A Forma-1-es Bahreini Nagydíj pénteki napja hosszú idő után az első olyan délutáni gyakorlást szolgáltatta, amelyből érdemes lehet levonni bizonyos következtetéseket. Ugyan a második szabadedzést két piros zászló is megszakította, ennek ellenére szinte mindenkinek sikerült értékelhető versenyszimulációt teljesítenie.
Az időmérőn nem meglepő módon Lewis Hamilton lesz a legnagyobb esélyes, viszont a futamon Max Verstappen meg is szorongathatja a hétszeres világbajnokot. Valtteri Bottas esetében azt lehet mondani, hogy még ha esetleg meg is szerzi a pole pozíciót,
a rosszabbnak tűnő gumikezelése elveheti tőle a győzelmet.
Ami a középmezőnyt és a konstruktőri bajnokság 3. helyéért folytatott harcot illeti, a Racing Point lépéselőnybe kerülhet a riválisaival szemben, de a Renault-nak és a McLarennek nincs nagy lemaradása. A Ferrari azonban igencsak elveszettnek tűnik, és könnyen lehet, hogy a futam végére lényegében kiszáll a dobogóért folytatott küzdelemből.
Hamilton mindkét szabadedzésen az élen végzett, így már csak ez alapján is azt lehetne mondani, hogy ő a kvalifikáció legnagyobb esélyese. A délutáni gyakorláson több mint 3 tizedet adott Verstappennek és Bottasnak,
ami akkor is sok, ha tudjuk, hogy a hétszeres világbajnok a piros zászlók után futotta leggyorsabb körét.
Hogy mekkora az előnye egy körön, azt nehéz megmondani, de a Forma-1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett grafika erre próbál választ találni. A második szabadedzés közvetítésében is látható ábra szerint a brit versenyző Verstappennél 3 tizeddel, míg Bottasnál további 5 századdal gyorsabb.
Ha hátrébb megyünk a mezőnyben, akkor a mesterséges intelligencia becslése szerint Sergio Pérez és Daniel Ricciardo követi őket, köztük azonban nagyon szoros a verseny. A McLarenek és a Ferrarik viszont jócskán le vannak maradva, ugyanis még a számítások szerint a négy autó közül a legjobb időmérős tempóval rendelkező Lando Norris is 1 másodpercen kívül van Hamiltonhoz képest.
A Ferrarik ráadásul még az első tízben sincsenek, de enélkül is egyértelműnek tűnik, hogy a Q3-ért nagyon meg kell küzdeniük.
Ugyanakkor kérdés, hogy a becslések mennyire megalapozottak. Feltűnő, hogy a grafika alapján azt a George Russellt tartja a leglassabb, aki eddig pályafutása minden egyes időmérőjén megverte aktuális csapattársát. Ehhez képest a kalkuláció alapján 66 századdal Nicholas Latifi mögött van. A rendszer valószínűleg nem vette figyelembe, hogy a brit pilótától elvettek néhány kört.
A kvalifikáción a gumik is fontos szerepet játszhatnak, ugyanis ezúttal máshogyan kell működtetni őket, mint az elmúlt hétvégéken.
Erre Hamilton hívta fel a figyelmet. „Ez a pálya teljesen másképp bánik az abroncsokkal, mint a törökországi – fogalmazott. – Ahelyett, hogy egy gyors kivezető körrel felmelegítenénk azokat, lassú kivezető körre van szükség, hogy ne melegedjenek túl.”
A versenytempót illetően már nem annyira egyértelmű Hamilton fölénye, sőt, az értékelhető köröket tekintve Verstappen jobban teljesített a hétszeres világbajnoknál. Igaz, a minta nem túl nagy, hiszen mindkettőjük esetében négy ilyen körről van szó. Bottas hasonló tempóra volt képes, viszont nála aggasztó lehet, hogy nagyobb ütemben lassult, mint a két riválisa. (A finn pilótának nem volt értékelhetetlen köre, így valójában csupán eggyel több kört tett meg, mint Hamilton és Verstappen.)
A Mercedes tehát ezúttal nincs akkora fölényben, mint általában. Ez viszont nem véletlen, ugyanis Andrew Shovlin, a brackley-iek vezető versenymérnöke elárulta, hogy ők a többieknél nagyobb hangsúlyt fektettek a 2021-es gumik tesztelésére, következésképpen nem jutott annyi idő a mostani hétvégére történő készülésre.
A vasárnapot illetően nem tartunk ott, ahol általában ilyenkor lenni szeretnénk
– jelentette ki. – Ennek részben az az oka, hogy nem szántunk elég időt az autó egyensúlyának beállítására, de az is szerepet játszik, hogy nem teljesítettünk olyan hosszú versenyszimulációt. Mind az egykörös, mind a versenytempó tekintetében van hova fejlődnünk, mert a balansszal nem vagyunk megelégedve, de lesz még egy kis időnk dolgozni rajta.”
Bottas szintén kiemelte, hogy más programon voltak, mint a többiek. A finn pilóta egyetértett csapattársával abban, hogy a túlmelegedés óriási kihívást jelent, és ez arra kényszeríti őket, hogy változtassanak a vezetési stílusukon.
A Mercedes versenyzője hozzátette, a második szabadedzés során a Red Bull „nagyon jónak tűnt”.
A Mercedesszel ellentétben a Red Bullnál optimisták a hétvége hátralévő részét illetően. Az első szabadedzésen Verstappennek gondjai akadtak a padlólemezzel, ezért a végén már nem tudott kimenni a pályára, ráadásul elmondta, hogy több alkatrészt is tesztelt. A második gyakorlás viszont már jobban sikerült.
„Az egyensúly soha nem lehet tökéletes, és van néhány dolog, amit még meg kell érteni, de összességében pozitív péntekünk volt – magyarázta. – A Mercedes gyors, de ebben semmi meglepő nincs, mi pedig arra koncentrálunk, hogy a futamon a lehető legtöbbet hozzuk ki az autóból, mert itt lehet agresszívan bánni a gumikkal.”
A középmezőnyt, beleértve a másik Red Bullt szokás szerint külön kell kezelni. Igaz, Alexander Albon versenytempójáról semmit nem tudtunk meg, ugyanis a thai pilóta körülbelül féltávnál összetörte az autóját. Ez egyébként akár még Verstappen hétvégéjét is befolyásolhatja, hiszen így kevesebb adatot tudtak gyűjteni.
Albonnak viszont a konstruktőri bajnoki dobogó szempontjából nincs jelentősége, ellentétben a Racing Point, a McLaren, a Renault és a Ferrari teljesítményével.
Érdekes módon ezen csapatok korántsem ugyanúgy készültek a versenyre, hiszen a silverstone-iak pilótái a közepeseken, míg a wokingiak versenyzői a lágyakon teljesítették első hosszú etapjukat, a másik két istálló pedig mindkét verziót kipróbálta.
A piros oldalfalú abroncsok viszont látszólag nem náluk működtek a legjobban, hanem Pierre Gaslynál és az Alpha Taurinál, akik ugyan a konstruktőri dobogóért legfeljebb matematikailag vannak harcban, de akár a mérleg nyelve is lehetnek. A francia pilóta optimistán nyilatkozott, és kijelentette, ugyan az egyensúly még nem tökéletes, de ígéretesen alakult számára a pénteki nap. Jonathan Eddolls, az aerodinamikai fejlesztésekért felelős szakember az abroncsokra hívta fel a figyelmet.
A gumikopás miatt trükkös futam lesz, szóval rá kell jönnünk, hogy mit kell tennünk a csökkentéséhez. Este ez lesz a fókuszban.”
A McLaren és a Renault hasonló tempóra volt képes. Carlos Sainz ugyancsak derűlátó volt az edzések után, és kijelentette, mindkét gyakorláson sok kört sikerült megtenniük. A spanyol versenyző, illetve a csapat szempontjából jó hír, hogy elmondása szerint mindhárom keverék jól működik az autón, így adott esetben mindegyiket nyugodt szívvel be lehet vetni.
A Ferrari azonban nem csupán egy körön, hanem versenytempó tekintetében is jócskán le van maradva, és elképzelhető, hogy ezen a hétvégén a maranellói istálló a középmezőny leggyengébb csapata.
Az etap elején ugyanis Charles Leclerc körülbelül fél másodperces hátrányban volt Ricciardóhoz és Sainzhoz képest, a végére pedig ez több mint 1 másodpercre nőtt.
A középmezőny másik fele nem a lágy, hanem a közepes gumikon kezdte a versenyszimulációt. Ezeken a gumikon a Racing Point tűnik a legjobbnak, de feltűnő, hogy a versenyzők sokkal kevésbé voltak képesek konzisztens köröket autózni. Nem véletlen, hogy Pérez szerint a gumikezelés lehet a döntő tényező az egymáshoz nagyon közel álló csapatok között.
A Ferrari a sárga oldalfalú abroncsokon is a középmezőny legrosszabb istállójának tűnik, de lemaradásuk talán nem akkora, mint a lágyak esetében. Ebből a szempontból talán nem is olyan tragikus, ha nem jutnának be a Q3-ba, hiszen ez esetben szabadon megválaszthatják, hogy milyen gumin rajtolnak.
Az viszont már kérdés, hogy be lehet-e kerülni a közepeseken a Q3-ba, és ha igen, akkor érdemes-e.
A keverékek között a Pirelli becslése szerint 6 tizedmásodperc a különbség, így az első három valószínűleg abszolválná a feladatot. Esetükben azonban beszédes, hogy a lágyakon futották az első hosszú etapot.
A többiek közül papíron Péreznek és Ricciardónak sikerülhet, de náluk csak egy hajszálon múlna a továbbjutás, legalábbis ha az előbb említett grafikára hagyatkozunk.
Ha viszont a mexikói pilóta valóban megpróbálja, és össze is jön neki, akkor számára még sokat érhet a közepeseken teljesített versenyszimuláció.
Ami magát a futamot illeti, nagyon úgy tűnik, hogy a megszokottal ellentétben ezúttal két kiállásra lesz szükség. Ricciardo elmondta, a gumik gyorsan tönkremennek ezen a pályán, így valószínűnek tartja ezt a forgatókönyvet. A Renault pilótája arra is felhívta a figyelmet, hogy ha jóslata bejön, akkor idén ez lesz az első olyan kétkiállásos verseny, amelyet száraz körülmények között rendeznek.
Ami szinte biztos, hogy stratégiailag rendkívül érdekes viadal várható, hiszen minél több a kiállás, annál nagyobb a taktikai repertoár. Nem beszélve arról, hogy ha egy Albonéhoz hasonló baleset történik (vagy ha megint beszökik a pályára egy kutya), akkor biztosan bejön a biztonsági autó, ami még inkább megkavarhatja a sorrendet.