Társoldalunk:

Schumacher és Hamilton is mániákus, de más volt számukra az F1

2020.10.29. 06:02

A Forma-1 történetének két legsikeresebb versenyzőjével, Lewis Hamiltonnal és Michael Schumacherrel is dolgozott Aldo Costa, aki méltatta a pilóták munkabírását, de rámutatott, kettejük sikerszériái között megváltozott a sportág.

Nem sok olyan szakember van, aki testközelből láthatta a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és az egyelőre hatszoros világelső Lewis Hamilton pályafutását, de Aldo Costa, a Ferrari és a Mercedes egykori főtervezője közéjük tartozik.

Hamilton és Costa a 2013-as Kínai NagydíjonForrás: Getty Images/2013 Steve Etherington/Steve Etherington

Az olasz szakember jelenleg a Dallaránál dolgozik, előtte viszont 1995 és 2011 között a Scuderiánál átélte a korszak hat konstruktőri és öt egyéni világbajnoki címét, majd 2012-ben csatlakozott a Mercedeshez, ahol 2013-tól már az ő kéznyomát viselték az autók, amelyeket 2014 óta nem tudnak legyőzni az ellenfelek.

Costával honfitársa, Leo Turrini szakblogger beszélgetett, az interjú a Profondo Rosso blogon jelent meg. „Mindketten bajnokok, bizonyos szempontból nagyon különbözők, de közös bennük az, hogy megszállottan hajszolják a tökéletességet” – hasonlította össze Schumachert és Hamiltont.  

„Schumit a Ferrarinál ismertem meg. Gyönyörű évek voltak, emberi szinten is. Nem véletlen, hogy Ross Brawnnal közösen Michael kért meg, hogy kövessem őt a Mercedeshez” – emlékezett vissza Costa, aki elismerte, amikor megérkezett új csapatához, ő sem számított arra a hegemóniára, ami Hamilton sikereit jellemzi 2014 óta. „El kell ismerni a pilóta [képességeit]. Hamilton őrületes tehetséggel rendelkezik. Már 2007-ben, amikor bemutatkozott a McLarennel, lehetett látni, hogy hihetetlen az ösztönös sebességérzete – méltatta a brit pilótát, aki a Portugál Nagydíjon megszerezte 92. F1-es győzelmét, ezzel már ő a csúcstartó a sportágban.

Schumacher rengeteget tesztelt, Hamiltonnak már másként kell felkészülniForrás: Getty Images/2012 Getty Images/Clive Mason

Costa úgy vélte, Schumacher és Hamilton különbségei rámutatnak arra, hogy kettejük sikersorozatai között a Forma-1 is megváltozott.

„Michael akkor volt az autóversenyzés királya, amikor az a pályán történő kísérletezésre alapult. Empirikus pilóta volt. Sokat beszélgetett velünk, mérnökökkel, és alig várta, hogy a megtervezett [alkatrészeket] az aszfalton is tesztelje. Schumacher kilométerek ezreit tette meg. A gyakorlásban jelent meg a perfekcionizmusa.”

„Ennek az okaira most nem térünk ki, de Lewis F1-es [korszakában] már nincs tesztelés. Napjaink pilótái csak a nagydíjhétvégéken vezetik az autókat. Ez már egy másik világ – mondta. – Más lett. Lewis egy olyan autósport uralkodója, ami nagyon elméleti hozzáállást kíván meg, órákat dolgoznak a szimulátorban, és a válaszokat csak a verseny után kapják meg. Abból a szempontból ő is ugyanolyan mániákus, mint Michael, hogy aláveti magát a véget nem érő tesztek megpróbáltatásainak.”  

Costa szerint bár Hamiltont sok más dolog is érdekli, imád versenyezni, ezért a szakember nem számít arra, hogy a brit pilóta a visszavonulást tervezgetné. Kijelentette, mindkét sikergyárossal, Hamiltonnal és Schumacherrel is jól kijött a munkája során.

Schumacher évente 40-50 ezer kilométert tesztelt, amikor lehetettForrás: Getty Images/Mark Thompson

„Szép időszakot töltöttem egyikkel és másikkal is. Rögtön megértettük egymást és a technológia iránti szenvedélyünk összekovácsolt minket. Hamilton képes volt felhívni otthon vasárnap, hogy megbeszéljük az autó egy részletét. Michael pedig azzal a kérdéssel keresett fel, hogy mikor tesztelünk a pályán egy adott alkatrészt.”  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK