Hiába lesz az övék a legjobb motor, a McLarenre nehéz 2021 várhat

Forma-1 Carlos Sainz, McLaren, Török Nagydíj 2020, szombat
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 14: Carlos Sainz of Spain driving the (55) McLaren F1 Team MCL35 Renault on track during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 14, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes erőforrásával a 2021-es szezontól a jelenlegi F1-es mezőny legjobb motorja fog dolgozni a McLaren autóiban, mindez azonban több nehézséget is jelent. 

A 2021-ben érkező költségplafonnal és a 2022-es reformok bevezetésével egyik F1-es istállónak sincs könnyű dolga a lehető legjobban felkészülni a következő és az azutáni évre, a McLaren helyzete azonban különösen nehéz, hiszen a mezőnyből egyedüliként motorszállítót vált az idei és a következő idény között. Mindez önmagában is nagy feladat, a fejlesztések korlátozásával azonban még inkább az, mivel a wokingiaknak mindkét zsetonjukat a Renault-éról a Mercedes erőforrására való átállásra kell elhasználniuk, míg riválisaik ezt az autó fejlesztésére költhetik.

Jövőre már Mercedes-motorral mennek, ami korlátozza őket a fejlesztésben Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Jamey Key, a McLaren technikai igazgatója az Auto Motor und Sportnak adott interjúban elmondta, hogy többek között azért is eltérő a fejlesztési stratégiájuk a közvetlen rivális Racing Pointhoz és Renault-hoz képest, mert bizonyos dolgokat sokkal hamarabb véglegesíteniük kellett a jövő évi autón. „A motorváltás miatt nincs felhasználható zsetonunk 2021-re, úgyhogy minden változtatást az idei szezonban kell elvégeznünk. Ez határidőket szabott nekünk. Az egyik példa erre az orrkúp. Szeptember végére kész kellett lennünk vele. A Renault-nak és a Racing Pointnak nincs ilyen gondja."

Mindez az idei szezonra és ezáltal a következő évben a szélcsatornában eltölthető időre is hatással lehet, az említett három csapat ugyanis ádáz csatát vív egymással a konstruktőri világbajnokság harmadik helyéért. Key szerint ugyanakkor nem az eltérő fejlesztési ütemezés fog dönteni, inkább az, hogy ki alkalmazkodik a legjobban a hátralevő három pályához.

Azt azonban a technikai igazgató is elismeri, hogy jobb helyzetben lennének, ha nem lenne korlátozva a fejlesztés a 2021-es évre.

„Ha szabadon változtathatnánk az autón, az már az új motor miatt is teljesen másként nézne ki. Én ebbe fektetném a zsetonokat. De nem panaszkodunk, az FIA-nak gyors döntést kellett hoznia egy teljesen bizonytalan és megjósolhatatlan helyzetben. A fókusz azon volt, hogy a csapatok pénzt spóroljanak, így nem volt lehetőség számításba venni egyetlen csapat speciális helyzetét" – utalt a fejlesztések befagyasztására.

A Renault más utat követ, mint a McLaren Forrás: XPB / James Moy Photography Ltd

A V8-as korszakban ugyanakkor nem lett volna ekkora gondban a wokingi gárda, a hibrid erőforrások bonyolultsága azonban a beszállítóváltást is nehezebbé teszi. „A V8-as esetében a váltó és a kasztni közötti részt kellett kitölteni, a motorok mérete ugyanakkora volt, mindössze a hűtésben voltak kisebb eltérések – magyarázta Key. – A kialakítás így kezelhető volt, könnyű volt egyik beszállítóról a másikra váltani. Most az erőforrás már az autó szerves része, a kasztni geometriáját az ECU, a tank, a turbófeltöltő, a kompresszor, a kipufogó, a hűtési öblök és a hűtésnek magának a pozíciója határozza meg.

Key elismeri, hogy egyértelműen megvannak az előnyei, ha valaki korán átállt a 2021-es autó fejlesztésére, de a legtöbb terület jövőre sem változik, valamint a McLaren is relatíve korán kezdett a következő modellel foglalkozni az új motor miatt. Hogy többet nyernek-e már 2021-ben is az új erőforrással, mint veszítenek azzal, hogy ezzel bekorlátozták az autó többi területének fejlesztését, jövőre derül csak ki.