtlen öröméről szintén megemlékeztünk a már Hill kapcsán linkelt cikkben. Arról viszont akkor nem tettünk említést, hogy maga a csapatfőnök is keserű szájízzel tekint vissza az eseményre.

Fisichella mellett Eddie Jordan sem örült felhőtlenül, amikor az olasz versenyző átvette a győzelemért járó trófeátForrás: AFP/Patrick Hertzog

„A Eurostar Párizsból visszafelé tartó járatán ünnepeltem meg a győzelmet, miután a vizsgálatok után az FIA nekünk ítélte az első helyet – idézi az Autosport. – Furcsa volt, kicsit lehangoló is, mert a motorsportban ritkán néznek vissza a múltba. Amikor az eredetileg nyertesnek kihirdetett Kimi Räikkönen két héttel később, Imolában átadta nekünk a trófeát, már nem igazán volt hírértéke a dolognak.”

Hátulról az élre pár hét alatt

A Midland és Spyker néven a mezőny sereghajtójaként töltött ínséges esztendők termése egyetlen árva pont volt a japán monszunban, és az első szezon Force India néven is nullázással ért véget 2008-ban. 2009 sem indult biztatóbban, a nyári szünetre pont nélkül mentek el, csupán annyival vigasztalódhattak, hogy a szezon közben bevetett fejlesztések javítottak a teljesítményen és elmozdultak a mezőny legvégéről.

Ennek, valamint a sikeres múlt ismeretében is sokkoló volt, hogy a belga pályán Giancarlo Fisichella megkaparintotta a pole pozíciót minden idők egyik legszorosabb időmérőjén. (a bajnokság leghosszabb pályáján 8 tizeden belül volt egymáshoz a Q2 15 résztvevője). Addig a Force India össz-vissz egyetlen Q3-as részvételt mutatott fel a szezonban!

Giancarlo Fisichella itt még Kimi Räikkönen előttForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Mark Thompson

Az alacsony leszorítóerős csomag megint remekül muzsikált, Fisichella megőrizte a vezetést a rajtnál és végig erős tempót diktált – csakhogy az 1. helyet elveszte az abban az évben debütáló energiavisszanyerő-rendszer miatt, melyet az ő autójába (a többletsúly miatt) nem szereltek be, üldözője, Kimi Räikkönenébe viszont igen. A finn a plusz lendületet kihasználva előzte meg az olaszt a biztonsági autós fázit követő újraindításnál, és onnantól kivédekezett minden támadást. „A csapat előzetesen boldog lett volna a 8. helytől, a 2.-at álomnak tartottuk volna. De kicsit csalódott vagyok, mert úgy érzem, nyerhettem volna" – mondta Fisichella.

Hamilton is az egyik győzelem útjába állt

Most ősszel Olaszországban és Törökországban is nyílt sansza a Racing Pointnak a győzelemre, de az idei év előtt utoljára a 2012-es szezonzárón Brazíliában volt rá reális esélyük rá. A kaotikus időjárás eleve kiváló lehetőséget teremtett erre, aztán a botladozó bajnokesélyesek harcának árnyékában Nico Hülkenberg a Force Indiával a 18. körben megelőzte Jenson Buttont és az élre állt a több helyen vizes pályán.

Egészen a 47. körig ott is maradt, de megcsúszott egy nedves folton és a közben mögé felzárkózó Lewis Hamilton lehagyta. Hülkenberg nem szakadt le és a lekörözöttek között merész támadásra szánta el magát, a célegyenes végén bevetődött a McLaren mellé. Az előzés nem sikerült, az autók összeütköztek és megsérültek, Hamilton és Hülkenberg sem zárta jó hangulatban az évet. „A pálya vizesebb oldalán haladtam, ahol kicsit megúszott az autóm fara, amitől sajnos összekoccantunk" – mondta a német, akit megbüntettek a balesetért.

Hülkenberg ütközése HamiltonnalForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Peter J Fox

Többen erre az esetre is hivatkoznak, hogy ugyan jó képességű pilóta, de a kritikus helyzetekben, nagyobb tétnél megremeg a keze, ezért nem jutott fel sosem a dobogóra. A 2012-es Brazil Nagydíjhoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a jó taktikai választásoknak köszönhetően Buttonnal együtt már majdnem egy perccel meglógott a többiektől, amikor törmelékek miatt beküldték a biztonsági autót, jelentős előnytől megfosztva a párost.

Habár az elmúlt években gyűjtöttek még néhány dobogót, igazán nem kerültek a győzelem közelébe. Egészen az idei Török Nagydíjig, amit Lance Stroll sokáig vezetett, a diadalra viszont mostanáig kellett várni. Időközben viszont a csapat jelentősen átalakult, hiszen Lawrence Stroll vásárolta meg az anyagi godokkal küszködő Force India eszközeit, és lett az istállóból Racing Point. A jövő pedig fényesnek ígérkezik, hiszen 2021-től az Aston Martin nevét viselik, ráadásul Pérez helyére érkezik Sebastian Vettel, egy négyszeres világbajnok tudásával és tapasztalatával felvértezve.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK