Vágólapra másolva!
A legjobb szakemberekre van szükség a Honda új kutatóközpontjában, ezért nem engedhetik meg maguknak, hogy folytassák az F1-es szereplést. A Red Bull régóta tudja, hogy a japánok kiszállnak.

Megrengette a Forma-1-et, hogy a Honda október elején bejelentette, a 2021-es szezon végén távozik a sportágból, így a Red Bull csapatainak új motorszállító után kell nézniük. A döntés több kérdést is felvetett a japán gyártó motivációival és a világbajnokságban használt technológiák jövőjével kapcsolatban.

A Honda jövőre negyedszer is elhagyja a Forma-1-et Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Chase Carey, az F1 leköszönő elnök-vezérigazgatója egy tőzsdei elemzőknek tartott tájékoztatón azzal nyugtatta a befektetőket, hogy mindössze a Honda gazdasági nehézségei okolhatók a távozás miatt, Vatanabe Kodzsi, a Honda márkakommunikációs igazgatója azonban a Nikkei Business című portálnak adott részletes interjúban tagadta ezt az álláspontot.

A szakember szerint a társadalmak a vártnál gyorsabb ütemben várnak választ arra, hogy milyen fenntartható mobilitási megoldásokkal jelennek meg a piacon a gyártók, és leszögezte, a koronavírus miatt visszaeső értékesítések „függetlenek” az F1-es programot érintő döntésüktől.

„Már tavaly nyár környékén latolgattuk, hogy be kell-e fejeznünk az F1-es projektünket – mondta. – Foglalkoztunk a távozás lehetőségével, de persze semmit sem döntöttünk el. A COVID-nak ehhez semmi köze. Már tavaly nyáron elkezdtünk tárgyalni erről, és ez fokozódott, amikor áprilisban megalapítottuk a fejlett erőforrás-energia laboratóriumunkat.”

Korszerű járművek előtt prezentál Hacsigo Takahiro, a Honda elnöke Forrás: Getty Images/2019 Tomohiro Ohsumi/Tomohiro Ohsumi

„Ez egy olyan részleg, ami korszerű technológiákat fog fejleszteni, függetlenül a termékkínálatunktól. Az F1-es személyzetünkben az energiamenedzsment terén kimagasló szakemberek alkotják, ha úgy tetszik, a Honda saját Top Gunja. Úgy éreztük, hogy a társadalom elvárásai lehagynak minket, ha nem hasznosítjuk a tudásukat” – mondta.

Az igazgató úgy vélte, a belsőégésű motorokról az elektromos hajtásra nem egyik napról a másikra vált majd az autóipar, és a kutatások révén többféle forgatókönyvre is fel kell készülniük. Ezért „egyszerűen nem tudjuk mindkét [területet] párhuzamosan kezelni” és „kizárólag magunkra kell összpontosítani, hogy a termékkínálatunk biztosan a célunk felé haladjon.”

Féllábbal nem maradnak az F1-ben

A Honda bejelentése után felmerült, hogy a Red Bull lehetőleg tovább használná a japánok technológiáját ahelyett, hogy a Ferrari vagy a Renault ügyfeleként folytatnák a versenyzést. Vatanabe szerint augusztus óta már jelezték a csapatnak, hogy a távozásuk valós lehetőség, a Red Bull pedig gyors döntést kért, és az igazgató szerint eleinte nem merült fel, hogy Honda-motorokkal folytassák.

„Azt mondták nekünk, hogy nem kell aggódnunk, mert vannak más lehetőségeik. Más szóval, akkoriban nem szóltak nekünk semmit a terveikről, amelyek a távozásunk utáni időszakra vonatkoznak” – árulta el, és kizárta azt is, hogy a gyárhoz kötődő tuningcég, a Mugen égisze alatt mégis a Forma-1-ben maradjanak.

„Nem, ezen nem gondolkodunk, legalábbis még nem, de a Red Bull azt közölte a médiával, hogy hozzá akarnak jutni a szellemi tulajdonunkhoz és a jelenlegi erőforrással folytatnák – emlékeztetett. – A sajtó minket is megkérdezett arról, hogy ezt hogyan oldanánk meg. A mi álláspontunk az, hogy ha ezt kérik tőlünk, akkor több, mint hajlandók vagyunk arra, hogy mozgásba hozzuk a dolgokat.”

Még nem tudni, milyen motorral folytatja a Red Bull és az Alpha Tauri Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Jennifer Lorenzini

Az igazgató viszont figyelmeztetett, hogy „ez azonban nem olyan egyszerű” dolog, és rámutatott, hogy „az F1 nem olyasvalami, amit féllábbal is meg lehet nyerni. Nagyon igyekeztünk, és mégsem nyertük meg a bajnokságot.”

„Ebből a szempontból kizárt, hogy folytassuk az F1-et és lépjünk a karbonsemlegesség felé, a csapat felé sem lenne tisztességes, ha így maradnánk. Ezért azt hiszem, csak annyit tehetünk, hogy mindent beleadunk az F1-ben még meglévő időnk során, aztán teljesen kiszállunk.”

Egyeztetnek a jövőbeli motorszabályokról

A Honda lépése üzenetként is felfogható a Forma-1 felé, ami ugyan megfogalmazta, hogy szintén karbonsemlegessé kíván válni és egyre fenntarthatóbb üzemanyagokat használna, azonban egyelőre nem tudni, hogy mi jön a jelenlegi erőforrások után. A Honda képviselője elárulta, felkérték őket arra, hogy egyeztessenek a jövőbeli technológiákról.

„Van néhány közös dolog – utalt az F1 és a Honda mobilitással kapcsolatos megközelítésére. – Sok dolog viszont még nem dőlt el a következő motorszabályok ügyében. Az F1 felkért minket, hogy vegyünk részt az erről szóló tárgyalásokban, amíg még a sportban vagyunk.”