Társoldalunk:

Félő, hogy mégsem lesz elég lassú jövőre a Forma-1

2020.09.23. 19:29

Több csapatfőnök is úgy gondolja, hogy a gumik miatt bevezetett szabályváltozás következtében elveszített leszorítóerőt nagyon hamar vissza fogják nyerni, ezért nem ártott volna még jobban lelassítani az autókat.

Az idei szezon kezdete előtt a csapatok beleegyezésével jelentősen módosították a padlólemezre vonatkozó szabályokat a 2021-es szezontól annak érdekében, hogy a Pirelli eredetileg a 2019-es szezonra tervezett abroncsai még jövőre is probléma nélkül bevethetőek legyenek. Több csapatfőnök is úgy érzi azonban, hogy még többet lehetett volna tenni.

Jövőre is az idei gumik lesznek szolgálatbanForrás: Williams Racing

A koronavírus-járvány miatt 2022-re halasztott szabályváltozásokkal együtt a 21 colos felnik bevezetését is el kellett tolni egy évvel, a Pirelli pedig a takarékosság jegyében, valamint a korlátozott tesztelési lehetőségek miatt jövőre is az idei, 2019-es szezonra bevezetett abroncsokat fogja a csapatok rendelkezésére bocsátani.

Ezzel viszont az a probléma, hogy az istállók folyamatosan fejlesztenek, a gumiknak így már rég nem a 2019-es szintű leszorítóerővel rendelkező autók által generált oldalterhelést kell elviselniük.

Mindez már az idei szezonban is okozott gondokat (lásd Silverstone), jövőre pedig még nagyobb problémákba ütköznének, ezért az autókat a padlólemez megváltoztatásával lassítják vissza, ami a becslések szerint 10%-kal csökkenti a leszorítóerőt.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint ez azonban nem lesz elég, mert hamar vissza fogják nyerni, amit elbuknak. „Nem olyan magától értetődő ez, szerintem a csapatok minden elveszített legszorítóerőt vissza fognak nyerni. Talán többet is tehettek volna, mivel az F1-ben olyan ütemű a fejlődés, hogy ha aggodalom merül fel a gumikra ható terhelés miatt, akkor talán jobban meg kellett volna vizsgázni ezt a kérdést – mondta Horner, majd hozzátette, érti, hogy a költségek miatt nem lehetett akármekkora változtatást bevezteni. – Természetes, hogy minden változás extra költségekkel jár, mert bármin is változtatunk, az különbségeket eredményez, úgyhogy meg kell találni az egyensúlyt."

A nagy oldalterhelés egyre nagyobb fejtörés elé állította a PirellitForrás: Getty Images/2019 Peter J Fox/Peter J Fox

Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke még jósolt is egy kicsit, szerinte már a következő szezon első harmadában az idei évhez hasonló szinten lehetnek. „Még csak most tanulmányozzuk ezt az új szabályt, és természetesen rengeteg legszorítóerőt fogunk veszíteni. De a Forma-1-ben tapasztalt fejlesztési tempóval nem lennék meglepve, ha a következő szezon elején, vagy egy kicsit később minden visszaállna a korábbi szintre."

Az Alfa Romeót irányító Frédéric Vasseur szerint sem lesz másképp, de ő azért hozzátette, hogy elégedett a változtatással. „Természetesen nagy hatással lesz a leszorítóerőre. Nem akarok a pontokról beszélni, de hatalmas veszteség lesz, mindez azonban szükséges a gumik miatt. Szerintem ez volt a helyes lépés az FIA részéről."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK