Társoldalunk:

A sovány fejadag zökkentheti ki a Mercedest

2020.08.08. 08:29

A korábbinál puhább gumik sem hozták közelebb az üldözőket a Mercedeshez, de a készlethiány a megfelelő keverékből mindenkinek trükkössé teszi a hétvége további részét. A Ferrari hátrébb szorulhat, a Racing Point erősebb formát mutatott a hosszú etapon.

Nem sok meglepetést hozott az idei második angliai versenyhétvége nyitánya, a Mercedes pénteken ugyanúgy bedarálta a többieket, mint a Brit Nagydíj nevezetű eseményen. A 70. évforduló Nagydíján mindkét autójukkal legalább 0,6 másodpercet vertek a legközelebbi üldözőre az első edzésnapon, és a hosszú etapok eredményei sem vetítenek előre nagy fordulatot, hiába próbálta meg a Pirelli megzavarni az állóvizet.

A piros jelzésű lágy gumi most puhább, mint az előző heti versenyen ugyanittForrás: AFP/Getty Images/Ben Stansall

Puhítottak ugyanis a gumikiosztáson, ezúttal a lágy-közepes-kemény megnevezés nem a C1-C2-C3, hanem a C2-C3-C4 típust takarja. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy az előző futam végén a legkeményebb fajtán (C1) mennyire a határon táncolt a mezőny, de természetesen senkinek a fejéhez sem szorítottak fegyvert, hogy mindenképp egyetlen kerékcserével teljesítse a távot a lendületes ívekkel az abroncsokat eléggé megnyúzó Silverstone-ban.

Alapvetően a gumiknak az aszfalt nyírásából mechanikusan eredő kopása okozott bajt, nem a hőfáradása, mivel a kanyarok közti egyenesekben megfelelően le tudnak hűlni. A Hungaroringen vagy Abu-Dzabiban az utolsó szektorban például nem ilyen a helyzet. Ez hűvösebb időben egyébként gondot is szokott okozni, könnyen az optimális alá csökken a gumik hőmérséklete olyankor.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Will Oliver

A nagy kérdés tehát a hétvégére az, hogy egy vagy két kerékcsere a tuti? A pénteki versenyszimulációk adatai adnak némi fogódzkodót. A lágy gumin például a mclarenesek kezdték a menetet, Lando Norris 5 kör alatt 1,8 mp-et lassult, Sainz 1,2-t. Sebastian Vettelnél ugyanez 7 kör/1,8 mp volt, tehát ahogy sejteni lehetett, a lágy keverék nem bírja sokáig, az említett urak eredményei meredeken romlottak pár kör alatt, nagyobb ugrásokkal. "A lágy túl lágy ehhez a pályához" – állapította meg a Red Bull pilótája, Alexander Albon. Még az sem kizárt, hogy a legjobb idők nem ezen születnek, mivel egyetlen körben is túl sokat romolhat a teljesítményük.

Ez a gumi valószínűleg később sem lesz alkalmas normális hosszabb etapra, és hiába kapja meg valaki utána a keményet, azzal aligha jut el a célig értékelhető tempóban (a C4-gyel Romain Grosjean ment múltkor a legtöbbet, 36 kört az 52-ből). Igaz, a nyomás növelése tartósabbá teheti őket.A középmezőny tagjai talán jobban járnak a Q2-es kieséssel, mint a továbbjutással, hiszen akkor rajtolhatnak a közepes vagy a lágy gumin. "Sok agyalást fog okozni [a döntés], hogy melyik abroncson rajtoljunk – mondta Sainz. 

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Will Oliver

A Mercedes és a Red Bull kitarthat a közepes gumi mellett, de a Ferrari és a Racing Point nem feltétlenül jár jól vele, Lance Stroll az előző alkalommal hátrafelé mozgott a mezőnyben a taktikai lépéshátrány miatt. De vajon a közepes/kemény stratégia megvalósítható? Nico Hülkenberg ment legtovább a közepes keverékkel a képzeletbeli rajtot követően a mezőny első feléből, ő 10 kör után lassult 2 másodpercet. Ez sem tűnik életbiztosításnak.

Pár fokkal hűvösebb körülmények várhatók szombaton és vasárnap, mint pénteken, de a hőmérsékletek így is meghaladják az előző hétvégit. 

Versenyszimuláció köridők a közepes guminForrás: Gerse József (GPhírek)

Külön csavar a történetben, hogy a szokatlan bajnokságlebonyolítás és a szűkös határidők miatt a Pirelli egységesen jelölte ki, ki melyik keverékből mennyi garnitúrát kap (8 lágy, 3 közepes, 2 kemény a fejadag), nem lehetett egyedi utakat követni.

"Nincs elég közepes és kemény gumink, ezért kicsit meg van kötve a kezünk a stratégiával. Holnap fontos lesz a megfelelő gumit választani a megfelelő pillanatban a Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban" – mutatott rá Albon. Viszont aki a szűkös készlet miatt kényszerül kétkiállásos haditervre, legalább olyan előnyhöz juthat a táv végén, hogy megkapja egy rövidebb sprintre a legjobban tapadó lágy gumit, aminek kevesebb benzin mellett már nem annyira vészes a terhelése.

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Minden jel a két kerékcsere irányába mutat, már csupán a csapatok vélhető óvatosságából is. Mindez növeli a stratégiai lehetőségeket és az esetleges fordulatokat. És persze a biztonsági autós fázisok megint bekavarhatnak a tervekbe.

Visszatérve a Ferrarira és a Raincg Pointra, a versenyszimuláción a Sergio Pérez helyére ismét beugró Hülkenberg máris jobb tempót diktált csapattársánál, illetve Charles Leclercnél közel 1 másodperccel jobb köröket autózott, és a gumikopást is jobban kordában tartotta (a Ferrarinál ez az alacsony leszorítóerős beállítás egyik hátulütője a több csúszkálásból fakadóan).

Már sokkal otthonosabban érzem magam az autóban. Egyből így volt, jobb a kondícióm is.– nyilatkozta a német. – Sokkal letisztultabban, kiszámíhatóbban alakult ez a péntek [mint az előző]."

Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez!Forrás: Getty Images,/2020 Getty Images/Mark Thompson

Ha a rózsaszín autók megismétlik a pénteki eredményt az időmérőn és a vörösök előtt végeznek, ezúttal a futamon is jobb esélyük lesz rá. Az ígéretes formát mutató Renault-t azért hagytuk ki az összehasonlításból, mert pilótái elsősorban a kemény abroncsot tesztelték a hosszú etapon.

Max Verstappen nem számít rá, hogy megszorongatja a Mercedest; valószínűleg megtévesztő a közelsége a hosszú etapos ábrán hozzájuk, egy hete ugyanilyen volt a kép. Valtteri Bottas ellenben tartotta Lewis Hamilton iramát a megváltozott feltételekkel, hátha legalább neki köszönhetően izgalmas lesz a pályán zajló csata is az élen.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK