Társoldalunk:

Brawn: Aggasztó a tűz és a korlát hibája Grosjean baleseténél

2020.11.29. 20:12

A Forma-1 sportért felelős ügyvezetője szerint katasztrofális volt Romain Grosjean balesete, de méltatta az FIA biztonságért dolgozó szakembereit és a gyorsan beavatkozó mentőket is.

Kisebb égési sérülésekkel megúszta Romain Grosjean a Forma-1 történetének egyik legijesztőbb balesetét a Bahreini Nagydíj elején. A Haas pilótája 53 g-s erővel a szalagkorlátnak csapódott, áttörte azt, az autója kettétört majd lángok csaptak fel. Ross Brawn szerint a történteket alaposan ki kell vizsgálni.

Lángokban állt Grosjean autója - GalériaForrás: MTI/EPA/Pool/Kamran Dzsebreili

„Kétségtelen, hogy mélyelemzést kell végeznünk a történtek után, mert több dolognak sem kellett volna megtörténnie – szögezte le az F1 sportért felelős ügyvezetője a Sky Sports műsorában. – A tűz aggasztó, a korlát eltörése is az. Az autó biztonsága viszont pozitívum. Ez mentett ma meg minket” – mondta.

További részletek

A veterán mérnök szerint az autó kettétörése sok évvel ezelőtt volt „klasszikus” fejlemény és „normális esetben halált eredményezett.” A tűz és a pályát övező biztonsági infrastruktúra körül keresne válaszokat.  

„Meg kell vizsgálnunk, hogyan törtek össze a dolgok, mert mindent úgy terveztek meg, hogy folyamatában romoljanak el, de egy ilyen katasztrofális ütközés során nyilvánvalóan kiszámíthatatlan módon törnek össze a dolgok.”

Brawn szerint egyértelmű, hogy a korábban sokat bírált, de 2018-ban végül bevezetett fejvédő szerkezet, az ún. glória mentette meg Grosjean életét, a francia versenyző ennek köszönhette, hogy önállóan ki tudott szállni a roncsból. A Mercedes korábbi csapatfőnöke úgy vélte, elismerést érdemelnek az eszköz mellett kiálló szakemberek.

Kettétört az autó - GalériaForrás: AFP/Hamad I Mohammed

„Le a kalappal minden résztvevő előtt, ez ma életet mentett” – jelentette ki, és méltatta az orvosi autó pilótáját, Alan van der Merwe, valamint a főorvos, Dr. Ian Roberts munkáját is. „Elismerés mindenkinek. Tisztán gondolkodtak, jól tudták, mi a dolguk. Nem hezitáltak. Pontosan azt tették, amit ma kellett, nem lehet hibáztatni őket. Büszkék vagyunk arra, hogy ők velünk vannak, és szerintem a versenyzőknek is nagyon megnyugtató, hogy ilyen szintű profizmust és reakciót látnak. E téren tökéletesek voltak.”

„Nyilvánvalóan nem akarunk ilyen baleseteket látni, de a reakció terén nem tudom elképzelni, hogy ennél hatékonyabban lehetett volna dolgozni.”

Érdekes részlet, hogy bár a televíziós közvetítés alapján óriásinak tűntek a lángok Grosjean balesete után, Brawn szerint a helyzet ennél sokkal rosszabb is lehetett volna, hiszen a szabályok szerint az autók maximum 100 kg-nyi benzint fogyaszthatnak el a táv során, így a pilóták lényegében teli tankkal indulnak a versenyen.

Az üzemanyag lángolt, ami már nagyon régóta nem történt meg. Az üzemanyagcellák hihetetlenül erősek, gyanítom, hogy egy összeköttetés szakadt meg."„Meglepő módon óriási tűznek tűnt, de ezek az autók 100 kilónyi üzemanyagot visznek akkoriban. Ha mind a 100 kiló elkezdett volna égni, hatalmas tűz lett volna. Nekem úgy tűnik, hogy néhány kilónyi üzemanyag égett, nem 100 kiló” – mondta.