Az F1-es pilóták nem kérnek a mesterséges izgalomból

Forma-1, Olasz Nagydíj, rajt, Lewis Hamilton, Mercedes
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field into turn one at the start during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több pilóta is ellenzi a fordított rajtrácsos futamok bevezetését a Forma-1-ben, mondván csökkenne a győzelem értéke, és egyébként is annak kell elöl lennie, aki a teljesítménye alapján rászolgált erre.

A Forma-1 vezetése és Ross Brawn sportért felelős igazgató továbbra is eltökélt a fordított rajtrácsos sprintversenyek bevezetése mellett, amelyeket már az idei szezonban szerettek volna kipróbálni. Az ilyen futamok izgalmaiból ízelítőt adó Olasz Nagydíj után Brawn elmondta, hogy nem tettek le róla, hogy jövőre bevezessék ezt a formátumot, mindez azonban a mezőny jónéhány tagjának nem tetszik.

Az Olasz Nagydíjon történt keveredés sokakban felvetette, milyenek lennének a fordított rajtrácsos versenyek Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Az Orosz Nagydíj csütörtöki napján a témában megszólaló versenyzők szinte kivétel nélkül kifejezték a nemtetszésüket a fordított rajtrácsos futamok iránt.

– szögezte le Max Verstappen. – A leggyorsabb autónak kellene legelöl lennie, mindenki ezért dolgozik. Miért kellene manipulálni a show-t? Az autók ráadásul valószínűleg úgy is ugyanabban a sorrendben végeznének. Az F1-nek nem erről, hanem a nyers teljesítményről kellene szólnia. Mindenki azért dolgozik, hogy a legdominánsabb, legversenyképesebb csapat legyen, mindenki az első sorból akar rajtolni. Úgyhogy ez nem tetszik."

A másik Red Bullt vezető Alex Albon szerint a Monzában látott kavarodás azért is volt különösen izgalmas, mert ritka, ha viszont minden hétvégén látnánk hasonlót, az emberek előbb-utóbb ezt is megszoknák.

„Amiatt is különleges a versenyzés, hogy az olyan futamok, mint a monzai, nem gyakoriak, és elég sok mindennek össze kell jönnie egyszerre hozzájuk, de ez teszi ezeket a versenyeket ennyire különlegessé – nyilatkozta a thai-brit pilóta. – Úgy már nem lesznek azok, ha olyan autók indulnak az élről, amelyeknek nem kellene ott lenniük. Ezt a részét elveszítené a Forma-1. Úgyhogy én elégedett vagyok a jelenlegi helyzettel, szerintem jó versenyeink vannak."

Sokaknak nem tetszik, hogy a lassabb autók érdemtelenül kerülnének a mezőny elejére Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Érdekes módon a fordított rajtrácsból profitáló, a Haasszal többnyire a mezőny második felében tanyázó Romain Grosjean is az újítás ellen van.

– szögezte le a francia. – Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de a Mercedest és Max Verstappent kihúzva az egyenletből hihetetlenül jó a középmezőnyben zajló csata. Szerintem más megoldást kell találni, közelebb kell hozni az autók teljesítményét.

Grosjeanhoz hasonlóan Pérez is ebbe az irányba indulnak el. „Olvastam egy nyilatkozatot Toto Wolfftól ezzel kapcsolatban, amiben azt mondta, hogy a Forma-1 nem pankráció. Egytértek – jelentette ki a Racing Point mexikói versenyzője. – Szerintem a Forma-1 problémája a csapatok közötti különbségek, aminek az eltüntetésén nagyon keményen dolgoznak 2022-re, és remélhetőleg meg is fog történni. Nem hiszem, hogy szükségünk van ilyen mesterkélt változtatásokra a versenyek izgalmassá tételéhez.

Pérez mondandójának második feléhez kapcsolódnak Daniel Ricciardo szavai, aki szintén attól tart, hogy elértéktelenedne az F1-es futamgyőzelem, ha valaki gyakorlatilag ajándékba kapott jó rajthelyről nyerne.

– nyilatkozta az ausztrál. – Ezek a fenntartásaim. Nehéz ez, mert izgalmasabb versenyeket akarunk, de ez attól még a Forma-1, és a nagy trófeának kell legyen egy bizonyos értéke. A fordított rajtrács pedig ezt csökkentené valamennyire."

Gasly monzai sikeréhez így is kellett a szerencse, de vajon ha fordított rajtrácsos futamon érte volna-e, akkor kisebb lenne az értéke? Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Akadt azért olyan pilóta is Carlos Sainz személyében, aki legalább kipróbálná, hogy milyen a fordított rajtrácsos versenyzés. „Valójában megosztott vagyok ezzel kapcsolatban. Kicsit kíváncsi vagyok, hogy mi történne az F1-ben a fordított rajtrácsos versenyekkel. Szerintem emiatt a kíváncsiság miatt egy nap kipróbálnám, hogy megnézzem, miként keveri meg a dolgokat, és összességében miként változna a Forma-1 ennek a formátumnak a bevezetésével."