Grosjean az egyik legnagyobb ellenzője volt az életét megmentő újításnak

Forma-1, Bahreini Nagydíj, Romain Grosjean, baleset, glória
BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 29: Track marshals clear the debris following the crash of Romain Grosjean of France and Haas F1 during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 29, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Tolga Bozoglu - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Bahreini Nagydíjon az utóbbi évek legbrutálisabb Forma-1-es balesetét túlélő Romain Grosjean 2017-ben, a versenyzői szakszervezet egyik igazgatójaként többször is ellenezte a fejvédő keret bevezetését és nem épp hízelgően beszélt róla. Akkor többre értékelte az autók vonzó küllemét, most azonban már hálás a glóriának.

Romain Grosjean maga is hálás volt a glória néven elhíresült fejvédő bukókeretnek, amiért megmentette az életét a vasárnapi baleseténél. Bár sokan elsősorban azután könnyebbültek meg, hogy látták kimászni a tűzgolyóvá vált autóból, a franciát nagy valószínűséggel nem csak a lángok veszélyezetették volna, ha nincs az autóján a glória, amely vélhetően súlyos fejsérüléstől óvta meg. A 2018 óta használt védőeszköz nélkül a baleset a lángok nélkül is tragédiába torkollhatott volna.

Szinte biztos, hogy a glória mentette meg Grosjeant Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Tolga Bozoglu

Amikor az F1 elkezdett komolyabban foglalkozni a pilóták fejének védelmével, több megoldási alternatíva is felmerült a pilótafülkék hatékonyabb védelmére. Grosjean a változást ellenzők táborához tartozott.

– mondta 2017-ben. – Az F1 most újra olyan, mint amilyennek lennie kell, vagány és agresszív autókkal versenyzünk. Szerintem semmivel nem kellene lerombolnunk azt, amit felépítettünk. Személy szerint úgy gondolom, hogy szomorú nap a Forma-1-nek, amikor bejelentették valamelyik bevezetését. Én még mindig ellenzem."

Akkor nyilván senki sem látta előre, de a glóriát igen hamar megszokta a közönség, néhány futam múlva már szinte fel sem tűnt a látványa az autókon és teljesen más témák uralták a közbeszédet.

Hozzá kell tenni, hogy nem csupán az esztétika miatt hoztak fel érveket a glória ellen: néhányan amiatt aggódtak, hogy a rajtlámpákat vagy zászlójelzéseket is kitakarhatja, vagy egy boruláskor megnehezítheti a kiszállást.

Grosjean szerette a glória előtti autók kinézetét, és szíves szerint nem is változtatott volna rajta Forrás: Picture-Alliance/AFP/Hoch Zwei

Grosjean anno mnég rosszullétre is panaszkodott a glóriával szerelt autó vezetése közben, amire akkor a csapatfőnöke azt mondta, „le kell ülnünk vele, és megbeszélni, hogyan segíthetünk neki. Talán a szimulátorban megszokja majd, de még nincs erre megoldásunk.”

– nyilatkozta Grosjean 2017 nyarán, amikor az FIA részletesebben is bemutatta a terveket a glóriáról. – A glória hatékony védelmet nyújt számos veszély ellen, ugyanakkor bizonyos esetekben tovább ronthat a helyzeten. Remélem, hogy nem leszünk tőle olyan rosszul, mint amennyire én [a tesztelésekor] Brazíliában. Pocsékul lettem tőle. Keresztbe álltak a szemeim, furcsa volt."

Ma már alighanem semmi pénzért nem vezetne glória nélküli F1-es autót Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója mellett többen, köztük maga a francia pilóta is úgy vélték, hogy Grosjean életét a glória mentette meg. „Ha nem lett volna a glória, biztos vagyok benne, hogy nagyon más lett volna a végkifejlet. Elképesztő volt, ahogyan elsétált. A biztonság annyit fejlődött az elmúlt években, hogy ezért csak hálásak lehetünk" – nyilatkozta George Russell a futam után.

– követte meg magát Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Elkerülhetetlen, hogy ebből levonják a következtetést, mindig lesz mit fejleszteni az autókon, a pályákon, a felszereléseken. Mindig tanul az ember, nem csak arról, hogy miként tegyen gyorsabbá egy autót, hanem a biztonságról és védelemről is. Romain Grosjean ma nagyon szerencsés fiatalember volt."