Társoldalunk:

Hamilton megpróbálta elérni, hogy egy 128 éves óramárka ne használhassa a nevét

2020.11.20. 12:52

Lewis Hamilton nemrég megnyerte hetedik világbajnoki címét, a pályán kívül azonban elveszített egy csatát. A Mercedes versenyzőjének ügyvédei egy 128 éve alapított óragyártót támadtak meg, amiért ugyanúgy hívják a céget, mint védencüket.

Első hallásra is megmosolyogtató, három éve húzódó jogi csatát bukott el Lewis Hamilton, aki egy luxusórákat gyártó céget perelt azért, hogy ne használhassa a "Hamilton" nevet. A hétszeres világbajnok azt szerette volna elérni, hogy a Hamilton International ne jegyezhesse be a cégét ezen a néven Európában, a Mercedes pilótájának a keresetét azonban elutasították, mondván nem rendelkezhet a Hamilton név fölött, és egyébként is, az órákon már jóval az ő születése előtt is ez a felirat szerepelt.

Hamilton luxusórákForrás: AFP/2014 Getty Images/Michael Buckner

A Daily Mail cikke szerint az egész ügy onnan indult, hogy a Lewis Hamilton szellemi tulajdonjogait birtokló 44IP nevű cég megpróbálta bejegyeztetni a "Lewis Hamilton" márkanevet, a Hamilton International ezt azonban nem engedélyezte, mivel kizárólagos joga van a Hamilton márkanév használatára Európában. A hétszeres világbajnok ügyvédei azonban nem hagyták annyiban a dolgot és bírósághoz fordultak, mondván az óragyártó „rosszhiszeműen" járt el, „meghiusította a tisztességes versenyt" és még csak nem is használja ezt a nevet.

Ezután a Hamilton International bizonyítékokkal állt elő, hogy 1892 óta adnak el olyan órákat, amelyeken a "Hamilton" felirat szerepel.

Később az Európai Unió védjegyhivatala (EUIPO) is az óragyártónak adott igazat és visszautasította a 44IP kérelmét a védjegy törlésére.

Hamilton is szereti a luxusórákat, a versenyhétvégéken a Mercedest szponzoráló IWC Schaffhausen darabjait viseliForrás: AFP/Giuseppe Cacace

„A 'Lewis Hamilton' név szellemi tulajdonának jogaival kapcsolatos érv nem állta meg a helyét. A vitatott védjegy kizárólag a 'Hamilton' és nem a 'Lewis Hamilton' szóból áll, és elég gyakori vezetéknévnek számít az angol nyelvterületen” – mondta ki a bíróság. Egy személynek nincs természetes joga védjegyként bejegyeztetni a saját nevét, ha az harmadik fél jogait sérti. Még a törlést kérelmező fél is elismerte, hogy a vitatott védjegyet 1892 óta használják, azaz már a 'Lewis Hamilton' nevű személy születése előtt is használatban volt. A védjegy tulajdonosa részéről nem állapítható meg rosszhiszeműség, valójában pedig jelentős gazdasági tevékenységet mutatott 1892 óta az óragyártás területén."

A sztárok körében is népszerűek a Hamilton órák
A Hamilton óramárkát 1892-ben alapították, ekkor a pennsylvaniai Lancasterben kezdte meg a működését és 111 évig ez is volt a cég központja, majd 2007-ben a svájci Swatch csoport vásárolta meg a vállalatot. Igazi ismertségüket Hollywoodnak köszönhetik, több száz filmben láthatott már Hamilton karórákat a közönség, nem egyszer pedig egyedi darabokat is készítenek egy-egy nagyobb produkció megrendelésére, például a Men in Black sötét zsaruinak háromszög alakú óráját is így tervezték. Olyan sztárok hordtak már Hamilton karórát a filmvásznon, mint Marlene Dietrich, Elvis Presley, Harrison Ford vagy Antonio Banderas.

A 44IP a rosszhiszeműségről szóló vádját arra alapozta, hogy a Hamilton International az okosórák piaca felé akar terjeszkedni, és ezért nem engedélyezte nekik, hogy bejegyeztessék a "Lewis Hamilton" márkanevet, a szándékukat pedig nem bizonyították. Erre az óragyártó ügyvédei úgy reagáltak, hogy „nem tartják szükségesnek" az üzleti stratégiájuk és marketing terveik megosztását egy versenytárssal, aki egy olyan védjeggyel kíván belépni a piacra, ami tulajdonképpen megegyezik az ügyfelük jól ismert védjegyeivel. A hétszeres világbajnok cégét az ügy lezárása után a Hamilton International 893 fontos perköltségének megfizetésére kötelezték.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK