Társoldalunk:

Az új egyezmény ellenére a csapatok bármikor kiléphetnek az F1-ből

2020.09.01. 20:09

Az elmúlt napokban kiderült, hogy az új Concorde-egyezmény tartalmaz egy kilépési záradékot, amit a csapatok minden évben aktiválhatnak. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója szerint azonban minden csapat számára kielégítő feltételeket teremtettek.

Három nappal a Spanyol Nagydíj után a Forma-1 bejelentette, hogy mind a tíz csapat aláírta a 2021-től 2025-ig tartó Concorde-egyezményt. Már akkor is szárnyra kaptak olyan pletykák, hogy a szerződésben szerepel egy záradék, ami minden szezon végén lehetővé teszi a kilépést a csapatok számára. Ez elsősorban a Mercedes kapcsán vetődött fel, mert bizonyos értesülések szerint a címvédő 2021 végén elhagyná a Forma-1-et

A csapatok a szerződés időtartama alatt is elhagyhatják a sportágatForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Múlt héten teljesen biztossá vált, hogy a megállapodás senkit nem köt 2025-ig az F1-hez, miután Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elárulta, a szerződést minden év végén fel lehet bontani. Amikor az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján Christian Hornernek felvetették a témát, az energiaitalosok csapatfőnöke nem kívánt érdemben reagálni. Azt azonban leszögezte, hogy bizonyos szempontból egyszerűbbé vált a helyzet.

A szerződés szigorúan bizalmas, a részleteket csak a csapatok és a kereskedelmi jogok birtokosai ismerhetik, ezért semmilyen információt nem fogok kifecsegni – jelentette ki. – Korábban viszont szükség volt biztosítékra az anyacég részéről, ami ebben a megállapodásban nem szerepel, és ez bizonyos területeken jelentős könnyítést jelent. Fontos, hogy lássuk, ez a szerződés annak az együttműködésnek az eredménye, ami Forma-1 érdekében jött létre, hogy javítsa a versenyzés minőségét, és ezáltal minden érintett, valamint a szurkolók is jobb terméket kapjanak.”

A brit szakemberrel ellentétben Chase Carey, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója lényegében megerősítette, hogy létezik az a bizonyos záradék. Az amerikai üzletember azonban hozzátette, szerinte most egyik csapatnál sem gondolkoznak a kiszálláson.

Alapvetően egy ötéves szerződésről van szó, de egyik csapatot sem fogjuk erőszakkal itt tartani, ha nem akar versenyezni – idézi az F1i.com. – Ugyanakkor azt gondolom, hogy egytől egyig izgatottan várják, hogy mit hoz a jövő. Van egy rendszer, ami biztosítja az irányelveket, nem csupán a pénzdíjak elosztása, hanem az irányítás, valamint a sport-, technikai és pénzügyi szabályzat terén is. Ezzel leraktuk a sportág alapjait, ami lehetővé teszi, hogy a továbbiakban együtt fejlődjünk.”

A szerződés aláírása előtt többek között abban nem volt meg az egyetértés, hogy a Liberty Media a jövőben milyen módon ossza el a bevételt az istállók között. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azt szerette volna, ha a díjazás a „sportághoz való hozzájárulással” lenne arányos, de végül egy sokkal kiegyenlítettebb rendszerben állapodtak meg.

Az F1 első embere szerint sokkal jobb feltételeket teremtettek a csapatok számáraForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Vannak részletek, melyek köztünk, partnerek között maradnak – folytatta Carey. – Ezzel együtt beszéltünk a témáról, mert úgy gondoltuk, hogy a jelenlegi elosztás túlságosan aránytalan. Az új rendszer kiegyensúlyozottabb lesz, de még mindig jutalmazza a pályán elért sikert. Minden csapatnak lesz lehetősége a megfelelő üzleti modellben történő működésre, valamint a versenyképességhez szükséges források is rendelkezésre fognak állni. Mindez a költségvetési korláttal együtt megteremti a jobb versenyzés és az egészségesebb üzleti környezet alapját.”

A 66 éves üzletember az utolsó mondatában arra utalt, hogy 2021-ben 145 millió dollár lesz a csapatok által elkölthető maximális pénzösszeg (ebbe néhány tétel nem számít bele), a következő két évben pedig 5-5 millióval csökken. Carey úgy véli, hogy a költségcsökkentés kulcsfontosságú lépés volt a sportág jövője szempontjából.

Az volt a baj, hogy egy csapat egy másik istálló büdzséjének többszörösét költötte el, ami egy idő után hatalmas különbségeket idézett elő. Emiatt áll fenn az a helyzet, hogy lényegében kizárólag a három legtöbbet költő csapat pilótái állhattak fel a dobogóra, amióta én beléptem ebbe a világba. Olyan üzleti modellt akarunk létrehozni, amelyben egy egészségesen működő alakulat kiadásai, a pénz elosztása, a szponzorok, valamint az F1 növekedése együttesen olyan környezetet biztosít, amelyben minden csapatnak megéri részt vennie.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK