Vágólapra másolva!
A Portugál Nagydíj után egyeztetni kezdenek a Forma-1 bennfentesei, hogy kidolgozzák a Honda kiszállása utáni lépéseket. A vártnál korábban jöhetnek új szabályok, de ennek lehetnek buktatói.

Senki sem örül a Forma-1-ben annak, hogy a Honda bejelentette, a 2021-es szezon végén ismét elhagyják a sportágat, így a Red Bull csapatainak új beszállító után kell néznie, és a világbajnokságról sem fest kedvező képet, hogy mindössze három gyártó marad a mezőnyben.

Útelágazáshoz ér a Forma-1 a motorok ügyében Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

A jelenleg érvényben lévő, 2014-ben bevezetett motorformula csak a jövőre kiszálló Hondát tudta a sportágba csábítani, és nem várható, hogy a közeljövőben új gyártó kötelezné el magát a költséges, kétes eredményű, ráadásul csak néhány évig hasznos erőforrás kifejlesztése mellett.

Egyelőre nem léteznek konkrét tervek azzal kapcsolatban, hogy mikor jöhet új motorszabály az F1-ben,

és milyen jellegű erőforrással folytatódhat a jövőben a versenyzés, mindössze annyit tudni, hogy az elektromos meghajtásra a világbajnoksággá alakuló Formula E kizárólagossággal rendelkezik.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a Honda döntése ébresztő a Forma-1 számára, és az FIA pénteki sajtótájékoztatóján kijelentette, túlságosan távolinak tartja, hogy csak 2026-tól változzanak a motorszabályok. Úgy vélte, gyorsan választ kell adni arra a kérdésre, hogy milyennek kell majd lennie az új formulának, milyen technológiára alapul majd, mert ez meghatározza a sportág jövőjét is.

Cyril Abiteboul (Renault), Toto Wolff (Mercedes), Mattia Binotto (Ferrari) Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

Mattia Binotto, a Ferrari részéről azt mondta, ő továbbra is 2026-ra összpontosít, lehetőségnek tekinti, hogy a műszaki kérdések mellett az anyagi fenntarthatósággal is foglalkozhatnak, szerinte 2014 előtt túlságosan lekötötte a hibrid meghajtás a szabályalkotókat, de a költségekről megfeledkeztek. Azt viszont

elismerte, hogy fel kell gyorsítani az egyeztetéseket.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azért nem lehetett eddig a jelenlegi technológia leváltásával foglalkozni, mert az további költségeket generált volna a gyártóknak, akik megállapodtak abban, hogy

a jelenlegi erőforrások nyugdíjazására 2025 a megfelelő időpont.

Biztosnak nevezte, hogy a motorokat érintő költségplafonra korábban is szükség lesz és felvetette a fejlesztések befagyasztását is, de csak abban az esetben, ha azok teljesítményei között nincs nagy eltérés.

„A továbbiakban mindannyiunknak asztalhoz kell ülni, hogy megbeszéljük, mi a megfelelő technológia a nagyvilág számára, hogyan tudjuk egyszerűsíteni azt, hogy kevesebbet költsünk, és olyan új formátumot találjunk, amit 2026-tól mindenki elfogad” – nyilatkozta Wolff.

Binotto emlékeztetett, hogy ugyan a hardvert egyelőre nem cserélik le, továbbra is zajlanak fejlesztések annak érdekében, hogy az erőforrások hasznosak legyenek az autóipar számára és fenntarthatók legyenek, kiemelte, hogy 2022-től az F1-ben is E10-es benzint használnak majd, és már 2026 előtt átállhatnak bioüzemanyagra is.

„Nem igaz, hogy helyes döntés lett volna korábban változtatni [a motorszabályon], mert túl korai lett volna még eldönteni, hogy mi hasznos az autóipar számára” – jelentette ki a svájci motorspecialista.

Az Auto Motor und Sport úgy értesült, hogy a csapatfőnökök, az FIA és a Liberty Media képviselői már a Portugál Nagydíj után

tárgyalóasztalhoz ülnek Portimaóban, hogy egyeztessenek az erőforrások jövőjéről.

A szaklap szerint az egyik irány az üzemanyagcellás fejlesztések megkezdése, ez azonban újabb komoly befektetéseket igényelhet. A másik egy egyszerűbb, a jelenlegi V6-os motorokon alapuló koncepció, amit akár már 2023-tól e-üzemanyag hajthat, és az MGU-K megtartása révén megmaradna a hibrid jelleg is.