Társoldalunk:

Vettel: Remélem, nem látjuk viszont a 2021-es gumikat

2020.11.28. 06:05

Lewis Hamiltonhoz hasonlóan Sebastian Vettel is bírálta a 2021-es szezonra szánt Pirelli-gumikat, de a gyártó szerint nem az abroncsokkal, hanem az autók beállításaival volt gond. A Mercedes versenyzője korábbi nyilatkozatánál is élesebb kritikát fogalmazott meg.

Egyértelmű elutasítást váltottak ki a versenyzőkből a Pirelli 2021-es szezonra szánt abroncsai, amelyeket a Bahreini Nagydíj pénteki szabadedzései során próbáltak ki. A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, a Red Bullt erősítő Max Verstappen és Alexander Albon mellett a négyszeres világelső Sebastian Vettel is kijelentette, hogy a fejlesztések nem hozták meg a kívánt eredményt.

Vettel tetszését sem nyerték el a gumik - GalériaForrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images/Mark Sutton

„Nem jelentettek előrelépést – foglalta össze. – Pont ellenkezőleg, nagyon is. Talán egy próbát megért, de remélem, hogy nem látjuk újra ezeket a gumikat. Sokkal rosszabbak az általunk most használtaknál" – jelentette ki, és hozzátette, ha nincs más megoldás, akkor az új fejlesztések helyett biztosan a 2019-es specifikációval szeretne versenyezni 2021-ben is.

„Amíg nem kapunk olyan gumikat, amelyek megadnak valamit, amit a jelenlegiek nem, például kevésbé melegednek túl vagy jobb esélyt kapunk, hogy küzdjünk egymással, addig nem kellene más gumira váltanunk. Ez biztosan rosszabb, és csak tovább nehezíti a problémákat, amelyekkel már most is küzdünk."

A Renault-t erősítő Daniel Ricciardo azt mondta, alapvetően rendben voltak az abroncsok az autóján, de lassabbnak érezte őket a jelenlegieknél, és elárulta, nem nagyon érti, hogy a gyártó mit szeretett volna elérni a fejlesztések révén. „Tudom, hogy a szerkezetét egy kissé biztonságosabbá próbálják tenni, talán a Silverstone-ban történtek miatt, de az első gumi gyengébbnek tűnt és ezért rosszabb volt a tapadása is."

Pénteken este, az autóból kiszállva Lewis Hamilton is szigorúan fogalmazott a fejlesztésekkel kapcsolatban. Nagyon odafigyelt arra, hogy ne sértse meg a pályán dolgozó szakembereket, de a gyártó által végzett munkát egyértelműen leminősítette. Azt is mondta, a Pirelli azután sem hallgat a pilótákra, hogy a szakszervezetük (GPDA) ajánlásokat fogalmazott meg.

Hamilton szerint tévúton járnak a gumikkal - GalériaForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

„Elrepültem Párizsba, hogy a GPDA képviselője legyek, leültem az FIA-val, az összes csapattal és a Pirellivel – idézte fel. – Egy korábbi céldokumentum [összeállításába] nem vontak be minket, és egy szót sem hallottak meg abból, amit az előző években mondtunk. Úgyhogy elmentem és elővezettük [a kéréseinket], aztán sok emailváltás történt, hogy segítsünk nekik, és mégsem lett jobb a helyzet, úgyhogy nem mondanám, hogy mi ennél többet tehetünk."

Hamilton az F1 riporterének adott nyilatkozában utalt arra, hogy a csúcstechnológiát használó Forma-1-ben nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy kétéves fejlesztés eredményeként valami rosszabb lesz a korábbi állapotánál és majd még tovább ment: „Végtére is, ez technológia. Nem tudom, hogy elértük a technológia határát, vagy csak az övéket" – utalt a gyártóra.

Nem kellett sokáig várni a Pirelli reakciójára, a Racefans.net-nek eljuttatott közleményben a gyártó autósportért felelős vezetője, Mario Isola kijelentette, a pálya állapota nem volt ideális, de így is sikeresnek értékelte a gumitesztet, és szerinte javulni fog a helyzet, ha az autókat az új abroncsoknak megfelelően állítják be.

„Megértjük, hogy nem minden versenyző nyilatkozott pozitívan ezekről a gumikról, mert az autóik beállításai olyanok voltak, amilyenek a 2020-as gumik kapcsán várhatók – áll a közleményben. – A 2021-es kerekek más beállításokat igényelnek, most a csapatoknak és a mérnököknek lesz elég idejük, hogy ezeket kidolgozzák és kifejlesszék."

Isola a 2019-es és a 2022-es gumikkalForrás: Andy Hone

„Csak be kell állítani az autókat úgy, hogy a lehető legjobban kihasználják a gumikat, és optimisták vagyunk, hogy a pilóták ezután sokkal vezethetőbbnek találják majd azokat."

A neheze még csak most jön

A pilóták és a Pirelli viszonya már régóta vitákkal teli, a pilóták rendszeresen bírálják az abroncsokat, ennek következménye az is, hogy a GPDA megpróbált szóhoz jutni, de a gyártóval való együttműködés elsősorban az FIA, a csapatok és a promóter hatásköre. Ők közösen eldöntötték, hogy a koronavírus miatt 2022-re halasztott technikai szabályváltozások részeként 18 colos keréktárcsákra szerelnek majd keskenyebb oldalfalú gumikat.

„Úgy hallottam, gyengülni fog a tapadás, ha nagyobb felnire szerelik majd a gumikat – mondta Hamilton. – Tulajdonképpen arra lenne szükségünk az F1-ben, hogy kisebb legyen a leszorítóerő és nagyobb a mechanikai tapadás, és ebben nagy szerepe van a guminak. Így tudnánk közelebbről követni egymást, de nem úgy tűnik, hogy ebbe az irányba tartunk. Természetszerűleg a sportban nem akarunk visszalépni, úgyhogy sok teendő van."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK