Társoldalunk:
Hírlevél

Óriási nevezési díjjal akadályozzák új F1-es csapatok indítását

2020.09.17. 13:06

A Forma-1 gazdasági működését 2021-től szabályozó új Concorde szerződés részeként a világbajnokságba belépő új csapatoknak 200 millió dollárt kell befizetnie. Ez alaposan megnehezíti az érdeklődők helyzetét, de Toto Wolff szerint az intézkedés helyes.

Óriási nevezési díjjal, 200 millió dollár megkövetelésével akadályozná meg a Forma-1 vezetése, hogy fenntarthatatlan üzleti modellel próbálkozó csapatok hígítsák fel a mezőnyt. Ez a következő évtől érvénybe lépő új Concorde szerződés része, amit a jelenlegi résztvevők is aláírtak. Amennyiben egy új nevező befizeti az összeget, azt a mezőny meglévő tagjai között osztják szét.

Eddig sem tolongtak az új csapatok az F1 küszöbén, ezután még nehezebb leszForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A Forma-1 régi problémája, hogy az óriási költségek miatt nem sikerül tartósan 10 csapatnál nagyobb mezőnyt összehozni, vagyis mindössze 20 pilóta indul a futamokon a kedvezőbb 22-24 helyett. A jövőre megjelenő költségplafon viszont legalább két társulás érdeklődését felkeltette, de az ázsiai hátterű Panthera ügyvezetője elismerte, nagy csapás számukra az előírás.

Ez nyilvánvalóan nem jó hír, de valójában nem is hír, mert számítottunk rá – nyilatkozta Benjamin Durand a Racefans.com-nak. – Nyilvánvalóan megnehezíti a dolgunkat, mert könnyebb találni 100 milliót, mint 300-at” – mondta a szakember, aki megjegyezte, a Williams-csapatot nemrég 200 milliónál alacsonyabb összegért adták el a teljes infrastruktúrával együtt.

„Nem tudom, most melyik csapat eladó. Az aggasztó, hogy a csapatok tulajdonosai azt fogják gondolni, hogy mesterséges úton borzasztóan felértékelhetik a csapataikat, holott azok nem képeznek ilyen értéket” – vélte, és hozzátette, jó dolognak tartja, hogy az F1 gondoskodik a csapatokról. Szerinte a nevezési díj mellett az is fontos, hogy a kezdő csapatok milyen juttatásokból részesülhetnek.

„Át kell néznünk, hogy milyen előnyökkel jár és milyen értéket képvisel a tulajdonosok számára, hogy megéri-e új csapatot indítani vagy inkább átvenni egy meglévőt. Amennyiben van [eladó] csapat, mert nem sokat lehet találni a piacon.”

Jó ötlet volt megvenni a Williams-csapatotForrás: Getty Images/David Goddard

Üzleti szempontból Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke és az istálló résztulajdonosa is „nagyon fontosnak” tartja a lépést, mert szerinte ezt megadja a csapatok értékének alsó határát.

„Nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi jogok tulajdonosának hatásköre, hogy eltekintsen ettől, ha kevesebb, mint 10 csapat van, de úgy gondolom, teljesen normális, hogy ilyen értéket rendelünk a franchise-hoz. Helyes, ha korlátozzuk a mezőnyt 10 csapatra, különlegesnek kell lennie, ha valaki benevezhet a Forma-1-be. Ez érvényes a legtöbb profi sportligára is.”

Üdvözölte a döntést Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke is, ami nem meglepő, mert a mezőny legkevésbé önálló csapatának értéke jelentősen növekedett azáltal, hogy többet kellene fizetni egy új istállónak a belépéshez, mint amennyit a Haas jelenlegi formájában ér. Az olasz csapatfőnök szerint, aki kifizeti a nevezési díjat értékhez is jut.

„A költségplafon révén ez befektetés lehet, mert ha valaki jó munkát végez, nyereséges lehet. Én ezt lehetőségnek tekintem, az új belépők is értéket teremthetnek. Akárki csatlakozik, annak elég erősnek kell lennie, hogy letegye a pénzt, jogosítványt szerezzen, aztán építsen vagy vásároljon egy csapatot.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK