Társoldalunk:

Újabb ugrás az ismeretlenbe: portugál hullámvasúton versenyez az F1

2020.10.22. 09:33

A Forma-1 24 év után tér vissza Portugáliába egy olyan pályára, ahol a legjobbaknak még nem rendeztek versenyt. Az aszfaltcsík karakterisztikája miatt a Pirelli változtatott eddigi szokásán, az első kanyar pedig problémás lehet a mezőny számára. Kicsi a valószínűsége, de a Mercedes már ezen a hétvégén bebiztosíthatja a konstruktőri világbajnoki címet.

Két hét szünet után következik az idei F1-es szezon tizenkettedik futama, a pilóták és a csapatok pedig Mugello és a Nürburgring után ismét olyan helyszínre látogatnak, amely nem szerepelt az eredeti versenynaptárban. Ez pedig számos érdekességet tartogathat, ahogyan azt főleg a Toszkán, de valamennyire az Eifel Nagydíj hétvégéjén is láthattuk. 

Először rendeznek F1-es versenyt PortimaóbanForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Ker Robertson

A helyszín Portugália, ahova nem kevesebb mint 24 év után tér vissza az F1. A versenyzők azonban ezúttal nem a korábban használt pályák egyikén, hanem az ország déli részén található Portimaóhoz közeli Algarve nevű aszfaltcsíkon fognak összecsapni. A 2008-ban épült létesítmény esetében nem sokkal átadása után szóba került, hogy része legyen a versenynaptárnak, de ez végül nem valósult meg, egészen idáig. 

Maga a pálya 4,653 km hosszúságú, így a futam 66 körből fog állni. A 9 jobb- és 6 balkanyart tartalmazó aszfaltcsíkot leginkább Barcelonához hasonlítják, azzal a különbséggel, hogy a pilótáknak jó néhány lejtővel és emelkedővel kell megküzdeniük.

A legtöbb pilóta szerint a vonalvezetés rendkívül élvezetes. Alexander Albon, a Red Bull pilótája azt emelte ki, hogy a szintkülönbségek miatt több kanyarba is vakon kell bemenniük, és előfordul, hogy az ember úgy érzi, a kocsi pillanatokon belül a levegőbe emelkedik. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, ebből a szempontból a 10-es és a 11-es kanyar lesz a legnehezebb, és hozzátette, a jelenség nehezebbé teszi a tanulási folyamatot a versenyzők számára. 

A kanyarok többsége gyors vagy középgyors, kettővel pedig különösen érdemes foglalkozni.  A közel egy kilométernyi hosszúságú célegyenesre ráfordító Galp egy hosszú, elnyújtott jobbos, és egyrészt a pálya talán legélvezetesebb pontja, másrészt az onnan történő kigyorsítás vélhetően kulcsfontosságú lesz. Az egyetlen DRS-zóna ugyanis pont a célegyenesben található, így minden bizonnyal itt nyílik majd a legnagyobb esély az előzésre, még úgy is, hogy a nagy tempó miatt nehéz lesz közel maradni a másikhoz. Ennek kapcsán Wolff felhívta a figyelmet arra, hogy a mérnökök nagy kihívás előtt állnak.

A portimaói aszfaltcsík pályarajzaForrás: Mercedes-AMG F1

„A vonalvezetés papíron nagy leszorítóerőt diktál, de a hosszú célegyenes miatt a csapatok valószínűleg különböző szárnyállásokkal fognak kísérletezni a szabadedzések alatt – jelentette ki. – Meg kell találniuk a megfelelő kompromisszumot, és el kell dönteni, hogy inkább a kanyarokban lesznek gyorsak, vagy az egyenesekben csökkentik a sebezhetőségüket.” 

Valószínűnek tűnik, hogy ezen a ponton csak a kikerülés működik, a kifékezés nem, ugyanis az 1-es kanyaron igencsak nagy tempóval fognak átmenni, ami megnehezíti a pozíciócserét.  Sőt, ennek a kanyarnak más szempontból is nagy szerepe lehet a hétvége során, de ez sokkal inkább az időmérőt, mintsem a versenyt érinti. Előfordulhat ugyanis, hogy ezen a ponton rengetegen pórul járnak.

„Az 1-es kanyarnál lehetnek problémák a pálya határainak betartásával, de remélem, a helyzetet még a hétvége előtt tisztázzuk – nyilatkozta George Russell az Autosportnak. – Emlékszem, hogy ezzel 2015-ben, a Forma-3-ban is voltak gondok. Csütörtökön volt egy tesztnap, amikor az 1-es kanyarnak azt a változatát használtuk, amit most, az F1-ben is fogunk. Azonban mindenki átlépte a pálya határait, ezért inkább a hajtűkanyarra hasonlító verzióra váltottunk, ami jó döntés volt. Szóval meglepődtem, hogy most nem ezt használjuk, hiszen egy hosszú egyenes utáni lassabb kanyar a versenyzésnek is jót tenne. 

A Williams versenyzője arra a vonalvezetésre célzott, amely az 1-es kanyart valóban jelentősen lelassítaná, majd egy balossal térhetnének vissza a normál pályára. Michael Masi versenyigazgató szavaiból viszont kiderült, hogy nem fogadják meg Russell tanácsát, a pályaelhagyást illetően pedig nem csupán ezen a ponton számít problémákra.

Kulisszatitkok

Ezzel együtt azt is elárulta, hogy különböző intézkedésekkel próbálják minimálisra csökkenteni az ilyen jellegű szabálytalanságok számát. Mindenesetre ez még a legjobbak számára is izgalmassá teheti a kvalifikációt, ahogyan az Lewis Hamiltonnal történt Szocsiban.

A szintkülönbségek és a tempós kanyarok miatt a Pirelli úgy döntött, hogy a három legkeményebb gumikeveréket viszi el erre a hétvégére. Sőt, a pilóták ezúttal nem nyolc lágy, három közepes és két kemény abroncsból válogathatnak, hanem a piros oldalfalú keverékből eggyel kevesebb, a fehérből pedig eggyel több áll majd rendelkezésükre. A pályát egyébként nemrég újraaszfaltozták, ami megint csak egy ismeretlen tényező lesz a pilóták és a csapatok számára. 

A gumikkal kapcsolatban azt is fontos megjegyezni, hogy a mezőny először próbálhatja ki a jövő évre tervezett abroncsokat. Erre a második szabadedzés első harmadában lesz lehetőségük, amikor a Pirelli jelöletlen gumijain körözhetnek. 

Ami az időjárást illeti, az biztos, hogy sokkal melegebb lesz, mint a Nürburgringen volt. Délelőtt 20 fok körüli, délután pedig 20-25 fok közötti hőmérséklet várható, csapadékra pedig pénteken és vasárnap van némi esély.

Ugrás az ismeretlenbe?

Aktuális Forma-1-es autó utoljára 2008 végén, illetve 2009 elején körözött a portimaói aszfaltcsíkon. A jelenlegi mezőnyből csak Lewis Hamilton vett részt a Portugáliában rendezett teszten, de az idei események ismeretében Nico Hülkenberg nevét sem árt megemlíteni. A technikai szabályok azonban rengeteget változtak az azóta eltelt időszakban, így vélhetően nem lesz előnyük azokhoz képest, akik alsóbb kategóriákban versenyeztek a helyszínen.

A jelenlegi mezőnyből csupán Hamilton ment aktuális F1-es autóval PortimaóbanForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Ker Robertson

A Russell által már említett 2015-ös, F3-as hétvégén Charles Leclerc, Albon, Lance Stroll és Antonio Giovinazzi is ott volt, de közülük csak a thai és a kanadai pilóta állhatott dobogóra. Rajtuk kívül Daniel Ricciardo többször is versenyzett Portimaóban, a 2009-es brit Forma-3-as bajnoki címét pedig pont ott biztosította be. Azon a hétvégén ráadásul Valtteri Bottas is tagja volt a mezőnynek. Lando Norrisnak szintén van némi tapasztalata, hiszen 2017-ben egy hat évvel korábbi McLarent tesztelhetett az aszfaltcsíkon, Max Verstappen pedig már idén, egy GT volánja mögött próbálhatta ki a helyszínt. 

Ami a csapatokat illeti, a már említett 2008-09-es teszteken többen is részt vettek, de Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke nemrég elárulta, mindez a hibrid korszakra nézve nem releváns. A brit szakember szavai alapján ebből a szempontból pont az ő istállója van előnyben, mivel a Williams két jelenlegi pilótája 2017-ben a címvédő 2015-ös autóját vezethette. 

Persze enélkül is a brackley-iek lennének a hétvége legnagyobb esélyesei, de nagy kérdés, hogy ezúttal melyik pilóta fog felülkerekedni a másikkal szemben.  Ha megnézzük, hogy mi történt Mugellóban és a Nürburgringen, láthatjuk, hogy Bottasnak sokkal gyorsabban sikerült felvennie a ritmust, és a szabadedzéseken rendre gyorsabb volt Hamiltonnál. (Az már egy másik kérdés, hogy mindkét futamot a hatszoros világbajnok nyerte.) Ez alapján a finn pilótának talán a megszokottnál valamivel több esélye van arra, hogy legalább az időmérőn csapattársa előtt végezzen.

A Racing Point és a McLaren pontokban közel van egymáshoz, de az utóbbi hétvégéken előbbi erősebbnek tűntForrás: Racing Point

Ami a középmezőnyt illeti, az erősorrend szokás szerint kiszámíthatatlan, de két csapatot talán még inkább érdemes lesz figyelni, mint a többit. Az egyik a Ferrari, akik újabb, elsősorban a diffúzort érintő fejlesztésekkel érkeznek a helyszínre. A maranellóiak Leclerc révén hosszú idő után a mezőny elején végeztek az időmérőn, és bár a futamon jelentősen visszaestek, az olasz istálló szurkolói talán bizakodhatnak, hogy kedvenceik túlvannak a mélyponton. Ellentétben a McLarennel, akik a monzai 2. és 4. hely után három szürkébb hétvégét produkáltak, amit csak részben foghattak a balszerencsére. 

A McLarennek azért is javulnia kellene, mert a Racing Point megelőzte őket a konstruktőri tabellán, ráadásul a Renault is rohamosan közeledik rájuk. A három istállót mindössze 6 pont választja el egymástól, és amennyiben az egyikük nagyon visszaesik, akkor még a Ferrari is reménykedhet az 5. helyben. 

Az egyéni tabellán szintén nagyon szoros a mezőny, legalábbis a 4. helytől, ami idén egyfajta „mini bajnoki címet” jelent.  A Nürburgringen szerzett dobogójával Ricciardo egy kicsit elhúzott, de előnye még így is csupán 10 pont Sergio Pérezzel szemben. A mexikói versenyző viszont mindössze 17 egységgel gyűjtött többet a 11. helyezett Carlos Sainznál, ami jól jelzi a középmezőny sűrűségét.

A Mercedes akár már most ünnepelhet

A tabella elejéről sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy szoros lenne. Olyannyira, hogy a Mercedes máris meccslabdához jutott, azaz a címvédőnek lehetősége van arra, hogy már öt futammal a vége előtt bebiztosítsa zsinórban hetedik konstruktőri bajnoki címét, amivel megdöntené a Ferrari rekordját.

A Mercedes akár már most világbajnok lehet, de ehhez a Red Bull rossz teljesítménye is kellForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

Ez azonban most még nem csak a saját kezükben van, sőt, nem is túl valószínű, hogy most fog megtörténni. A Mercedes jelenleg 180 pontos előnnyel rendelkezik a Red Bull-lal szemben, és ezt legalább 220-ra kellene növelniük ahhoz, hogy már Portugáliában megkoronázzák őket. Ehhez arra van szükség, hogy Hamilton és Bottas kettős győzelmet arasson, az energiaitalosok pedig legfeljebb három 3 vagy 4 pontot szerezzenek függően attól, hogy riválisuk valamelyik versenyzője a leggyorsabb körért járó extra egységet is el tudja-e vinni. 

Emellett Hamiltonnak ez lesz az első lehetősége arra, hogy megdöntse Michael Schumacher 91 futamgyőzelemből álló rekordját. A brit pilóta az Eifel Nagydíjon állította be a hétszeres világbajnok korszakos csúcsát, és ha most nem is, valamikor biztosan át fogja adni a múltnak. Ha pedig megfutja a verseny leggyorsabb körét, akkor ezt a 22. különböző nagydíjon teszi meg, amivel egalizálná Schumacher és Kimi Räikkönen csúcsát. Sőt, amennyiben dobogóra áll, akkor utóbbit a második helyre taszítja a legtöbb különböző pályán elért pódium tekintetében (jelenleg mindketten 30-nál tartanak).

Hamilton a Nürburgringen beállította, most pedig meg is döntheti Schumacher rekordjátForrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

A 35 esztendős versenyző mellett pont az Alfa Romeo pilótája volt a másik, aki az elmúlt hetekben történelmet írt, hiszen megdöntötte Rubens Barrichello rekordját, és immáron ő állt rajthoz a legtöbb F1-es futamon. A mezőny rangidőse most egy Schumacher-csúcsot állíthat be, hiszen amennyiben pontot szerez, elmondhatja, hogy a mindenkori F1-es mezőny 365 futamot teljesített az első és a mostani alkalom között, pontosan ugyanannyit, mint egykori riválisa esetében. (Természetesen a későbbiekben a pontszerzés már rekorddöntéssel jár.)

A Portugál Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 12:00-13:30
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 14:10-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK