Miért kísérleteznek újfajta lebonyolítással az F1-ben?

Forma-1, Orosz Nagydíj, időmérő, Lewis Hamilton, Mercedes
SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 26: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 is pushed back into the garage during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on September 26, 2020 in Sochi, Russia. (Photo by Kirill Kudryavtsev - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több érv felsorakoztatható a kétnapos F1-es nagydíjak mellett, amire számos alkalommal volt már példa a gyakorlatban, de hivatalosan Imolában tesztelik le ezt a fajta lebonyolítást. Többek között Lewis Hamilton is támogatja.

Az olaszországi Imolában, Emilia-Romagna Nagydíj néven rendezett versenyen szakítanak a kezdetek óta fennálló koncepcióval, és az első edzésnap elhagyásával a Forma-1 szombaton szinte rögtön belecsap a lecsóba, a pilóták össz-vissz másfél óra felkészüléssel a hátuk mögött vágnak neki az időmérőnek, lényegesen rövidebb adatelemzési idővel.

Életkép helyett látkép az idei Eifel Nagydíj pénteki napjáról Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

A gyakorlatban eső által elmosott péntekek következtében

több alkalommal előfordult már ilyen, és a kedvező tapasztalatokból kiindulva most kipróbálják, milyen hatást gyakorol a látványosságra és a fordulatokra

háromórányi edzésidő (a szokásos mennyiség kétharmadának) előre eltervezett elhagyása. Mindezt a koronavírus-járvány miatt újraszervezett versenynaptár teszi lehetővé, az ötlet így vált valósággá az eredeti forgatókönyvben nem szereplő helyszínen, ahová egyszerűen nem értek volna át időben a kamionok Portugáliából.

Cél az izgalmak növelése

Az előző évtized kezdete óta tíz esetet találtunk arra, hogy az első edzésnap szinte teljesen használhatatlannak bizonyult a csapatok számára a vizes körülmények és az ebből fakadó miniális körszám miatt; néhányszor annyira kedvezőtlenek voltak a feltételek, hogy ki sem engedték a pályára az autókat.

Emlékezetes jelenet 2015-ből, Austinból: a használhatatlan pénteki edzésnapon tánccal szórakoztatja magát és a közvetítés nézőit a Red Bull pilótapárosa, Daniel Ricciardo és Danyiil Kvjat Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Mark Thompson

Emiatt mindig bizonytalanság lengte körbe a futamot, hiszen a mezőny a szokásosnál jóval kevesebb adatot gyűjtött az optimális beállításokhoz és a gumik viselkedéséről is kevesebbet tudott meg.

A technikai fölény ellen ez sem mindig elég, hiszen nem mondhatni, hogy 2013-ban a Brazil, 2015-ben az Orosz és a Japán, idén az Eifel Nagydíjon tövig rágtuk a körmünket az izgalomtól. De a 2015-ös USA Nagydíj egész sok izgalmat hozott, ahogy a 2016-os Ausztrál és a 2017-es Kínai is, bár ezeken a futam egy részében szintén a vizes pálya, illetve egy hatalmas baleset hozzájárult a pakli megkavarásához.

2012-ben a Brit és a Belga, 2018-ban az USA Nagydíj ellenben kétségtelenül remekül sikerült a pénteki felkészülés hiányát követően.

Még hatásosabb lehet az izgalmak szempontjából, hogy a legjobbak sem mindig jobb lábbal kelnek fel, a Mercedesszel is megesik mostanában, hogy az első nap közelebb férkőznek hozzá az üldözők, netalán elé kerülnek. Sőt, Lewis Hamilton viszonylag gyakran nem a legjobb formában nyit és csak több órányi tréning után áll az élre.

Kevesebb edzés mellett kevesebb idő jut tökéletesíteni a beállításokat Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Emlékszünk Mugellóra vagy Portimaóra? Mindkettőn Valtteri Bottas járt előrébb egészen az időmérőig, csapattársa folyamatosan próbált közelebb lépdelni hozzá, és ez az első éles felvonásban jött össze. De egy bejáratott pályán, a második idei osztrák fordulóban is hasonló volt a hétvége lefolyása. Kérdés, csonka programmal, kevesebb adattal képes lett volna-e rá Hamilton.

Szavazzon!

ön szeretne kétnapos F1-es nagydíjakat?

„A korlátozott idő miatt nem lehet különböző dolgokkal próbálkozni, úgyhogy nagyobb hangsúlyt kap a hétvége előtt elvégzett munka" – mondta Sebastian Vettel. Hamilton támogatná a kétnapos hétvégéket. „Egy edzésből kellene mindent kihozni, és az időmérőig mindent beállítani. Ez így sokkal keményebb" – véli.

A pályán gyűjtött adatmennyiség korlátozása szerencsés esetben összeránthatja a mezőnyt,

bár természetesen benne van a pakliban, hogy pont a hátrébb állók tévednek vakvágányra a beállításokkal.

Hamilton autóját tolják be a garázsba Forrás: AFP/Getty Images/Kirill Kudryavtsev

A kétnapos hétvége a bekezdés elején jelzett tényt a bizonytalanságról mindig megtartja: a szombat délelőtti edzéseken ugyanis általában még kicsit alacsonyabb a hőmérséklet, mint a délután rendezett időmérőkön és futamokon. A péntek délutáni versenyszimulációk ilyenkor mindig hiányoznak. Főleg a villanyfényes helyszíneken lenne zavar belőle, ahol így egyáltalán nem kóstolhatna bele a mezőny az esti körülményekbe.

Vajon ilyenkor a jó reagálási képességűek és az ösztönös tehetségek, jó megérzők felülkerekednének a sok gyakorlásban és információban hívőkön? Lehet pampogni az edzéshiány miatt, de az igen fejlett szimulációs technológiáknak hála nem kellene félteni a csapatokat.

Cél a holtidő csökkentése

Az edzések során viszonylag sok az üresjárat a nézők számára, jellegzetes mintázat figyelhető meg: az első negyedórában néhány percet, a bemelegítő köröket leszámítva gyakori a csend, aztán a nyitó tréning 40 perce tájékán szintén megszakad az akció, amikor kötelezően le kell adni egy szett gumit, péntek délutánonként pedig általában az időmérő- és versenyszimulációk előtt ürül még ki a pálya. „Ha tudjuk, hogy egyetlen edzést tartanak, azt hiszem, többet vezetnénk mint általában" – nyilatkozta Max Verstappen.

Sokat állnak az autó a garázsban Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Leonhard Foeger

Akár új, akár ismert állomásról legyen szó, jellemzően

az időkeret 35-55%-át tölti a pályán egy-egy pilóta

a 2020-as adatok alapján (lásd a következő ábrát!), amennyiben nincs akadálya. Az egyszerűség kedvéért úgy számoltunk, hogy mindenkinek vettük az adott edzésen futott legjobb eredményének 105%-át (3-5 másodpercet), ezt beszoroztuk a megtett köreinek számával, így jött ki a pályán töltött idő.

Forrás: Gerse József (GPhírek)

Nem meglepő módon a második edzésen tipikusan nagyobb a forgalom, mint az elsőn – péntek délután a Hungaroringen (3. verseny) elromlott az idő, Portimaóban (12.) sokáig állt a gyakorlás incidensek miatt –, míg a harmadikon rendszerint mindkettőnél enyhébb. Hogy mikor dolgozott mindenki a legintenzívebben? Bingó, a nürburgringi Eifel Nagydíjon (11., bekarikázva), amikor kukában landolt a péntek. Ekkor 60-75%-os volt az aktivitási arány, ami kimagasló a szezonban. Ez a korábbi elmosott péntekű nagydíjakon is megfigyelhető volt.

– állítja Valtteri Bottas. – Ha kicsit kevesebb lenne, talán nem mindegyik csapat találná meg a megfelelő beállításokat. Inkább örülnék a kevesebb gyakorlásnak."

Természetesen a piros zászlós megszakítások, a szükségszerű beállításváltoztatások és alkatrész-cserék miatt óhatatlanul garázsba kényszerül mindenki egy időre, de ennél több oka is van a sok holtidőnek. A motor- és váltókímélés mellett a szűkös gumikészlet ludas ebben, hiszen ritkán bír a pár szett keverék órányi-másfél órányi terhelést.

Nem ártana több gumi Forrás: Alfa Romeo

A szűk keresztmetszetből korlátozott mennyiség áll rendelkezésre: összesen 13 garnitúra, amiből 2-2-t kell leadni az egyes edzések után – kivéve, ha a nürburgringi fordulóhoz hasonlóan eső sújtja és/vagy törlik a péntekieket, mert úgy a szombatira +1 szett megmarad –, így marad 7 az időmérőre és a futamra. Ezek természetesen szerencsés esetben érintetlenek és frissek maradnak, így korábban nem szokás sokat garázdálkodni velük.

Imolában annyi változás lesz, hogy szombaton egy helyett másfél óráig tart az edzés és három szett gumit lehet használni (pontosabban hármat kell leadni utána), ez növelni fogja a pályán töltött idő arányát.

Cél a terhelés és a kiadások csökkentése is

Kevés figyelmet kap, de az (alapból, a koronavírus ártalmai nélkül) egyre vastagabbra hízó versenynaptár mellett egyéb fontos előnyökkel járna a nagydíjak kétnaposra rövidítése. A szerelők és a személyzet többi tagjának már-már az elviselhetőség határát súroló terhelése enyhülne, és pénztárcabarát megoldásnak sem utolsó.

– tette hozzá a Ferrari vezető versenymérnöke, Matteo Togninalli.

Hamilton arra hívta fel a figyelmet, hogy a környezetszennyezés is valamelyest csökkenne, például a kilátogató nézők szennyezésének mérséklése miatt is.