A Honda a következő szezon végén elhagyja a Forma-1-et

Forma-1, Red Bull Racing, Brit Nagydíj, Honda logo, Honda Hybrid logo
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 30: Honda branding is seen on the Red Bull Racing RB16 during previews ahead of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 30, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Honda pénteken bejelentette, a 2021-es szezon végén befejezi motorszállítói tevékenységét a Forma-1-ben. A Red Bullnak és az Alpha Taurinak új partner után kell néznie.

A 2021-es szezon végén befejezi a 2015 óta tartó motorszállítói tevékenységét a Honda a Forma-1-ben, jelentette be a gyártó. A japán vállalat a McLaren partnereként tért vissza a sportágba, majd 2018-tól a Toro Rosso, 2019-től pedig a Red Bull Racing és a mai Alpha Tauri beszállítója lett, viszontagságos szezonok után a hibrid korszakban eddig öt futamgyőzelmet értek el.

Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
Forma-1, Richie Ginther, Honda R & D Company, Mexikói Nagydíj 1965
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Olasz Nagydíj 1967
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Francia Nagydíj 1968
Forma-1, Stefan Johansson, Spirit-Honda, Osztrák Nagydíj 1983
Forma-1, Jenson Button, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2003
Forma-1, Keke Rosberg, Williams-Honda, Dallasi Nagydíj 1984
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Dél-Afrikai Nagydíj 1985
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Kanadai Nagydíj 1986
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Brit Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Nakadzsima Szatoru, Lotus-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2005
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1, Jenson Button, Honda, Magyar Nagydíj 2006, Herendi
Forma-1, Ayrton Senna, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1990
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1992
Forma-1, Jos Verstappen, Honda tesztautó, Barcelona teszt
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2000
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Belga Nagydíj 2001
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, USA Nagydíj 2002
Forma-1, BAR-Honda, 2004, Honda S2000
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2007
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2008
Forma-1, McLaren-Honda MP4-30, Honda sajtótájékoztató 2015
Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Magyar Nagydíj 2016
Forma-1, Rubens Barrichello, Jenson Button, Honda Racing 2005, Szato Takuma, Ide Judzsi, Super Aguri
Forma-1, Jenson Button, McLaren-Honda, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Bahreini Nagydíj 2018
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
Forma-1, Richie Ginther, Honda R & D Company, Mexikói Nagydíj 1965
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Olasz Nagydíj 1967
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Francia Nagydíj 1968
Forma-1, Stefan Johansson, Spirit-Honda, Osztrák Nagydíj 1983
Forma-1, Jenson Button, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2003
Forma-1, Keke Rosberg, Williams-Honda, Dallasi Nagydíj 1984
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Dél-Afrikai Nagydíj 1985
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Kanadai Nagydíj 1986
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Brit Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Nakadzsima Szatoru, Lotus-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2005
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1, Jenson Button, Honda, Magyar Nagydíj 2006, Herendi
Forma-1, Ayrton Senna, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1990
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1992
Forma-1, Jos Verstappen, Honda tesztautó, Barcelona teszt
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2000
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Belga Nagydíj 2001
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, USA Nagydíj 2002
Forma-1, BAR-Honda, 2004, Honda S2000
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2007
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2008
Forma-1, McLaren-Honda MP4-30, Honda sajtótájékoztató 2015
Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Magyar Nagydíj 2016
Forma-1, Rubens Barrichello, Jenson Button, Honda Racing 2005, Szato Takuma, Ide Judzsi, Super Aguri
Forma-1, Jenson Button, McLaren-Honda, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Bahreini Nagydíj 2018
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Osztrák Nagydíj
Forma-1, Ronnie Bucknum, Honda R & D Company, Német Nagydíj 1964
Forma-1, Richie Ginther, Honda R & D Company, Mexikói Nagydíj 1965
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Olasz Nagydíj 1967
Forma-1, John Surtees, Honda R & D Company, Francia Nagydíj 1968
Forma-1, Stefan Johansson, Spirit-Honda, Osztrák Nagydíj 1983
Forma-1, Jenson Button, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2003
Forma-1, Keke Rosberg, Williams-Honda, Dallasi Nagydíj 1984
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Dél-Afrikai Nagydíj 1985
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Kanadai Nagydíj 1986
Forma-1, Nigel Mansell, Williams-Honda, Brit Nagydíj 1987
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Nakadzsima Szatoru, Lotus-Honda, Brit Nagydíj 1988
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2005
Forma-1, Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1989
Forma-1, Jenson Button, Honda, Magyar Nagydíj 2006, Herendi
Forma-1, Ayrton Senna, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1990
Forma-1, Gerhard Berger, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1991
Forma-1, Ayrton Senna, McLaren-Honda, Brit Nagydíj 1992
Forma-1, Jos Verstappen, Honda tesztautó, Barcelona teszt
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Japán Nagydíj 2000
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, Belga Nagydíj 2001
Forma-1, Jacques Villeneuve, BAR-Honda, USA Nagydíj 2002
Forma-1, BAR-Honda, 2004, Honda S2000
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2007
Forma-1, Jenson Button, Honda Racing F1, 2008
Forma-1, McLaren-Honda MP4-30, Honda sajtótájékoztató 2015
Forma-1, Fernando Alonso, McLaren-Honda, Magyar Nagydíj 2016
Forma-1, Rubens Barrichello, Jenson Button, Honda Racing 2005, Szato Takuma, Ide Judzsi, Super Aguri
Forma-1, Jenson Button, McLaren-Honda, Monacói Nagydíj 2017
Forma-1, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso, Bahreini Nagydíj 2018
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Osztrák Nagydíj

A gyártó azzal indokolta a távozást, hogy az autóipar akkora változáson megy keresztül, ami százévente egyszer fordul elő, ezért a Hondánál úgy döntöttek, hogy a forrásaikat arra használják, hogy 2050-re karbonsemlegessé válhasson a működésük. Mobilitási megoldásokat gyártó vállalatként a környezetvédelmi kezdeményezéseiket a prioritások közé sorolták.

A Honda azt is bejelentette, hogy a pénzügyi forrásaikat jövőbeli technológiák kifejlesztésére kell fordítaniuk, ezek között a tüzelőanyagcellás (FCV) és az elektromos autók (BEV) kutatásait jelölték meg, ezek alkotják majd a karbonmentes közlekedés magját.

Az F1-ben megszerzett tudást és kapacitásokat egy áprilisban létrehozott új kutatóközpontba csoportosítják át.

A japán motorgyártó ezzel együtt leszögezte, hogy „mivel a versenyzés a DNS-ükben van”, továbbra is arra törekednek, hogy ahol csak elindulnak, a legjobbak legyenek. Ami a Forma-1-et illeti, a jövő év végéig azon fognak dolgozni, hogy ügyfeleiket minél több győzelemhez segítsék.

A Honda tavaly óta dolgozik együtt a Red Bull csapatával, és 31 futamon 4 győzelmet és további 13 dobogós helyezést értek el közösen. Az energiaitalosok megköszönték az eddigi közös munkát, és ők is kiemelték, hogy a hátralévő időszakban próbálnak sikeresek maradni.

„Csapatként megértjük, mennyire nehéz volt a Honda Motor Company számára meghozni a döntést, hogy 2021 végén elhagyják a Forma-1-et – nyilatkozta Christian Horner csapatfőnök. – Az autóiparon belül történő fókuszváltás vezetett ahhoz, hogy a Honda átcsoportosítsa az erőforrásait, mi pedig megértjük és tiszteletben tartjuk az elhatározás mögött álló okokat. A döntésük nyilvánvalóan kihívás elé állít minket, de korábban is voltunk ilyen helyzetben, és a múltban bizonyítottuk, hogy elég felkészültek vagyunk a hatékony reakcióhoz.”

Tanabe Tojoharu és Jamamoto Maszasi, a Honda F1-es technikai igazgatója, illetve sportigazgatója Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Horner hozzátette, hogy csalódottak a döntés miatt, de büszkék is az eddig elért sikerekre. A brit szakember elmondta, az új Concorde-egyezmény aláírásával a maguk részéről elkötelezettek az F1 iránt, de most időre lesz szükségük, hogy 2022-re megtalálják a lehető legversenyképesebb erőforrást.

A Honda másik partnere az Alpha Tauri, amivel a (Toro Rossót is beleértve) a monzai futamgyőzelem mellett két dobogós helyezést szereztek az elmúlt közel három évben. 2014, vagyis a hibrid-korszak kezdete óta a japán motorgyártó az egyetlen, ami két csapattal is képes volt diadalmaskodni. Franz Tost ugyancsak méltatta a japán motorgyártót.

– értékelt az olasz istálló csapatfőnöke. – Az elmúlt években nagy sikereket értünk el, hiszen egy futamgyőzelem mellett egy második és egy harmadik helyet szereztünk. Sajnálatos, hogy a Honda úgy döntött, hogy megszakítja a Forma-1-es szerepvállalását, mivel erőforrásuk a visszatérésük óta eltelt rövid időn belül a mezőny egyik legjobbjává vált. Biztos vagyok benne, hogy a mostani szezonból hátralévő versenyeken, valamint jövőre is remek eredményeket érünk el.”

Hornerhez hasonlóan Tost is elmondta, hogy tiszteletben tartják a Honda döntését, és kívánják, hogy valósítsák meg célkitűzéseiket. Kiemelte, hogy nem lesz könnyű olyan motorszállítót találni, mint amilyen a Honda, de nemsokára elkezdik vizsgálni a lehetőségeket ezen a téren.