Társoldalunk:

Éleződik a küzdelem, amiről az F1-nek szólnia kellene

2020.11.29. 06:05

Idő előtt eldőlt a Forma-1 idei egyéni és konstruktőri világbajnoksága, de a csapatverseny dobogós helyéért még nagy küzdelem bontakozhat ki, ami rámutat, hogy a Mercedes mögött üdítően sokszínű a mezőny, és benne van a pakliban a meglepetés.

A (leendő) Aston Martin egyre szorosabb csatát vív a McLarennel a Forma-1-ben, de esélyes még a Renault és kezd felzárkózni a Ferrari is: ígéretes helyzetkép ez az idei utolsó három nagydíj előtt, a szépséghiba csupán az, hogy a nagy verseny mindössze a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért zajlik az utóbbi években mindent megnyerő Mercedes és az összetett dobogó 2. fokáról idén kirobbanthatatlan Red Bull mögött.

Különböző háttérrel, kapacitásokkal és motivációkkal küzdenek ugyanazért a célértForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Jennifer Lorenzini

Felesleges tagadni, nem ugyanolyan az érzés, mintha a legendás márkákat képviselő istállók az abszolút győzelemért csatáznának, de így is megfűszerezi az utolsó három összecsapást az, hogy négy igencsak eltérő filozófiával működő, különböző erősségekkel és gyengeségekkel rendelkező csapat próbálja elérni ugyanazt a célt: a 3. helyet, ami a jogdíjkifizetések szempontjából előnyös, a jövőbeli fejlesztéseket viszont hátrányosan befolyásolja. Nézzük először az érdekelteket egy-egy mondatban!

Racing Point: Tehetős üzletemberek kezében lévő privát istálló, ami a komplett hajtásláncot és egyéb „mérnöki szolgáltatásokat” is vásárol a Mercedestől, ezzel ár-érték arányban igen hatékonyan működik és versenyképes autót állított ki. Jövőre Aston Martin néven szerepel. 154 pont

McLaren: Nagyrészt bahreini tulajdonban áll, de anyagilag rövid pórázon tartják, a privát istállók közé sorolható, mert a fontosabb elemek közül csak az erőforrást vásárolja a Renault-tól. Az F1 hőskorának egyik utolsó képviselője, jelenleg nincs gyári partnere és ügyfélcsapata sem. 149 pont

Renault: Az autógyár saját csapata, de az autót angolok, a motort franciák építik, a 2016-os visszatérésük óta idén kezdték csak a fejlődés jeleit mutatni és dobogós helyeket szerezni. Jellemzően vereséget szenvednek az aktuális ügyfelüktől, de jövőre már egyedül kell boldogulniuk. 136 pont

A Ferrarinak nem ebben a körben kellene szerepelnie, ráadásul jó esély van arra, hogy a középmezőny jobb csapataival sem tudnak elbánniForrás: AFP/Jose Sena Goulao

Ferrari: Az F1 legpatinásabb és egyik leggazdagabb csapata, mégis azért küzdenek, hogy ne történetük leggyengébb szezonját zárják. Olasz menedzsment, vélelmezett szabálytalanságok után legyengült motor, gyakori hibák, az utóbbi időben sokat faragtak a hátrányukból. 130 pont

Általában csak az egyik pilótában bízhatnak

Fent említett csapatok igen eltérő célokkal és háttérrel kezdték meg a szezont. A Racing Point két évvel ezelőtt menekült meg a csődtől, azóta bővítik a személyzetet, egyre szorosabbá fűzik az együttműködést a Mercedesszel és nyárig a pilótapáros is stabil volt. A McLaren az újjáépülés szakaszában jár, miután 2018-ban több kulcsembertől is megváltak, jövőre visszatérnek a Mercedes motorjaihoz és a közvetlen ellenfeleikhez hasonlóan ők is versenyzőt cserélnek. A Renault hasonló cipőben jár, a Ferrari pedig próbálja kezelni, hogy padlóra kerültek, miután kiderült, hogy a tavalyig használt erőforrásuk – minimum - nem volt teljesen szabályos.

A helyzetet bonyolította, hogy a koronavírus miatt eltolt szezonkezdet előtt bejelentették, hogy Sebastian Vettelt az év végén elküldik a Ferraritól, ennek következtében láncreakció indult be: Carlos Sainz is felmondott a McLarennél, valamint Daniel Ricciardo is a Renault-nál, Vettel pedig végül Sergio Pérez helyére kerül, így neki is mennie kell az év végén.

Hogy pilótafronton teljes legyen a káosz, a Racing Pointnál Lance Stroll pályafutása negyedik F1-es szezonjában még mindig hullámzóan szerepel, a Renault-nál pedig Esteban Ocon visszatérése alakult a vártnál gyengébben, ezek kiegészítve Vettel idei szerény produkciójával azt eredményezték, hogy csak a McLaren támaszkodhatott mindkét versenyzőjére, a pink istállónál eddig Pérez, az enstone-iaknál Daniel Ricciardo, a Ferrarinál pedig Charles Leclerc eredményein áll vagy bukik a siker.

Pérez (jobbra) méltósággal viseli, hogy jó teljesítménye ellenére sincs helye a jövő évi mezőnyben, Strollnak akadnak ígéretes fellángolásai, de hullámzó a szerepléseForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Az egyéni pontverseny dobogós helyére nekik sincs érdemi esélyük, a 100 pontos Pérez hátránya a 4. helyen 70 pont Max Verstappen mögött úgy, hogy már csak maximum 78-at lehet szerezni, de ahogy a konstruktőri 3. hely esetében, úgy az egyéniben is a 4. hely jelenti azt, hogy valaki a Mercedes pilótáitól és Verstappentől eltekintve kihozta a legtöbbet a lehetőségeiből.

Csoda kellene a Ferraritól, ráadásul mindkettőtől

Az, hogy a pilóták teljesítménye felemás a vizsgált csapatokon belül elsősorban a Ferrarinak és kevésbé a Renault-nak probléma, hiszen nekik kellene pontokat rabolni az ellenfelektől. Erre azonban az olaszok esetében nincs sok esély, az idei összképből alaposan kilóg a múltkori, Török Nagydíjon látott szereplésük, ami összesen 27 pontot ért, háromszor annyit, amennyit egyébként átlagosan megszereztek a 2020-as versenyeken, ráadásul ezt már az isztambuli eredmény is kozmetikázza.

A sporttörténelem legszebb napjait idézné a Ferrari és a McLaren küzdelme, ha sokszor nem pusztán a pontszerzésért zajlanaForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Vettel idén először állt dobogóra, és lehet, hogy a Ferrarinál már utoljára: Bahreinben ugyan ő a jelenlegi mezőny legsikeresebb tagja, de ez 2020-ban eddig nem sokat segített neki, a jövő hétvégén zajló Szahíri Nagydíjon aligha terem majd babér a Ferrarinak, és a Scuderia Abu-Dzabiban sem szokott jól menni, még akkor sem, amikor egyébként versenyképes autójuk van.

Szahír különösen ijesztő lehet a maranellói gárdának, hiszen Spában és Monzában is pont nélkül maradtak, miközben a meleget és az alacsony leszorítóerőt is kedvelő Renault-k e két nagydíjon összesen 35 ponttal lettek gazdagabbak, a McLarenek pedig 36-ot szereztek a két erőpályán, ráadásul egyik istálló sem profitált igazán a monzai kavarodásból.

A Racing Point vezet és még több van bennük

A várhatóan kalandos sivatagi száguldás az eddigiek alapján a Racing Pointnak sem fekszik majd, noha a mezőny legerősebbnek tartott erőforrását használják az alacsony leszorítóerőre optimalizált aerodinamikai csomagjuk nem vált be. Akad azonban egy árulkodó adat, ami mindenképpen mellettük szól a feltételezhető szahíri küszködés ellenére is.

A Racing Point és a Renault a pályán és azon kívül is harcban állForrás: Motorsport Images/Charles Coates

A sorrend ugyan szoros, 5 ponttal vezetnek csupán a McLaren előtt, a pályán viszont ténylegesen 20 ponttal többet szereztek eddig, de a Brit Nagydíj után kénytelenek voltak elfogadni 2*7,5 pont levonást azért, mert az FIA szerint nem teljesen szabályos eszközöket is bevetettek a tavalyi Mercedesre feltűnően hasonlító autójuk megalkotásakor.

Ráadásul, a silverstone-i istálló közel sem hozta idén azt, amire az autójuk alapján képesek lennének. A koronavírus miatt Pérez mindkét angliai, Stroll pedig a németországi versenyt hagyta ki, és bár Nico Hülkenberg remekül helytállt beugróként, műszaki hiba miatt csak két futamon tudott részt venni, és valószínűleg mindkét állandó versenyző legalább ugyanannyi vagy több pontot szerezhetett volna.

Főleg Pérez, aki minden idei nagydíjon pontokat termelt, amelyen elindult (ezt rajta kívül csak Lewis Hamilton mondhatja el magáról), Stroll a monzai dobogója után zsinórban öt hétvégén nullázott, és a hivatalos álláspont szerint műszaki hiba miatt Törökországban is csak 2 pont jutott neki, holott a pole pozícióból indulva sokáig vezette a futamot. Egyébként az előző öt időmérőn az isztambuli volt az egyetlen, amely során nem esett ki már a Q2-ben.

Azt már most ki lehet jelenteni, hogy Ocontól és Vetteltől idén jobb eredményeket lehetett várniForrás: AFP/Jorge Guerrero

Amennyiben a Racing Point le tudja vetkőzni a be-becsúszó hibákat, az utolsó három hétvége egészét tekintve jó esélyük van, hogy megtartsák a konstruktőri 3. helyet, de elég egy rajtbaleset, egy elrontott kerékcsere vagy egy komolyabb taktikai hiba is ahhoz, hogy forduljon a kocka, és a Szahíri Nagydíj jellege miatt várhatóan még az utolsó futam sem lefutott ebből a szempontból.

Ocon BahreinbenForrás: XPB / James Moy Photography Ltd.
Az érintettek rajtpozíciói a Bahreini Nagydíjon
Racing Point: Pérez 5. / Stroll 13.
Renault: Ricciardo 6. / Ocon 7.
McLaren: Norris 9. / Sainz 15.
Ferrari: Vettel: 11. / Leclerc 12.

Bírják-e a Renault-k?

Annál is inkább, mert ahogy arra már kitértünk, az eszeveszetten gyorsnak ígérkező utolsó előtti futamon a Renault-motorokkal szerelt McLarenek és a gyári istálló autói esélyesebbek lehetnek, de nagy kérdés, hogy a szezon vége felé bírják-e a hajszát az erőforrások, és ha nem, akkor mikor és kinél romlanak el. Sőt, ahogy ezt a bahreini időmérő és Sainz balszerencséje megmutatta, természetesen az autók más alkatrészei is bármikor felmondhatják a szolgálatot. 

Idén az elmúlt évekhez képest kevesebb a nagydíj, de már mindenki használatba vette szinte az összes alkatrészből a rendelkezésre álló mennyiséget, a Bahreini Nagydíj előtt mindössze Péreznek és Leclerc-nek maradt egy-egy MGU-K egysége. A renault-sok készletében ráadásul már elromlott elemek is vannak, Sainz és Norris is feladott egy-egy futamot motorhiba miatt, és Ocon is jutott már erre a sorsra.

Vajon ki jön ki a legjobban az idei, zűrzavaros szezonból?Forrás: AFP/Leonhard Foeger

E téren a Ferrari sem makulátlan, Vettelt fékhiba állította félre Monzában, Leclerc-t pedig a motorvezérlő ejtette ki Barcelonában, a Racing Pointnál eddig egy motorhiba merült fel, az viszont pont a Brit Nagydíj előtt.

Bőven akad tehát nyitott kérdés, mert a legjobbnak tűnő autót ezúttal nem feltétlenül a „B liga” legjobb csapata versenyezteti, a pilóták felemásan és általában hullámzóan szerepelnek részben az autóik erősségei és gyengeségei miatt, ráadásul nagy a tét, hiszen a koronavírus miatt megtépázott gazdasági helyzetben még a gyári csapatoknak is jól jön a jobb eredmény után járó plusz pénz. A Hamilton-Bottas-Verstappen meccs nagyrészt lefutott már, az igazi verseny mögöttük zajlik. De hogy látják ezt az érintettek? A Sky Sportsnak elmondták. 

Lando Norris (McLaren): „Talán a Racing Point volt a gyorsabb csapat a szezon során, ezt elég könnyű belátni.”

Sergio Pérez (Racing Point): „A stratégiák miatt elvesztettünk már néhány dobogós helyet az idén, úgyhogy jó volt végre megszerezni [Törökországban], remélhetőleg az év vége előtt még elérünk egyet vagy kettőt. Leclerc a Ferrarival és Ricciardo a Renault-val nagyon erős ellenfél, sokoldalú versenyzők és jó autójuk van. Hasonló szinten vannak velünk, néhány pályán jobbak, máshol gyengébbek nálunk. A [küzdelem] egészen a szezon végéig tart majd.”

Balról jobbra: Lance Stroll (Racing Point), Charles Leclerc (Ferrari), Carlos Sainz (McLaren)Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

Carlos Sainz (McLaren): „A nyomás szerintem [a Racing Pointot] terheli, egy kicsit jobb a csomagjuk a pontszerzéshez, úgyhogy egy kissé meglepne minket, ha jobban teljesítenénk náluk.”

Esteban Ocon (Renault): „A Ferrari is részt vesz a csatában, a közelmúltbeli szereplésük alapján mindenképpen fejlődnek, és egyre erősebbek lesznek.”

Charles Leclerc (Ferrari): „A Ferrari számára ez mindig is kedvező pálya volt, remélhetőleg ezen a hétvégén is ez lesz a helyzet. Szükségünk van rá a konstruktőri és az egyéni világbajnokságban is.”

Daniel Ricciardo (Renault): „Egy olyan alkalomra várunk, amikor mindkét autó sok pontot szerez, már eltelt néhány hétvége, mióta ezt összehoztuk. Benne vagyunk a sűrűjében!”

A leggyengébb 3. helyezettet sem fogják utolérni
Beszédes adat a konstruktőri világbajnokság 3. helyéért zajló csatával kapcsolatban, hogy a jelenlegi pontrendszerben 17 futamra arányosítva a leggyengébb 3. helyezett csapat 2015-ben a Williams volt 229,95 ponttal, elhanyagolva az esetünkben jelentéktelen bónuszpontokat a leggyorsabb körökért. Matematikai eséllyel még mind a négy csapat rendelkezik, hogy ezt beérjék, de ez gyakorlatilag kizárt, tekintettel arra, hogy a versengő istállók átlagosan 9-12 pontot szereznek nagydíjanként, de 30-nál többet idén egyikük sem tudott. Az, hogy a csapatok idén sokkal több pontot vettek el egymástól, rámutat arra, hogy a mezőnynek ebben a szegmensében szokatlanul nagy a küzdelem.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK