Bottas imolai győzelme tényleg a Mercedes stratégiáján ment el?

Forma-1, Emilia Romagna Nagydíj, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Mercedes
IMOLA, ITALY - NOVEMBER 01: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on November 01, 2020 in Imola, Italy. (Photo by Joe Portlock/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Mercedes nem ügyelt kínosan arra az Emilia Romagna Nagydíjon, hogy mindkét pilótája teljesen azonos taktikával versenyezzen, aminek az lett a vége, hogy a későbbi győztes Lewis Hamilton a kerékcserék során átugrotta Valtteri Bottast. A finn versenyző elárulta, hogy miben állapodtak meg a futam előtt.

Valószínűleg Valtteri Bottas versenyét már a második körben tönkretette Sebastian Vettel pályán maradt szárnydarabjának eltalálása, de persze sosem tudjuk meg, hogy az oldalsó légterelők közé szorult karbondarab nélkül a finn versenyző megnyerte-e volna az Emilia Romagna Nagydíjat. Azt azonban megtudtuk, hogy a Mercedes által a két versenyzőnél alkalmazott eltérő stratégia nem a pillanat műve volt, hanem előre eltervezett döntés eredménye, így Bottas sem panaszkodott amiatt, hogy Hamilton ezáltal végül elé tudott kerülni.

Bottasnak nagyon nem jött jól, hogy Verstappen átugrotta Hamiltont a rajtnál Forrás: Daimler AG/LAT Images

Jó ideig úgy tűnt, hogy a pole-ból rajtoló Bottasnak sima lehet az útja pályafutása tizedik futamgyőzelméig, a 19. körben megejtett kerékcseréje után azonban viharos gyorsasággal csúszott ki a kezei közül az irányítás, a Mercedes ugyanis kint tartotta az élre álló Hamiltont, aki a 30. körben életbe lépő biztonsági autós fázis során az előre kalkulált időveszteségnél jóval kevesebb idő alatt le tudta cserélni a kerekeit, majd meg sem állt a győzelemig.

Joggal gondolhatták ekkor sokan, hogy Bottasnak nem nyerte el a tetszését, hogy a csapat a stratégiával elé hozta Hamiltont, utólag azonban elárulta, hogy minden a megbeszélt forgatókönyv szerint zajlott.

„A futam reggelén átvettük a forgatókönyveket. Azt is, hogy mi történik akkor, ha a Red Bull nyomást helyez az egyikünkre és fennáll a lehetősége annak, hogy elénk vágnak. Én voltam az, akit nyomás alá helyeztek, ezért nyilván nekem kellett reagálnom” – utalt arra, hogy Verstappen a rajtnál feljött a második helyre, és ha nem reagál a holland cseréjére, a Red Bull megelőzte volna őt.

Ez igazán kifizetődő volt Lewisnak, de ha én lettem volna a helyében, nekem lett volna az" – mondta a finn.

Furán hangzik, de Hamilton profitált belőle, hogy helyet veszített a rajtnál Forrás: Getty Images/gennari davide/Davide Gennari

Utólag nehéz megmondani, hogy ha Hamilton nem veszít pozíciót a rajtnál Verstappennel szemben, akkor Bottas nyerhetett volna-e. Abban az esetben a Red Bull korai kiállásával Hamiltonra kellett volna reagálnia a Mercedesnek, elméletben tehát egy azonnali kerékcserével Bottas az élre jött volna vissza. Az azonban biztos, hogy a finn mindenképpen nehéz helyzetben lett volna amiatt, hogy a második körben áthajtott a Sebastian Vettel leszakadt szárnydarabján, ami beszorult az oldalsó légterelői közé.

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke elmondta, hogy először nem is hittek a szenzoroknak a leszorítóerő-veszteség mértékét illetően, mivel Bottas képes volt erős köridőkre.

Számításaik szerint a beszorult alkatrész körönként 7-8 tizeddel tette lassabbá a finnt annál, amire a határon autózva képes lett volna.

A szakember elárulta, hogy először nem is igazán látták, hogy mekkora darabról van szó, különben lehet, hogy a bokszkiállás során ki tudták volna halászni a bargeboard légterelői közül.

Vettel Bottas autójába szorult szárnydarabja

„Nem tudtuk, hogy mi az. Amikor megnéztük az alkatrész nagyságát és hogy piros, hihetetlennek tűnt, hogy nem láttuk a tévéfelvételeken, de csak a fekete része volt látható, és mivel az egész autó fekete, nem láttuk. Ha láttuk volna, valószínűleg hatékonyabb munkát végeztünk volna az eltávolításával."

Shovlin szerint Bottas abban remek döntést hozott, hogy szándékosan nem a kerekeivel hajtott át a törmeléken, mivel abban az esetben azonnali defekt lehetett volna az eredmény.

A finn pilóta utólag azt kifogásolta, hogy a pályabíróktól nem kapott sárga zászlós figyelmeztetést.

„A mérnököm figyelmeztetett, hogy látnak némi kavicsot a hetes kanyarban a második körben, mert valahol láttak valamilyen figyelmeztetést. Sárga zászló viszont nem volt. Egy nagy törmelékdarab volt, nekem pedig nem volt időm reagálni, hogy kikerüljem. Csak arra volt időm, hogy eldöntsem, miként találom el. Úgy döntöttem, hogy egyenesen átmegyek rajta ahelyett, hogy a kerekekkel hajtok."

„Jó lett volna jobban megérteni, hogy miért nem volt figyelmeztető jelzés egy nagy karbondarab miatt, mivel nyilván veszélyesek a repkedő alkatrészek. Az biztos, hogy nem segítette a versenyemet."