Vágólapra másolva!
A történelem a Mercedes mellett szól a Spanyol Nagydíjon, de azt mostanában nem rendezték nyáron, ennyire meleg időben, ami a csapattal legutóbb kibabrált. Sok gyors kanyar, kevesebb szieszta vár az abroncsokra, viszont megint a tartósabb keverékek jutnak szerephez.

A hatodik verseny és a negyedik helyszín jön a Forma-1-ben a hétvégén, méghozzá Spanyolországban, ahol rendes körülmények között májusban szokták rendezni a futamot. A koronavírus miatti naptárátrendezéssel így egymás mögé került az aerodinamikai szempontból legigényesebb pályákból kettő, Silverstone és Barcelona, és ez önmagában nem lenne túl jó előjel, hiszen Angliában a Mercedes nyers tempóban csúnyán eltángálta a riválisokat.

A dupla forduló mérlege azonban csak egy szerencsés 1. és egy-egy 2. és 3. hely lett nekik, megszakadt a veretlenségi sorozatuk. Ettől már az első silverstone-i versenyen is csak nagyon kevés választotta el őket, a másodikon pedig Max Verstappen egyenes küzdelemben legyőzte őket.

A silverstone-i hőségből a Red Bull jött ki nyertesen, hiába a Mercedes dominált nyers tempóban Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

A hőséggel összefüggésben a Mercedes vesztét nem a hűtési hiányosságok, hanem a gumik okozták, egyszerűen nem tudták olyan jól életben tartani őket, mint a Red Bull.

[mint hűvösebb időben] – nyilatkozta Toto Wolff. – Van néhány napunk, hogy kiértékeljük a helyzetet és megoldást találjunk, amit pénteken tesztelni fogunk."

Szükség is lesz rá, elvégre Barcelonában 30 fok várható a Spanyol Nagydíj idején, és a pálya ugyanúgy zabálja az abroncsokat. Egy korai biztonsági autós periódus biztos megint harapófogóba helyezné a stratégákat, hogy a necces egy kiállásra szavazzanak, vagy a lassabb, ámde biztonságosabb kettőre.

Változások gumifronton

A feltételek mindazonáltal nem teljesen ugyanolyanok, mint Verstappen győzelmekor voltak. Az nem változik, hogy a bal első gumit éri a legnagyobb terhelés, főleg a 3-as és a 9-es kanyarban, de a 4-esben és a kör végi fordulókban szintén megy a prés alá, a bal hátsóval együtt, mivel itt alacsonyabb a tempó és a kigyorsítás extra nyírást okoz hátul.

A bal első gumit Barcelonban is nagy terhelés éri Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls

Silverstonehoz képest nehezítő tényező, hogy

a gumiknak nincs idejük kipihenni a sokkot az egyenesekben,

Barcelonában sűrűbben követik egymást a kanyarok, főleg az utolsó szektorban.

Viszont a három legkeményebb fajtát kapja a mezőny, az első silverstone-i meccs után ismét bekerül a menübe a C1, vagyis a tartósabb keverékek segíthetnek a Mercedesen. A teljesítményt tekintve ezzel nem volt bajuk, csak a túlságosan elnyújtott második etapban az élettartamuk végére értek.

„Keményebb gumin jelentős volt a lemaradásunk, nem várok csodát" – mondta Verstappen. Lewis Hamilton viszont nem hiszi, hogy sétagalopp vár csapatára. „Hasonló problémákra számítok – jelentette ki. – Lehet nem lesznek ennyire súlyosak, de mindenképp fel lesz adva lecke."

Megszakadt a Mercedes győzelmi sorozata Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport ImagesTel: +44(0)20 8267 3000email: info@motorsportimages.com/Mark Sutton

„Képesnek kellett lenniük alacsonyabban tartani a guminyomást, mint mi, akiknek jobban hólyagosodtak a gumijai." A minimum nyomás növelése rontja a tapadást, de javítja az élettartamot. A tavalyi Spanyol GP-hez képest, amelyen ugyanezek a keverékek kaptak szerepet, elöl 0,5 PSI-vel növelik az előírt értéket, 23-ra (hátul változatlanul 20,5 marad).

A hagyományok tehát lehet nem fognak számítani: az új turbókorszakban a Mercedes mindegyik Spanyol Nagydíjon megszerezte az első rajtkockát és a győzelmet, egyetlen alkalmat leszámítva, amikor élen álló pilótáik összeütköztek a rajtot követően.

Növelni kell a leszorítóerőt

Hasonlít a silverstone-i és a barcelonai pálya a sok gyors kanyarban, de utóbbin arányaiban kevesebb a padlógázos szakasz, több leszorítóerőre van szükség. Tavaly például a Mercedesek a mért ponton közel 10 km/h-val alacsonyabb csúcssebességet értek el az időmérőn, mint a brit pályán.

A barcelonai aszfaltcsík pályarajza Forrás: Mercedes-AMG F1

Vagyis a laposabb szárnyakkal nem lehet annyit nyerni az egyenesekben, mint Silverstone-ban, és azok jóval több hátrányát okoznak a kanyarokban.

Előzésre is kevesebb hely kínálkozik.

Mind a Mercedes, mind a Red Bull formáját érinteni fogja ez a különbség az aerodinamikai beállításban, no meg vélhetően a Ferrariét is, amely relatíve eredményesen szerepelt Silverstone-ban az alacsony leszorítóerős konfigurációban, Charles Leclerc mindkétszer az üldözőboly élén végzett. Vajon meredekebb szárnyállással is ilyen jól fog menni?

Leclerc az előszezoni tesz egyik napján Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/Urbanandport/NurPhoto/Joan Valls

És Sebastian Vettel magára talál? A Hungaroringen, több leszorítóerővel magabiztosabban ment, és reméli, hogy a két szenvedős verseny után visszatér a normális tempója. Akár a vázát is kicserélheti a Ferrari, hátha egy fel nem fedezett törés okozta a bukdácsolását. „Nyitottak vagyunk erre. A pilótára és a csapatra hagyom, hogy megvitassák a dolgot és döntsenek" – közölte az istállót vezető Mattia Binotto.

Bottastól nagyon kéne egy villantás

Nem tartott sokáig Bottas lendületes idénykezdése, öt verseny után már 34 pont a lemaradása csapattársától, amit egyetlen futamon nem is tud behozni.

Még Verstappen is megelőzi a rangsorban.

Igaz, kettejük közül eddig őt érte több balszerencse (a hungaroringi rajtnál bezavaró villanások a kormányon, Silverstone-ban drágább defekt és rosszabb stratégia ). Ami bizakodásra adhat okot, hogy Bottas tavaly megverte Hamiltont a barcelonai időmérőn; jóllehet, csak az első métereken maradt előrébb nála. Nyers tempóban tehát képes néha csapattársa fölé kerekedni egy ilyen pályán, ahol rengeteget számít a tapadáshatáron táncolás nagy sebességnél, aminek Hamilton az egyik mestere.

Pérez az előszezoni tesztek után valószínűleg ismét vezethet Barcelonában Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A Racing Pointnál alighanem letelik Nico Hülkenberg beugrása, Sergio Pérez nagy valószínűséggel újra elfoglalja helyét a volán mögött, miután szervezete leküzdötte a koronavírust. A mexikói erőnlétét nem kell különösebben félteni, mivel tünetmentesen vészelte át a fertőzést.

A Spanyol Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-