Társoldalunk:

Wolff: Brawn jól megalapozta a Mercedes sikereit

2020.11.21. 16:46

Elismerte elődje munkáját Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, és betekintést engedett abba, hogy ő mit tett a manapság kiemelkedően sikeres istálló felvirágoztatása érdekében.

Zsinórban hét konstruktőri és hét egyéni világbajnoki címet nyert a Mercedes az új turbókorszak 2014-es kezdete óta, így manapság lassan feledésbe merül, hogy a 2010-ben újjáalakított gyári istálló az első négy szezont szerény eredményekkel zárta. A Mercedes 2012-ig még futamot sem nyert, hiába irányította a csapatot Ross Brawn, aki a 2009-ben világbajnoki győzelmekre vezette az akkor még a saját nevét viselő gárdát.

Wolff (középen) jó alapokra építkezettForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A 2012-es szezon második felében viszont a csapat többségi tulajdonosa, a Daimler menedzsmentje felkérte Toto Wolffot, hogy világítsa át az istállót működtető szervezetet, majd 2013-tól Brawn mellé helyezték, aki végül távozott is. Az osztrák üzletember azóta lényegében minden fontosabb rekordot megdöntött a Forma-1-ben, és minden idők legsikeresebb csapatfőnöke lett.

Egy csapat sikere sohasem egy emberen múlik. Egy Forma-1-es csapatban biztosan nem – jelentette ki az F1 hivatalos YouTube-csatornáján megjelent interjúban, ami a Török Nagydíj után készült. – Úgy találtam, hogy az alapok megvoltak, Ross jó munkát végzett a kulcsemberek leigazolása terén. Amikor megérkeztem, nem volt meg a kapcsolat az angliai működés és a német szervezet között. Nem volt megfelelő a kommunikáció sem, Stuttgartban azzal sem voltak tisztában, hogy nincs elég pénz.”

„Ez a meg nem értés a szervezet minden részében megjelent: a kommunikáció és a szponzoráció, terén is, mindig fenntartások merültek fel a másik központtal kapcsolatban. Ezzel kapcsolatban mindent nyíltan kiteregettem, és feltettem a kérdést, hogy mit várnak a csapattól. A válasz az volt, hogy bajnoki címet, mert 2009-ben egy bajnokcsapatot vettek meg és a Mercedestől is ezt várták el.”

Hasonló költségvetésből a Mercedesnél 2012-ben jóval többet vártak, mint a WilliamsnélForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Andrew Hone

„Én pedig azt mondtam, hogy a Williamsnél nekem ugyanekkora a költségvetésem és én azt várom, hogy az 5-6. helyen zárjunk, úgyhogy az egyikünk biztosan téved. Arra jutottunk, hogy a csapat egyszerűen alulfinanszírozott, és az biztos, hogy így nem lehet nyerni. Ugyanakkora költségvetéssel még mindig nincs garancia a győzelemre, mert időre és megfelelő emberekre van szükség. Ezzel kapcsolatban eléggé nyilvánvaló voltam.”

„Ez óriási tartást igényelt a Mercedes döntéshozóitól. Emlékszem, hogy Dieter Zetschével folytattam az egyeztetéseket, amikor ő volt az ügyvezető, Wolfgang Berhnard is alaposan benne volt, valamint a pénzügyi igazgató, Bodo Uebber is. Ők értékelték ezt a hozzáállást, és azt kérdezték, hogy mit kell tennünk, hogy győzzünk. Vállalták a kockázatot, bíztak bennem, valakiben, akit nem ismertek és ez ismét a helyes pályára állított minket. Én pénzügyi háttérrel érkeztem, tudom, hogyan kell cégeket átvilágítani, és amikor lehetővé tették, hogy belenézzek a dolgokba a pénzügyeken túl, kiderültek egyéb hiányosságok is, és azt mondták, csináljuk!”

Wolff elnyerte Zetsche bizalmát, cserébe szállította a győzelmeketForrás: Daimler AG/Wolfgang Wilhelm for Daimler AG

Korábban Brawn is megemlítette, hogy 2012-ben sikerült rendezni a csapat pénzügyeit, és arról is beszélt, hogy felmerült a gyártó visszalépésének lehetősége is. Ezt Wolff most is megerősítette.

„Dönthettek volna úgy, hogy elhagyják a sportágat azt mondva, hogy rossz feltételezésre alapozva győzték meg őket a beszállásról, mert végtére is ők autókat adnak el, 350 ezer ember dolgozik a szervezetnél, nem ugorhatnak fejest egy F1-es csapattal. Vagy ráhajthattak a legjobbra, de nem volt garancia arra, hogy azt el is érik. Most viszont, itt ülünk hét világbajnoki címmel később, és én még most sem tudom ezt elhinni.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK