Társoldalunk:

Verstappen: Csak show-t akartak csinálni a biztonsági autóval

2020.10.12. 09:04

Max Verstappen nem ért egyet azzal, hogy az Eifel Nagydíj hajrájában pályára küldték a biztonsági autót. A Red Bull versenyzője szerint csak mesterségesen akarták növelni az izgalmakat ezzel a lépéssel.

Elsőre a legkevésbé sem tűnt valódi biztonsági autót igénylő helyzetnek, Lando Norris 45. körben félreállt McLarenje miatt Michael Masi versenyigazgató mégis pályára küldte a Safety Cart az Eifel Nagydíjon. Mindezt többen értetlenül fogadták, köztük az ekkor a második helyen autózó Max Verstappen is, aki szerint az FIA ismételten a show-t helyezte előtérbe.

Norris kiesésekor a teljes mezőnyben csupán a 10. helyen haladó Kimi Räikkönen és a 11. helyen levő Romain Grosjean között volt egy másodpercnél kisebb a különbség, rajtuk kívül mindenki több másodpercnyire követte az előtte levőt, a második Verstappen és a harmadik Ricciardo között pedig több mint 1 perc volt a differencia, de a holland is 11 másodpercre volt az élen álló Hamiltontól. Egyszóval nem számíthattunk nagy izgalmakra a hátralevő 15 körben.

Az élen álló kettős a biztonsági autó mögött - Galéria!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

A Safety Car azonban egy csapásra visszaadta a reményt egy izgalmas fináléhoz, Verstappen szerint pedig egyenesen ez volt a versenyirányítás célja, és csakis emiatt döntöttek a biztonsági autó bevetése mellett.Szerintem nem volt szükség biztonsági autóra, virtuális biztonsági autóval is meg lehetett volna oldani. Szerintem csak megint izgalmasabbá akarták tenni a versenyt a különbségek miatt" – nyilatkozta a holland pilóta a futam után.

Michael Masi versenyigazgató azonban tagadta ezt, helyette elmondta, miért kellett a valódi biztonsági autót alkalmazniuk. „Az egyik ok az volt, hogy Lando autója füstölt és kigyulladt, a másik pedig az, hogy első pillantásra nem voltunk biztosak benne, hogy be tudják tolni a szalagkorlát megnyitásába, mivel az annyira szűk volt. Így ahelyett, hogy menet közben reagáltunk volna, inkább a biztonsági autó mellett döntöttünk, mert így mindent azonnal meg lehetett oldani. A körülményeket tekintve ez volt a leggyorsabb és legbiztonságosabb cselekedet."

Norris füstölgő McLarenje a szalagkorlát megnyitásábanForrás: F1 TV

A másik, ami nem tetszett több versenyzőnek, köztük Lewis Hamiltonnak és Sebastian Vettelnek sem, hogy a Safety Car a probléma méretéhez képest rengeteg időt töltött a pályán, a 45. körben jött be, és csak a 49. kör végén engedte ismét útjára a mezőnyt. Ezalatt a nürburgringi hidegben visszahűltek a gumik, a pilóták pedig attól tartottak, hogy az újraindításnál össze-vissza fognak majd csúszkálni.

„Ezen a pályán a hideg miatt ezeket a gumikat fel kell melegítenünk, mivel így eléggé veszélyes volt” – nyilatkozta később Verstappen.A probléma az volt, hogy három-négy autó végig a Safety Car mögött haladt, a többieket azonban elengedték, így ők fel tudták melegíteni a gumijaikat. Ez jogosulatlan előnyhöz juttatta őket. Akárhogy is, beszélni fogunk erről, aztán meglátjuk, mi lesz."

Mivel csak az első öt pilóta volt körön belül, tíz autónak vissza kellett vennie a körét, ezalatt pedig ők gyorsabban haladhattak, így a gumijaik is jobban felmelegedtek. A versenyigazgató ugyanakkor a sportszabályzat alapján járt el, mivel nem volt más választása. „A sportszabályzat kiköti, hogy minden lekörözött autót el kell engedni – mondta Masi. – A hatodik helytől lefelé tíz autónak vissza kellett vennie a körét, emiatt volt hosszabb a biztonsági autós fázis annál, mint amire számítottunk."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK