Rémálom, zűrzavar, de izgalmas lesz az első Szahíri Nagydíj

Forma-1, Bahreini Nagydíj, rajt
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Bahrain, Start, #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #16 Charles Leclerc (MCO, Scuderia Ferrari Mission Winnow), #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas Motorsport), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport), 31.03.2019. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Szélsőségesen gyors helyszínnel bővült a Forma-1 idei versenynaptára, a Bahreini Nagydíj után a pálya egy másik konfigurációján futja majd a mezőny a Szahíri Nagydíjat. Romain Grosjean és több csapatfőnök is szokatlan eseményekre számít.

A múlt hét során 17-re emelkedett az immáron véglegesnek tekinthető Forma-1-es versenynaptár állomásainak száma, a visszatérő Török Nagydíj mellett bejelentették az első Szahíri Nagydíjat is, ami a bahreini pálya külső, gyakran „szinte oválpályaként” is emlegetett konfigurációján zajlik majd.

A célegyenes ugyanaz a két pályán, de utána sok az eltérés Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A külső kör rövid és nagyon gyors, mindössze 0,2 km-rel hosszabb a monacói pályánál, ezért 87 kört tesznek majd meg rajta a pilóták a verseny során, és az időmérőn bőven 1 perc alatti köridőkkel számolnak. A rövid kör és a hosszú egyenesek azt jelentik, hogy

óriási lesz a forgalom és mindenki szélárnyékozni próbál majd, ami a tavalyi Olasz Nagydíjon látottakhoz hasonló káoszt hozhat.

„Nem akarok elhamarkodottan beszélni, mert szerintem jó ötlet próbálkozni, de személy szerint nem győzött meg – mondta Romain Grosjean a pályáról. – Nem tudom, hogyan fog lezajlani az időmérő. Kiszámoltuk, hogy ha egyenlően akarjuk elosztani az autókat a pályán, akkor 175 méter lesz közöttük, ez így nem fog működni” – aggódott.

„Legalább 4 másodperces távolság kell ahhoz, hogy ne turbulens levegő legyen, hanem jó szélárnyék. Egyelőre nem tudom, hogyan fog összeállni az időmérő, de trükkös lehet. Viszont, elfogadom az ötletet, talán be fog válni, talán nem, nem tudom. Lehetséges, hogy kicsit változtatnunk kell majd a szabályokat, mert az időmérőn a levezető körök nagyon zavarosak lehetnek.”

Grosjean szerint a versenyen a lekörözés is problémás lesz,

mert előfordulhat, hogy egyszerre több autót is el kell majd engedni, és mire ez sikerül, az akkora időveszteséget okoz, hogy hamarosan újra kört kaphat az érintett pilóta. „Ez rémálom lehet. Szerintem beszélek majd Alex [Wurz-cal] és talán Sebastian [Vettellel] is a GPDA részéről, hogy kitaláljunk valamit vagy egyeztessünk a Forma-1-gyel.”

Folyamatos szélárnyékozás lesz? Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A francia pilóta elismerte, ő inkább egy éjszakai és egy nappali futamot támogatott volna ugyanazon a nyomvonalon, főnöke, Günther Steiner viszont támogatta az ötletet, hogy ha lehetséges, akkor két különböző konfiguráción rendezzék meg a versenyeket. Kollégája, az Alfa Romeót irányító

Frédéric Vasseur is kalandos versenyhétvégére számít.

„Még nem futtattuk le a szimulációkat, de az biztos, hogy az 55 másodperces köridővel óriási zűrzavar lesz a forgalom miatt az időmérőn, a Q1 igazi rémálom lesz! Viszont, szerintem izgalmas, hogy a pálya különböző nyomvonalait használjuk, és amikor ilyen világraszóló eseményeket rendezünk, észszerű kipróbálni valami újdonságot.”

Az Alpha Tauri részéről Franz Tost úgy vélte, „talán kissé kaotikus, de szórakoztató” lesz a szahíri versenyhétvége. Az osztrák szakember arra számít, hogy kiderül, melyek az igazán erős autók a mezőnyben. „Meglátjuk, mi lesz az előzésekkel, mert minden autó nagyon közel lesz majd egymáshoz. Aztán az is elválik, hogy milyen jók az élmezőny autói, és hányszor körözik le a többieket!”