Társoldalunk:

A Mercedes-motor hiányossága is tehetett Hamilton időmérős drámájáról

2020.09.27. 11:00

Lewis Hamilton elsősorban saját magának köszönhette, hogy majdnem kiesett az Orosz Nagydíj időmérő edzésének második szakaszában, de még így sem került volna stratégiai hátrányba a versenyre, ha a Mercedes motorja tudná ugyanazt, mint a Ferrarié, a Renault-é és a Hondáé.

Igencsak kalandos időmérő edzés végén tudta megszerezni pályafutása 96. pole pozícióját Lewis Hamilton, aki egy ideig a leintés után sem lehetett biztos benne, hogy megtarthatja az első rajtkockát. A hatszoros világbajnok ugyanakkor nem volt messze tőle, hogy a Q3-ba se jusson be, a Q2 végén ugyanis mindössze 1,2 másodperc választotta el a kieséstől. A Mercedes utólag rávilágított arra, hogy milyen láncreakció vezetett oda, hogy pilótájuk majdnem a 15. helyen ragadt.

Hamilton hibája, ami miatt törölték az első mért körét a Q2-benForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Minden azzal kezdődött, hogy Hamilton elrontotta első Q2-es mért körte a közepes gumikon, így újabb próbálkozásra volt szüksége. A hatszoros világbajnok utólag vitatta, hogy jó döntés volt őt a bokszba hívni egy friss közepes szett miatt, Toto Wolff, a Mercedes cspaatfőnöke azonban az időmérő után megerősítette, hogy

nem volt elég üzemanyag az autóban egy újabb körhöz, így Hamiltonnak mindenképpen ki kellett állnia.

A 44-es rajtszámú Mercedes ezután a második szett közepes szettel sem tudott mért kört megtenni a Sebastian Vettel által előidézett piros zászló miatt, de mivel 2 perc 15 másodperc még hátravolt a Q2-ből, sokan arra számítottak, hogy a csapat az újraindítás után gyorsan pályára küldi Hamiltont a használt közepes abroncsokon. A Mercedes azonban az újraindítás előtt a bokszutcában kígyózó sor végére állt csak be, ráadásul lágy gumikon.

A Mercedes a lágy gumik mellett döntöttForrás: Dmitry Feoktistov/TASS/Dmitry Feoktistov

Mint később kiderült, Hamiltont nem véletlenül nem küldték ki korábban, hogy a többiekhez hasonlóan perceken át várakozzon a piros lámpánál, a jelenleg a mezőny legjobbjának tartott Mercedes-motornak ugyanis van egy hiányossága: a pilóta nem tudja az autóból újraindítani. „Nem tudtuk korán kiküldeni, mert a bokszutca végén le kell állítani az autót, majd az MGU-K segítségével újraindítani, mi azonban ezt nem tudjuk megtenni" – nyilatkozat Wolff.

A Ferrari, a Honda és a Renault ugyanis az MGU-K segítségével újraindítható a pilótafülkéből is, így a nem Mercedes-motort használó versenyzők minden további nélkül kiállhattak a bokszutcába, hogy minél jobb pozícióban legyenek a felvezető körre, míg

a Mercedes, a Racing Point és az egyetlen állva maradt Williams ezt az erőforrás túlmelegedése miatt nem tehette meg.

Hogy milyen következményekkel járhatott volna Hamilton számára a hosszas várakozás, azt Lance Stroll mutatta be: ő beállt a sorba, de túlmelegedési gondok miatt a szerelőknek vissza kellett tolniuk a garázsba, így nem tudott részt venni a Q2 hajrájában.

Stroll volt az egyetlen Mercedes-motort használó pilóta a sorban, de gondjai adódtakForrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

A Mercedes-motor hiányossága pedig közvetve azt eredményezte, hogy a csapat alapból elvetette a versenystratégia szempontjából kedvezőbb közepes gumikon való továbbjutást, mivel tudták, hogy

Hamiltonnak a sor végén vajmi kevés esélye lesz elég gyors felvezető kört megtenni ahhoz, hogy a sárga oldalfalú Pirelliket üzemi hőfokra melegítse.

„Úgy éreztük, hogy ha a sor végén lesz, és nem tud olyan kivezető kört megtenni, amilyenre szüksége lesz, akkor bajba kerülhetünk, mivel a közepes keverék egyszerűen nem lesz elég jó. Ezért tettük fel neki a lágy gumikat. Ez egyértelműen hátrányba hozza a stratégia terén őt a futamra, de ez volt a szükséges lépés a Q3-ba jutásának biztosításához" – magyarázta a csapatfőnök.

A hatszoros világbajnok a kör végi forgalom miatt végül 1,2 másodperccel a lámpák pirosra váltása előtt tudta csak megkezdeni a gyors körét, amivel simán bejutott a Q3-ba.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK