Társoldalunk:

Pontlevonást és pénzbüntetést kapott a Racing Point

2020.08.07. 11:49

Az FIA sportfelügyelői úgy döntöttek, 15 pontot elvesznek a Racing Pointtól a Stájer Nagydíj eredményéből és 400 ezer eurós pénzbüntetést szabnak ki a csapatra a Mercedes fékhűtőinek lemásolása miatt.

Megszületett az FIA döntése a Renault sorozatos óvásai után, a Mercedes tavalyi autóját lemásoló Racing Pointtól 15 pontot levonnak a konstruktőri világbajnokságban a Stájer Nagydíj eredményéből és 400 ezer eurós pénzbüntetéssel sújtják a silverstone-i istállót.

Megbüntették a Racing PointotForrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A vita alapját az adta, hogy a fékhűtőket az idei szezontól minden csapatnak önállóan kell megterveznie, tavaly viszont még lehetett más csapattól vásárolni ezeket az elemeket. Az FIA állásfoglalása szerint a Racing Point hátsó fékhűtőjét „alapvetően” a Mercedes tervezte.

A nagyon részletes ítéletben szerepel, hogy a Racing Point 2020. január 6-án átvett a Mercedestől fékhűtőket, és nem fogadták el a csapat álláspontját, hogy azok önálló munka eredményei. Az első fékhűtők esetében kimutatták, hogy azok a tavalyi megoldások továbbfejlesztett változatai, a hátsók viszont – amelyek a hajtáslánc miatt inkább kötődnek a Mercedeshez – már nem felelnek meg ennek.

A Racing Point idén az élmezőnyt szorongatja az autójávalForrás: Motorsport Images/Charles Coates

Az ominózus autókat azért nem zárták ki a versenyből, mert csak a sportszabályzat tervezésre vonatkozó részét sértették meg, a használt alkatrészek megfeleltek a technikai szabályzatnak. Azt is megengedték, hogy a problémás elemek az autókon maradjanak, mert ha újra is kellene tervezni az alkatrészeket „nem valószerű azt várni, hogy [a tervezők] elfelejtik, amit már tudnak.”

A Racing Pointnak 24 órája van esetleges fellebbezést benyújtani.

„Az ítélet alapján az jó hír, hogy az autó műszaki szempontból teljesen szabályos, és a fékhűtőket is tovább használhatjuk – szögezte le Otmar Szafnauer csapatfőnök a Sky Sports műsorában. – Átolvastuk a sportszabályzatot, abban semmi sincs arra vonatkozóan, hogy ne csinálhatnánk azt, amit tettünk. Más csapatok is csinálták már pont ugyanezt, talán még inkább, mint mi.”

A Red Bull szerkezeti elemzője, Kling Sándor elmagyarázta, mik a listázott elemek

„A fékhűtő az egyetlen alkatrész az autón, ami tavaly még nem volt listázott elem, az idén pedig már az. Ott voltam a stratégiai munkacsoport ülésén, amikor megszavaztuk ezt, én is támogattam. Volt néhány csapat, ami nem akarta, hogy ez történjen, mások igen. Úgy emlékszem, rajtunk múlt a dolog, és ezt teljes szívemmel támogattam.”

„A tervezés folyamatát már jóval azelőtt elkezdtük, hogy felmerült, a fékhűtők is legyenek nem listázott elemek. Fájdalmas és meglepő a számomra, hogy a folyamatunkat szabályellenesnek nyilvánították, holott a szabály nem világos.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK