Döntő lehet az F1 jövője szempontjából, hogy milyenek lesznek az új motorok

Forma-1, Red Bull Racing, Brit Nagydíj, Honda logo, Honda Hybrid logo
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 30: Honda branding is seen on the Red Bull Racing RB16 during previews ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 30, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nagy feladat előtt áll a Forma-1 új elnök-vezérigazgatója, a sportág és az autóipar ugyanis jelenleg két külön irányba tart, és előbbi húzhatja a rövidebbet.

A Cosworth korábbi Forma-1-es motorfőnöke, valamint Cyril Abiteboul, a Renault csapatfőnöke szerint is nagyon nehéz, egyben fontos időszak elé néz a Forma-1, mivel a Honda kiszállásával csak három motorgyártó marad a sportágban, amely 2026-ig még a jelenlegi motorformulával versenyez, miközben a világ teljesen más irányba tart.

A Honda távozása a Forma-1-et is nehéz helyzetbe hozza Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Honda kiszállásának másnapján megjelent írásunkban mi is rávilágítottunk arra, hogy a Honda az autóipari trendeket követve távozik 2021 végén a Forma-1-ből, a száguldó cirkusz pedig még évekig nem válhat vonzóvá az új gyártók számára, mivel 2025 végéig a jelenlegi motorszabályok lesznek érvényben.

különösen azoknak, akik még nem invesztáltak bele, mivel az autóipar annál is gyorsabban változik, ahogyan az emberek öt évvel ezelőtt gondolták volna" – nyilatkozta Mark Gallagher, a Cosworth Forma-1-es részlegének korábbi főnöke a Reutersnek. – A Honda lépése, miközben sokkoló, teljes mértékben megfelel annak, ami világszerte történik. A Forma-1 számára ez pedig alapvető fontosságú kérdéseket vet fel arról, hogy mihez fognak kezdeni a következő három-négy évben."

Az autógyártók számára minden korábbinál fontosabbá vált a karbonsemlegessé válás (ezt az F1 2030-ra szeretné elérni), ezért az elektromos és tüzelőanyagcellás járművek irányába mozdulnak el.

Ilyesmire a Forma-1-ben még legalább hat évig, de vélhetően még ennél is tovább kell majd várni.

„Az olyan dolgok, mint a koronavírus-járvány, valójában még fel is gyorsították a folyamatot, mert az üzleti életben is mindenki arról beszél, hogy a világnak zöldebb helynek kell lennie a COVID után – világított rá Gallagher arra, hogy a vírus ebből a szempontból is rosszul érinti az F1-et. – A Forma-1 nincs túl irigylésre méltó helyzetben azzal, hogy a fosszilis üzemanyag alapú technológiákhoz kötötte magát egy olyan időszakban, amelyben a világ többi része más irányba halad."

A Formula E jelenleg vonzóbb az autógyártóknak Forrás: Daimler AG

Óriási a kontraszt jelenleg a világ egyetlen elektromos formaautós sorozata és a Forma-1 között abból a szempontból, hogy előbbiben tíz, utóbbiban jövőre pedig már csak három autógyártó szállít motorokat. Alejandro Agag, a Formula E alapítója ezzel együtt úgy gondolja, hogy a belső égésű motornak sem áldozott még le teljesen. Tekintve, hogy a jelenlegi erőforrások minden korábbinál hatékonyabbak, van még bennük potenciál, Cyril Abiteboul szerint azonban a marketingjükben rejlő lehetőségeket kellett volna jobban kihasználni.

A Renault csapatfőnöke szerint Stefano Domenicalinak, az F1 januárban munkába álló új elnök-vezérigazgatójának feladata lesz, hogy kitapossa az utat a 2026-ban érkező új motorszabály számára,

és olyan formulát találjon, ami eladhatóbbá teszi a sportágat ezen a téren, „A technológia csak akkor jó, ha az ember képes átadni az üzenetet. Nekünk ez nem sikerül – nyilatkozta Abiteboul. – Amiatt aggódom, hogy ha elveszítjük ebben a csatát, akkor ezen nagyon nehéz lesz változtatni. Talán el kell távolodnunk a jelenlegi erőforrásoktól annyira, hogy ismét át tudjuk adni, hogy mit is csinálunk. Stefano Domenicali legfontosabb feladata, hogy kezelje ezt a kérdést."