Hosszú szünet után nagyobb baj nélkül eltelt az F1-szezon harmada

Forma-1, Stájer Nagydíj, rajt
SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 12: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads the field at the start of the race into the first corner during the Formula One Grand Prix of Styria at Red Bull Ring on July 12, 2020 in Spielberg, Austria. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Komoly logisztikai és egészségügyi óvintézkedésekre volt szükség ahhoz, hogy a koronavírus ellenére az idén is legyen F1-es világbajnokság, de az első hat futam alapján egyelőre működik a terv.

A zűrzavaros március után, a koronavírus fenyegetése mellett is július és december között várhatóan 14 helyszínen összesen 17 futammal rendezik meg a remélhetőleg rendhagyó 2020-as Forma-1-es világbajnokságot.

Eddig a vártnál gondtalanabbul üzemel a Forma-1 Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Közben megkötötték az időről időre fejtörést okozó kereskedelmi megállapodásokat és az első két tripla forduló után összesen három pozitív koronavírus-teszteredmény alakult ki, közülük csupán egy eset érintette közvetlenül a paddockban dolgozók munkáját.

Amekkora fejetlenség volt a végül lemondott Ausztrál Nagydíj helyszínén, a Forma-1 annyira profin működik

annak ellenére is, hogy a 2000 fős utazó cirkusz tagjait folyamatos teszteléssel, számos korlátozással és nagy munkaterhekkel sanyargatják, a média pedig lényegében csak a televíziós közvetítés és néhány esetben online interjúk formájában dolgozhat.

Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője elismerte, hogy Melbourne-ből visszatérve rendezni kellett a sorokat, de felismerték, hogy egy milliók által kedvelt sportágról van szó, és egyben egy iparágról, ami emberek ezreinek ad megélhetést. „Szerencsére a Forma-1 olyan ipar, ami élen jár a logisztika, a szervezési kihívások és a komplex problémák megoldása terén” – nyilatkozta a Goodwood Road & Racingnek.

Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason - Formula 1

Az F1 jelenlegi működésének lényege, hogy a tesztelés, közösségi távolságtartás és a maszkviselés mellett a dolgozókat 1-5 fős buborékokba osztották.

A Mercedesnél 24 albuborék működik, Valtteri Bottas esetében ő, a barátnője és a személyi edzője tartozik egy csoportba. Minden autón legalább két buboréknyi szerelő dolgozik, és természetesen elkülönítették a médiát és a tévés közvetítésen dolgozókat is, így, ha valahol felbukkan a fertőzés, kisebb az esélye annak, hogy komplett csapatokat kivon a forgalomból.

– mondta Brawn. – Ez az új kihívás mindenkinek lehetővé tette, hogy bizonyítsa, rendelkezik az elszántsággal, hogy megcsináljuk. Bárcsak ne így alakult volna, de bizonyos szempontból ez szép kihívás, és ilyen a Forma-1-ben dolgozó emberek természete: imádják a kihívásokat. Nem kerestük ezt magunknak, de találtunk megoldásokat, ami önmagában is elégtétel.”

Óvintézkedések mindenhol Forrás: Hungaroring

Brawn arra számít, hogy a közönség csak fokozatosan térhet majd vissza a pályákra. A szeptemberi Toszkán Nagydíjon már lehetséges, hogy helyszíni nézőket is beengednek, de utána is az adott ország előírásaitól függ majd, hogy mihez kell alkalmazkodniuk. Leszögezte, nem fogják siettetni a folyamatot.

A csapatok digitalizálódtak

A kereskedelmi jogok tulajdonosa mellett természetesen a csapatokat is komoly próba elé állította a helyzet. A legnagyobb fejtörést talán a McLarennél okozták a fejlemények, mivel Melbourne-ben náluk találtak először koronavírusos csapattagot, majd ennek hatására dőlni kezdtek a dominók, lemondták az egész versenyhétvégét és 4 hónapra leállt a Forma-1.

„Az első héthez hasonlót még sohasem tapasztaltam – nyilatkozta Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója a CMO Moves podcastban. – A versenycsapatunk tagjaira összpontosítottunk, 850 alkalmazottunk van, bezárkóztunk, hogy mindenki biztonságban legyen.

Minden csapatot érintett a bevételkiesés, de a McLarent nagyon rosszul, elsőként küldték állami kényszerszabadságra a dolgozóikat, leépítésre is szükség volt és hitelt is felvettek a likviditás biztosítása érdekében. Brown erre így emlékezett vissza: „A bevételeink fele a versenyzésből származik, a másik fele pedig a szponzoroktól. Hirtelen problémákkal szembesültünk, de átvágtuk magunkat ezeken, cégvezetőként megfutamodni egyébként sem lehet.”

Az Alpha Tauri dokumentumfilmet készített a rendkívüli időszakról

„A 90 napos kaland során kénytelenek voltunk kényszerszabadságra küldeni a személyzetünket, leépítéseket is végrehajtani, ahogy a cégek többségénél is. Most kifizetődik, hogy az elsők között reagáltunk, mert visszatérhettünk a versenyzéshez. Bízunk abban, hogy minél hamarabb vége lesz a koronavírus-korszaknak, de szerintem ez még legalább egy évig velünk marad.”

Brown elmondta, furcsa a számára, hogy az egyébként nyüzsgő paddock most szellemvárosra emlékeztet,

nincsenek helyszíni szurkolók, VIP vendégek, szponzori képviselők, és az egész csapat a korábbiaknál sokkal nagyobb mértékben támaszkodik a digitális kommunikáció eszközeire, ezen belül a videokonferenciákra. A Forma-1 azonban e téren is különleges iparág.

„A motorsportoknak előnye, hogy amikor elkezdődik a verseny, az ember kizár mindent. Más sportoknál a szurkolók is részei a közvetítésnek, de a versenyzésben minden szem az autókra szegeződik és a rajongók távolabb vannak. Néhány visszajátszás kivétel, de a közvetítésben szinte észre sem venni a különbséget.”