A Ferrari és a Renault megóvja a Mercedest másoló Racing Pointot

Forma-1, Sergio Pérez, Sebastian Vettel, Racing Point, Ferrari, Magyar Nagydíj 2020
Racing Point's Mexican driver Sergio Perez steers his car in front of Ferrari's German driver Sebastian Vettel driver Charles Leclerc during the Formula One Hungarian Grand Prix race at the Hungaroring circuit in Mogyorod near Budapest, Hungary, on July 19, 2020. (Photo by Joe Klamar / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
A Ferrari és a Renault is megerősítette, hogy megóvja az FIA múlt pénteki, a Mercedest másoló Racing Point elleni ítéletét, miközben a McLaren és a Williams óvási szándékának jelzése ellenére visszalépett az ügytől. Mattia Binotto, a maranellóiak csapatfőnöke szerint ez az eset olyan, mint amikor valaki lemásol egy dolgozatot.

Továbbra sem nyugszanak a kedélyek a Mercedes tavalyi autóját lemásoló Racing Point körül. Miután az FIA nyilvánosságra hozta, hogy a silverstone-iakat 15 pont levonásával és 400 ezer eurós pénzbüntetéssel sújtja, a címvédő istálló tavalyi autójának koppintásával versenyző csapat, valamint több rivális sem volt elégedett az ítélettel. A Racing Point ezért bejelentette, hogy enyhítésért fellebbez, miközben a Ferrari, a Renault, a McLaren és a Williams a 70. Évforduló Nagydíja alatt benyújtotta óvási szándékát a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA). Mindannyiuknak a mai napig kellett dönteni, hogy továbbviszik-e az ügyet.

A Ferrari megóvja a Racing Point autóját Forrás: AFP/Joe Klamar

A Ferrari és a Renault kedden este hivatalosan is bejelentette, hogy megóvja az ítéletet. A maranellóiak közleményének értelmében nem csupán a pénteki ítélet, hanem A 70. Évforduló Nagydíja után meghozott döntés ellen is tiltakoznak, tudniillik akkor a Racing Point ismét megrovást kapott a hátsó fékhűtők miatt.

A Ferrari közleményéből nem derült ki, hogy az istálló pontosan mire alapozza fellebbezését.

Mattia Binotto, az olasz alakulat csapatfőnöke azonban korábban kijelentette, hogy az FIA pénteki döntésére abból a szempontból mindenképpen lehet építkezni, hogy a sportfelügyelők bűnösnek nyilvánították a silverstone-iakat.

„A Ferrarinál már pénteken beszéltünk a Racing Point-ügyről, már akkor elmondtuk, hogy mit gondolunk – nyilatkozta a svájci Sky Sports Italiának. – Voltak óvások, az első ítélet pedig kimondta, hogy a Racing Point illegálisan járt el. Ez a kiindulópont.”

Lawrence Stroll, a Racing Pointot birtokló konzorcium többségi tulajdonosa igencsak nehezményezte, hogy csapatát csalással vádolják, és leszögezte, mindent megtesz azért, hogy bizonyítsa saját és istállója ártatlanságát.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pedig úgy véli, a Fellebbviteli Bíróságon jó eséllyel a silverstone-iaknak adnának igazat. Binotto azonban nem ért egyet velük.

„Lehet, hogy Stroll és Wolff dühös, de itt a szabályok megszegésének esete áll fenn – folytatta Binotto. – Ez olyan, mint egy dolgozat lemásolása. Vannak, akik puskáznak, és vannak, akik odaadják a tesztet nekik, hogy ezt megtegyék.”

Binotto az iskolai puskázással állította párhuzamba az esetet Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Binotto szerint a tények magukért beszélnek, így nincs mit hozzátenni az esethez. Ezzel együtt hozzátette, teljesen normálisnak tartja, hogy a riválisok más hozzáállást mutatnak, hiszen mindenki a saját érdekeit nézi. Mindenesetre a Ferrarinál szentül hiszik, hogy a Racing Point nem kapott elég nagy büntetést.

A McLaren mégsem nyújt be óvást

A Ferrarival és a Renault-val ellentétben a McLaren végül elállt az óvás lehetőségétől. A wokingiak azok után döntöttek így, hogy Zak Brown ügyvezető szóváltásba keveredett Otmar Szafnauerrel, a Racing Point csapatfőnökével, legalábbis a sajtón keresztül.

A McLaren mégsem óvja meg a Racing Point fékhűtőiről hozott ítéletet Forrás: Getty Images

Közleményében a wokingi alakulat leszögezte: elégedett az FIA Racing Pointra kiszabott büntetésével és azzal, hogy a szövetség megmutatta, hogy a szabályszegések kivizsgálásra kerülnek, az elkövető pedig megbűnhődik.

Ezen kívül örömüket fejezték ki amiatt, hogy az FIA tisztázni fogja a szabályokat, hogy a jövőben a csapatok ne tudják egy az egyben lemásolni egy rivális autóját.

„A fentieket, valamint a többi tényezőt figyelembe véve a McLaren Racing ebben az esetben nem nyújt be óvást. A csapat azonban tiszteletben tartja a Ferrari és a Renault döntését, és figyelemmel kíséri a további fejleményeket” – olvasható a közleményben.

A Williams is visszalépett az óvástól

A Williams korábban szintén bejelentette óvási szándékát, de ma délelőtt ők is visszaléptek. Ezzel együtt a McLarenhez hasonlóan a grove-iak is leszögezték, hogy ellenzik a Racing Pointéhoz hasonló módszert az F1-ben.

A Williamsről köztudott, hogy a csapatnál amit csak lehet, saját maguk akarnak megtervezni, ezért nem meglepő, hogy nem értenek egyet riválisuk eljárásával. Claire Williams korábban kijelentette, számára kényelmetlen a téma, mivel nem szereti kritizálni versenytársai módszerereit, hiszen a csapatok igyekeznek mindent bevetni, ami csak rendelkezésükre áll az eszköztárukból. Ugyanakkor leszögezte, a Williams mindig is világossá tette, hogy mit tart a Forma-1 DNS-ének.

– magyarázta az In the Fast Lane című podcastban az istálló csapatfőnök-helyettese. – Mi azonban mindig is kiállunk amellett, hogy a konstruktőröknek saját maguknak kell megtervezniük és legyártaniuk a teljesítményhez kapcsolódó alkatrészeket.”

A Williams szellemiségével teljesen ellentétes a Racing Point módszere Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Williams leszögezte, nem szeretne túlságosan belemenni a részletekbe. A sportelügyelők határozatának értemében a Racing Point továbbra is használhatja a szabálytalannak minősített elemet, hiszen „a mérnököktől nem várható el, hogy az újratervezéskor elfelejtsék a már megszerzett tudást”. Ezzel együtt a csapat minden verseny után megrovásban részesül, ahogyan az a legutóbbi alkalommal is történt. Williams szerint tisztázni kell ezt a helyzetet.

Ezek viszont a teljesítményhez kötődő elemek, úgyhogy reméljük, az FIA alaposan kivizsgálja a történteket, és a megfelelő döntést fogja meghozni.”