Társoldalunk:

Hintába ültette Schumachert, aztán megfeddte a piszkos védekezésért

2020.08.27. 06:05

A Belga Nagydíj rengeteg emlékezetes pillanatot adott a Forma-1-nek, a sport egyik legszebb előzése ezen a pályán történt 20 évvel ezelőtt. Michael Schumacher hiába keménykedett, végül beültették a hintába.

Húsz éve Mika Häkkinen ezen a napon mutatta be minden idők egyik legszebb előzését Michael Schumacher ellen, méghozzá azon a pályán, Spában, aminek pont a közelében felnövő német klasszis volt az egyik mestere. A látványos manőver az első felvételek egyike volt, ami bekerült az F1 új kísérőzenéjének klipjébe (az 5-6. másodpercnél a belső kamerás jelenet), a szokásos kettő helyett három főszereplővel zajlott, és a ferraris részéről egy igen sportszerűtlen megmozdulás előzte meg.

Häkkinen vezet, pillanatokkal azután, hogy mesteri manőverrel megelőzte SchumachertForrás: AFP/Olivier Hoslet

Az ezredforduló tájékát e két versenyző rivalizálása határozta meg, a 2000-es szezon előtt mindketten 2-2 vb-címnél tartottak, és a Belga Nagydíjra úgy érkeztek meg, hogy a McLaren finnje volt lendületben, épp 2 pontos előnybe került a bajnokságban, és a futam elején is ő állt az élen. A táv negyedénél azonban megpördült a száradó, de sok helyen még vizes aszfalton, így Schumacher mögé került.

A 44 körös táv utolsó negyedét úgy kezdte meg, hogy felzárkózott vetélytársára, de egy ilyen kaliberű versenyzőt természetesen nem ugyanolyan utolérni, mint megelőzni. A legjobb alkalmat a legendás Eau Rouge kanyart követő hosszú egyenes kínálta.

„A Ferrari nem ment ragyogóan az Eau Rouge-ban, de a pálya többi részén igen – elevenítette fel Häkkinen az Autosportnak egy pár évvel ezelőtti interjúban. – Egyre több kockázatot kellett vállalnom az Eau Rouge-ban, ettől egyre jobban koptak a gumik, így lassultam és egyre nehezebb dolgom volt a pálya kanyargós részén."

Először a 40. körben tudott támadni, ám „Michael nagyon durván rám zárta az ajtót", vagyis az egyenesben leszorította a finnt. Határesetnek tűnt, Schumacher a mai felügyelőknél talán megúszta volna büntetés nélkül. A 41. körben aztán ugyanezen a szakaszon utolértek egy lekörözöttet, a brazil Ricardo Zontát, aki ekkor még nem sejtette, hogy egy statiszta-jelenet miatt fog mindenki emlékezni a karrierjére.

„Nagy, de számított kockázatot vállaltam. Úgy határoztam, padlógázzal megyek át az Eau Rouge-on – mondta Häkkinen. – Akkoriban ez nem a szívbajosoknak való volt. Nagyon nehéznek számított, és a hiba következménye hatalmas volt. Ráadásul az aszfalt még mindig nedves maradt az ideális íven túl, tehát tudtam, hogy milliméterre pontosan kell kormányoznom."

Az első ívnél a testem minden porcikája arra ösztönzött, hogy vegyem el a gázt. Úgy döntöttem, elszámolok háromig és közben izomból taposom a gázpedált, mert háromra már vagy átmentem a kanyaron padlógázzal, vagy a falban kötöttem ki." Előbbi verzió történt, és a szélárnyékban egyre közeledett Schumacherhez, aki nem padlógázzal suhant át az emelkedő kombinációján, és szintén kapaszkodott a pálya közepére húzódó Zonta szélárnyékába.

Schumacher balról kerülte ki a brazilt, Häkkinen jobbról (előre elhatározta, hogy a Ferrarihoz képest az ellenkező irányt választja), és a féktávhoz majdnem egymás mellett érkezett meg a három autó. A belső ív a szemfüles Häkkinennek kedvezett, aki ezzel átvette a vezetést és nyert is.

Ellenfele előző körben bemutatott necces védekezése felháborította, bár az NBC-nek az eset 15. évfordulóján azt nyilatkozta, „már nincs problémája vele."

„Semmi kétség, látott. 320-as tempónál a jobb oldali kerekekkel lementem a fűre, nehogy összeérjünk. Az első szárnyam bal szélén guminyomok voltak" – mondta az Auto Motor und Sportnak. Majd egy másik interjúban elárulta, hogy Schumacher nem látott kivetnivalót a manőverében.

Häkkinen megpróbált beszélni Schumacher fejével, de a német pilóta nem értette a problémátForrás: AFP/Pierre Verdy

„Természetes volt, hogy a verseny után odamentem hozzá beszélni. Közöltem vele, hogy nem szoríthat le mást a fűre 300-as tempónál, mert élet és halál múlik rajta, legyen ennyi esze."

Fejbillentve rám nézett és azt kérdezte, mi rosszat csinált." „Nem kért bocsánatot az agresszivitásért, egyszerűen ilyen volt a vezetési stílusa." A csatát Häkkinen megnyerte Belgiumban, de a háborút elvesztette, 2000-ben Schumachert koronázták bajnokká.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK