Nagydíjakat kellett volna nyernie, most az sem biztos, hogy az IndyCarba befér

Forma-1, Romain Grosjean, Haas, Emilia Romagna Nagydíj 2020, szombat
IMOLA, ITALY - OCTOBER 31: Romain Grosjean of France and Haas F1 walks in the Pitlane during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on October 31, 2020 in Imola, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egykori csapatfőnöke kijelentette, Romain Grosjean rendelkezik a futamgyőzelemhez szükséges képességekkel, de úgy véli, túl korán kapott versenyképes autót. Az F1-ből szinte biztosan távozó francia pilóta az IndyCarban kezdett el csapatot keresni.

Romain Grosjeannak manapság nem túl jó a megítélése, és sokan gondolják úgy, hogy nincs helye a Forma-1-ben. Mindezt úgy, hogy a francia pilóta tízszer állhatott fel a dobogóra, ami több, mint amennyivel a nála többre tartott Sergio Pérez rendelkezik. Győznie azonban még egyiküknek sem sikerült, pedig egykori csapatfőnöke szerint a jelenleg a Haasnál versenyző pilótának megvolt rá az esélye.

– jelentette ki a Beyond the Grid című podcastban Éric Boullier, aki 2010 és 2013 között a Renault, majd a Lotus csapatfőnökeként tevékenykedett. – A 2013-as nürburgringi futamon a biztonsági autó megteremtette a lehetőséget a Red Bullnak, hogy kereket cseréljen, aztán kikaptunk [tőlük]. Azt a versenyt megnyerhette volna, ezzel együtt elegendő dobogót szerzett ahhoz, hogy megmutassa, megvan benne a potenciál.”

2012-ben és 2013-ban Grosjean a Lotus versenyzője, míg Boullier a csapatfőnöke volt Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Mark Thompson

A francia szakember arra az emlékezetes esetre utalt, amikor Jules Bianchi lerobbant Marussiája visszagurult a pályára, megteremtve ezzel az esélyt Sebastian Vettel előtt. A német pilóta meg is nyerte a futamot, ráadásul Grosjeanra rászóltak, hogy engedje el csapattársát, Kimi Räikkönent, így csak a 3. helyen ért célba. Boullier úgy véli, egykori versenyzője képes lett volna arra, hogy győzelmeket arasson.

„Ha az ember világbajnok pilóta, akkor nyilvánvaló, hogy mindennek a helyén kell lennie. Szerintem Romainnak megvannak a képességei ahhoz, hogy futamokat nyerjen. Minden kategóriában bajnoki címet szerzett, ahol korábban elindult, szóval rendelkezik a kellő adottságokkal. Az F1 viszont bonyolultabb ennél, mert egy versenyzőnek kezelnie kell a nyomást, az embereket pedig maga mögé kell felsorakoztatnia.

Grosjeannal ellentétben Räikkönen kétszer is győzött abban a két évben, amikor csapattársak voltak. Boullier szerint a finn pilótában az volt a különleges, hogy maga köré tudta gyűjteni az embereket, és ennek köszönhetően jobb eredményekre volt képes, mint csapattársa, aki akkor még volt tapasztaltnak mondható. Talán ez is volt az oka, hogy első teljes szezonjában rengeteg balesetet okozott, a spái karambol után pedig egy futamra el is tiltották.

Grosjean több mint 5 éve, a 2015-ös Belga Nagydíjon állhatott fel utoljára a dobogóra Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Mark Thompson

„Kimi hihetetlen versenytempóval rendelkezik, megvan hozzá a tehetsége, hogy egy futam során mindent a kezében tartson. Romainnak jobban kellene kontrollálnia az eseményeket, de megvan neki a kellő sebessége. Ezt akkoriban nem tudta megmutatni, talán még túl korai volt számára, aztán pedig egy olyan csapathoz igazolt, amellyel nem tudott dobogóra állni. Ezzel együtt jó néhány csodálatos versenyt produkált a Haasszal, és rengeteg pontot szerzett velük.”

Már bánja, hogy nem tájékozódott

A Haas a Portugál Nagydíj előtti csütörtökön jelentette be, hogy év végén mindkét jelenlegi pilótájától megválik, ami mind Grosjean, mind Kevin Magnussen esetében szinte biztosan az F1-es pályafutás végét jelenti. A francia versenyző elárulta, a mostani körülmények között helyzete még kevésbé biztató, mint máskor lenne.

– idézi a 34 esztendős versenyzőt a Racefans. – Ez egy kemény év a világnak és a gazdaságnak, ezért nem jó, ha az embernek most jár le a szerződése, és így kikerül abból a sportágból, amelynek eddig részese volt.”

Grosjean számára az IndyCar és a Formula E lehet opció, de utóbbiban már nagyon limitáltak a lehetőségei. Ami az észak-amerikai sorozatot illeti, ott még reális esélye van, hogy valamelyik istálló szerződtesse, de valószínűleg jobb lenne a helyzete, ha megfelelően tájékozódott volna.

Grosjean már bánja, hogy nem nézett utána az IndyCar 2021-es versenynaptárának Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

„Az IndyCarban nézelődtem, felvettem néhány emberrel a kapcsolatot, és van, amelyik ígéretesnek tűnik. Már bánom, hogy nem néztem meg korábban a versenynaptárat, és nem tudtam, hogy csak négy oválpálya lesz. Ezzel együtt még így sincs minden veszve.”

Grosjean kilenc és fél évet töltött a Forma-1-ben, így az IndyCar jelentős változás lenne számára. Ugyanakkor nem lenne példa nélküli, még úgy sem, ha a közelmúltat nézzük, hiszen Marcus Ericsson szintén Amerikában talált menekülőutat.

„Ez egy megfontolandó lehetőség. Nyilván nagy váltást jelentene az életemben, de beszéltem Marcus Ericssonnal, amikor kiment, és neki nagyon tetszett. Mások a szabályok, de a pilótának fontos szerepe van az autóban. Néhány csapat jobb a többinél, de mindenkinek megvan az esélye a győzelemre.”

Grosjean hozzátette, nehéz lenyelnie, hogy az idei erőfeszítései alig térülnek meg, és a jövőben olyan helyen szeretne versenyezni, ahol reális esélye van a győzelemre. Az IndyCarban pedig erre vélhetően meglesz a lehetősége.