Hamilton ziccert kap, hogy beállítsa Schumacher korszakos rekordját

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toszkán Nagydíj 2020, dobogó
SCARPERIA, ITALY - SEPTEMBER 13: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium during the F1 Grand Prix of Tuscany at Mugello Circuit on September 13, 2020 in Scarperia, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egy szabad hétvége után a mezőny Oroszországba látogat, ahol Kimi Räikkönen beállíthatja Rubens Barrichello csúcsát, míg Lewis Hamilton utolérheti Michael Schumacher rekordját, immáron helyszíni nézők előtt. Räikkönent kizárólag a balszerencse, Hamiltont pedig vélhetően csak csapattársa, Valtteri Bottas akadályozhatja meg abban, hogy már most történelmet írjon. A Red Bull a lágyabb keverékű gumikban és a rajtban bízhat.

Véget ért az erőltetett menet, az F1 letudta a tizenegy hétvége alatt teljesített kilenc nagydíjhétvégét. A csapattagok közül többen is megemlítették, hogy nehéz volt ez az időszak a számukra, főleg az utolsó tripla hétvége. Toto Wolff, a Mercedes első embere pedig úgy fogalmazott, hogy „a sportágban tevékenykedő minden nő és férfi megérdemli a hálánkat, függetlenül attól, hogy milyen pozícióban dolgozik”.

A csapattagok mostantól valamivel többet pihenhetnek Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Két hétnél hosszabb szünet innentől sem lesz, de az utolsó nyolc futam már valamivel kevésbé sietősen fog lezajlani. A most következő Orosz Nagydíj pedig az első olyan esemény lesz 2020-ban, amely két szabad hétvége közé esik.

Szocsi ráadásul egyike annak a négy helyszínnek, amely az eredetileg, még a koronavírus-járvány kitörése előtt kijelölt időpontban fogadja a mezőnyt, vagyis az istállóknak nem kell alkalmazkodniuk a megszokottól jelentősen eltérő időjárási körülményekhez, mint például Barcelonában.

Az előrejelzések alapján a levegő hőmérséklete végig 25 és 30 fok között lesz, eső pedig csak a második szabadedzés előtt és alatt várható. A pilótáknak egyedül az okozhat nehézséget, hogy a szélirány szombatról vasárnapra jelentősen megváltozik, de mivel csupán enyhe légmozgást jósolnak, vélhetően ennek sem lesz nagy jelentősége.

Ami az 5,848 km hosszúságú pálya vonalvezetését illeti, több hosszú padlógázas szakaszból áll, viszont Mugellóval ellentétben gyakorlatilag csak egyetlen gyors kanyar terheli jobban a gumikat. Ezt leszámítva a szocsi aszfaltcsíkot szinte kizárólag derékszögű vagy ahhoz közeli kanyarok alkotják.

„Az első két szektor többségében közepes sebességű kanyarokat tartalmaz, azonban ott van a tempós 3-as kanyar is, amit az időmérőn padlógázon vesznek be, az abroncsokat pedig igencsak nyírja – magyarázta Ciaron Pilbeam, a Renault vezető versenymérnöke. – Az utolsó szektort lassú, keskenyebb kanyarok alkotják, ahol a hátsó gumik még a kvalifikáción is túlmelegedhetnek. A pálya különböző pontjain található kerékvetőkre ugyancsak érdemes odafigyelni, a 15-ös kanyar kialakítása pedig rendkívül szokatlan.”

Szocsi pályarajza Forrás: Mercedes-AMG F1

A Pirelli a lassú kanyarok, és főleg a sima aszfalt miatt úgy döntött, hogy a tavalyi évvel ellentétben ezúttal a leglágyabb keverékeket viszi el Szocsiba, azaz idén először a C5-ös abroncsokat is láthatjuk. (Az olasz gumigyártó mindössze két helyszínen bocsátja a csapatok rendelkezésére ezt a gumit, a másik alkalom a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon lesz.)

Ennek ellenére valószínűnek tűnik, hogy mezőny így is könnyedén képes lesz egy kiállással teljesíteni a futamot.

A C4-es, vagyis az akkori leglágyabb keverékkel tavaly az 53-ból 28 kört teljesítettek, és ez a szám vélhetően még nagyobb lenne, ha akkor nem küldték volna be a biztonsági autót. (Igaz, a rajt után szintén a pályán volt a safety car, ami segített a gumikímélésben.)

Hiába gyorsultak tehát az autók, nem valószínű, hogy Bernd Mayländer szerepvállalása nélkül érdemes lesz egynél több kiállással próbálkozni. Annál is inkább, mert az idei versenynaptárban Szocsi az egyetlen, ahol a bokszutcai sebességkorlát mindössze 60 km/h, ennek következtében pedig egy kerékcsere hozzávetőlegesen 25 másodperces időveszteséget jelent.

Félház várható

Ugyan már Olaszországban is lehettek nézők a pálya mellett, de Monzában mindössze 250 egészségügyi dolgozónak biztosítottak lehetőséget, Mugellóban pedig még mindig csak 2880 jegyet adtak el minden napra. Szocsiban viszont körülbelül félházra, azaz 30 ezer szurkolóra lehet számítani, vagyis ez lesz az első olyan hétvége az idei szezonban, amelyen a hangulat legalább emlékeztetni fog a megszokott F1-es atmoszférára.

A helyieknek lesz is kiért szorítaniuk, hiszen ahogyan 2014 óta mindig, úgy most is van orosz pilóta a mezőnyben. 2018-at leszámítva eddig rendre Danyiil Kvjat képviselhette hazáját, akinek nevét a 3-as kanyar melletti tribün viseli.

„Természetesen izgatott vagyok a hétvége miatt, hiszen számomra mindig különleges érzés Szocsiba látogatni – árulta el. – Mugellóban már beengedtek néhány drukkert, de Szocsiban még több lesz, ami remek. Persze fontos, hogy mindenki biztonságban legyen, de a többi versenyhez hasonlóan az ellenőrzések és a különböző intézkedések ezt biztosítani fogják.”

Teltház nem lesz, de idén először tízezres nagyságrendben látogathatnak ki a hétvégére Forrás: Getty Images/2017 Getty Images/Will Taylor-Medhurst

Ahogyan Kvjat is fogalmazott, a pálya területén továbbra is ügyelnek a biztonságra. Ez többek között hét olyan pontot jelent, ahol egészségügyi dolgozók nyújtanak segítséget a helyszínen tartózkodóknak. Emellett a pilótákkal csak virtuálisan lehet találkozni, az F1-es paddock el lesz különítve a rajongóktól.

Hamilton és Räikkönen is történelmet írhat

Ha a Toszkán Nagydíj egy csapatról, nevezetesen a Ferrariról szólt, akkor a szocsi verseny középpontjában két pilóta állhat, Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen ugyanis egyaránt beállíthat egy korszakos csúcsot. A hatszoros világbajnok Michael Schumacher győzelmi rekordját, míg a finn pilóta Rubens Barrichello legtöbb versenyen való részvételét egalizálhatja.

Mugellói győzelmével Hamilton mindössze egy diadalra került a német legenda sokáig megdönthetetlennek hitt csúcsától, és Szocsiban jó esélye van arra, hogy Schumacher után 14 évvel ő is megszerezze 91. futamgyőzelmét. Ennek apropóján a Netflix ezúttal a Mercedesnél fog forgatni, ahogyan tavaly Hockenheimben is, amikor a brit pilóta borzasztó futamot produkált.

A statisztikák alapján ezúttal nem érdemes ellene fogadni, a számok azonban nem mindig árulnak el mindent, ebben az esetben pedig kifejezetten érdemes mögéjük nézni. Hamilton ugyan az eddigi hat Orosz Nagydíjból négyet is megnyert, de ebből legalább háromszor szerencse is kellett hozzá. Tavaly Sebastian Vettel kiesése kifejezetten rosszkor jött Charles Leclerc-nek, két éve Valtteri Bottast utasították arra, hogy engedje el őt, 2015-ben pedig Nico Rosberg az élről esett ki technikai hiba miatt. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az első futam rajtja után a német versenyző volt jobb pozícióban, csak nagyon csúnyán elfékezte az abroncsokat, akkor Hamilton végképp nem nevezheti magát balszerencsésnek Szocsiban.

Hamilton egy győzelemre van Schumacher rekordjától Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Csapattársának ez az egyik kedvenc pályája, hiszen eddig négyszer is felállhatott a dobogóra egy 2016-ban szerzett 4. hely mellett. Ráadásul ez a szám könnyedén lehetne öt is, ha egy évvel korábban Räikkönen nem üti őt ki az utolsó körökben. A 31 esztendős pilóta pályafutása első győzelmét is itt szerezte, a már említett 2018-as viadalon pedig saját csapata csavarta ki a kezéből a diadalt.

A statisztikák és főleg az idei forma alapján azonban másnak nincs reális esélye a győzelemre. Az eddigi hat futamot egyaránt Mercedes-pilóta nyerte, a hosszú padlógázas szakaszok pedig kedvezhetnek nekik. A mezőny többi részének, élükön Max Verstappennel csupán két tényező adhat apró reményt.

Az egyik a már taglalt gumiválasztás, legalábbis abban az esetben, ha a brackley-iek Silverstone után ismét szenvednek a lágy abroncsokon, de ez a sima aszfalt miatt nem tűnik valószínűnek. A másik a rajt, hiszen az első féktávra sokat kell várni, így a szélárnyék segítségével akár a második sorból is az élre lehet ugrani, ahogyan ezt 2017-ben Bottas, tavaly pedig Vettel is megmutatta. Ami a további előzési lehetőségeket illeti, a DRS-zónákon kívül nincs sok lehetőség, és az állítható hátsó szárnyat is csak akkor lehet hatékonyan használni, ha sikerül elég közel maradni a riválishoz.

Ezzel együtt nem valószínű, hogy a Red Bull harcban lesz a győzelemért, tekintve, hogy a pálya olyannyira nem fekszik nekik, hogy egyszer sem állhattak fel a dobogóra. Ez utóbbi lehet, hogy megtörik, de nem valószínű, hogy az energiaitalosokat nagy ünneplésre késztetné.

Hamilton mellett Kimi Räikkönen is beállíthat egy jelentős rekordot: a finn pilóta mindössze eggyel kevesebb futamon indult el, mint a csúcstartó Rubens Barrichello, aki 322 versenyen vett részt. (Egyes statisztikai oldalak mindkettőjükhöz eggyel több nagydíjat sorolnak, mert volt egy-egy olyan versenyük, ahol az eredeti rajtnál még elindultak, a másodikon viszont már nem voltak ott a pályán.)

Így érte utol Räikkönen Barrichellót

Räikkönennek ráadásul még Hamiltonnál is jobb esélye van arra, hogy beállítsa a rekordot, csupán el kell rajtolnia. Nyilvánvalóan óriási pechre lenne szükség, hogy ez ne történjen meg, de Nico Hülkenberg vagy éppen Carlos Sainz példája jól mutatja, hogy a technika ördöge soha nem alszik.

A Ferrari fejlesztésekkel készül

A Ferrari az amúgy is csalódást keltő szezonján belül a legrosszabb tripla hétvégéjén van túl, hiszen Leclerc és Vettel csupán Mugellóban tudott pontot szerezni, de ott is csak 5-öt. A maranellóiak visszacsúsztak a konstruktőri tabella 6. helyére, és bár még a dobogó is elérhető közelségben van, ehhez jól látható javulásra lenne szükség.

A Ferrari fejlesztései nem jelentenek megváltást Forrás: Getty Images/MIGUEL MEDINA/Miguel Medina

Ennek első lépéseként a csapat apró aerodinamikai fejlesztésekkel készül az Orosz Nagydíjra. Mattia Binotto azonban elárulta, a módosításoktól nem szabad csodát várni. „Lesz néhány kisebb fejlesztés, de ez a nagy képen nem fog változtatni” – nyilatkozta a Ferrari csapatfőnöke.

A Racing Point már Mugellóban is bevetette fejlesztési csomagját, de akkor még csak Lance Stroll használhatta azt, Sergio Pérez pedig az eredeti tervek szerint most kapná meg. Mivel azonban a kanadai pilóta defektet kapott, aminek következtében nagyon összetörte az autóját, kérdésessé vált, hogy mindkét kocsira felkerülhetnek-e az új alkatrészek.

Stroll defektje keresztülhúzhatja a Racing Point számításait

A középmezőny csatájának végkimenetele ezúttal is megtippelhetetlen, vélhetően a Racing Point mellett a McLaren és a Renault lesz harcban a Mercedes és a Red Bull mögötti helyekért. A Ferrarinak talán több sansza lehet, mint az előző hétvégéken, és az Alpha Taurit sem szabad leírni, Kvjat szerint nem sokkal maradnak el az előbbi három istállótól. Ami a hátsó régiót illeti, Räikkönen az elmúlt hétvégéken kiemelkedett, de vélhetően az Alfa Romeónak, a Haasnak és a Williamsnek is a körülmények szerencsés alakulására van szüksége ahhoz, hogy legyen esély a(z újabb) pontszerzésre.

Az Orosz Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 10:00-11:30
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:30
  • 3. edzés: szombat 11:00-12:00
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 13:10-