Társoldalunk:

A monzai kavarodás adhat lökést a fordított rajtrácsos futamoknak?

2020.09.07. 17:58

Továbbra is napirenden van a Forma-1-ben a fordított rajtrácsos sprintversenyek bevezetése, amelyek elfogadtatásához az Olasz Nagydíjon látottak is segítséget nyútjthatnak.

Az idei szezon előtt az F1 vezetése komolyan fontolóra vette, hogy az izgalmak növelése érdekében bevezeti a fordított rajtrácsos sprintversenyeket, amelyeket adott esetben az időmérő edzés helyett rendezhetnek. A javaslat végül a Mercedes miatt elbukott, Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója azonban már akkor jelezte, hogy nem tettek le a 2021-es megvalósításról. A vasárnapi Olasz Nagydíj pedig most új lendületet adhat a kezdeményezésnek.

A második rajtnál olyan autók kerültek előre, amelyeknek normál körülmények között erre nem lenne esélyeForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Sokáig úgy tűnt, hogy az idei monzai futam egyike lesz azon versenyeknek, amelyekre már egy héttel később sem nagyon fognak emlékezni az emberek, hosszú körökön keresztül annyira nem történt semmi. A Kevin Magnussen lerobbanó autója miatt beküldött biztonsági autó, leginkább pedig a Charles Leclerc balesete miatt félbeszakított körözés azonban a feje tetejére állította a sorrendet, és egy megkevert mezőny 26 körös sprintversenyét eredményezte.

Brawn szokásos futam utáni jegyzetében elárulta, hogy a szezon előtt Monzát is kiszemelték egy fordított rajtrácsos sprintverseny helyszínéül,

a körülmények összjátéka pedig lényegében megmutatta nekik, hogy nem lett volna rossz ötlet megvalósítani ezt, ezért aztán a következő szezonra ismét napirenden lesz a főként nevelőszériákban alkalmazott lebonyolítási rend.  

„Monza esélyes volt egy fordított rajtrácsos sprintverseny rendezésére, amikor azt fontolgattuk, hogy ebben az évben leteszteljük ezt a lebonyolítást. Sajnos végül erre nem került sor, de ezzel a koncepcióval mi és az FIA a következő hónapokban is szeretnénk foglalkozni, és megbeszélni [a lehetséges bevezetést] a csapatokkal a következő évre” – írta a szakember.Úgy gondoljuk, hogy a vasárnapi verseny megmutatta, hogy micsoda izgalmakat hozhat egy megkevert mezőny. Miután a következő szezonra nem változnak az autók, a rajongóknak hasonló drámával szolgálhatunk, mint amit az elmúlt hétvégén Monzában láttunk."

Jövőre akár több megkevert futamot is láthatunk?Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Vannak persze dolgok, amelyek másképp alakulnának egy előre eltervezett fordított rajtrácsos verseny esetén, például a két Mercedes aligha szorulna be a lassabb autók mögé, mint ahogy láthattuk ezt most. „Természetesen egy fordított rajtrácsos sprintfutammal a csapatok másképp állítanák be az autójukat” – mondta Brawn.Jelenleg a Mercedes úgy állítja be a sajátját, hogy a leggyorsabb legyen az időmérőn, utána pedig az élről kontrollálja a versenyt. Ha tudnák, hogy előzniük kell, változtatniuk kellene ezen a megközelítésen. Folytatjuk az új formátumok kiértékelését azzal a céllal, hogy javítsunk a show-n, de közben mindig megtartsuk a Forma-1 DNS-ét."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK