A Ferrari ipari kémkedés miatt bukott le tavalyi motorjával?

Forma-1, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Abu-Dzabi teszt
YAS MARINA CIRCUIT, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 03: Sebastian Vettel, Ferrari SF90 during the Abu Dhabi December Testing at Yas Marina Circuit on December 03, 2019 in Yas Marina Circuit, United Arab Emirates. (Photo by Jerry Andre / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Olasz sajtóértesülések szerint a Ferrari ipari kémkedés áldozata lett, és azért bukott le szabálytalan motorjával. Az FIA állítólag olyan információhoz jutott, ami segítség nélkül nem kerülhetett volna ki Maranellóból.

Február végén, illetve március elején a Forma-1 a Ferrari motorbotrányától volt hangos, miután az előszezoni tesztek utolsó napján az FIA nyilvánosságra hozta, hogy titkos megállapodást kötöttek az olasz istállóval. Ezzel lényegében elismerték, hogy a maranellóiak tavalyi motorja szabálytalan volt, de a riválisok kérése ellenére a részleteket nem hozták nyilvánosságra. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke nemrég elárulta, ennek az az oka, hogy nem szeretnék közkinccsé tenni saját szellemi tulajdonukat.

A Corriere della Sera szerzője szerint az események Leclerc Monzában aratott győzelméig vezethetők vissza Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Az elmúlt hónapokban az ügy valamelyest elcsendesedett, bár Binotto és a Mercedest irányító kollégája, Toto Wolff folyamatos szócsatát vív a sajtóban. Giorgio Terruzzi, a Corriere della Sera újságírója azonban olyan értesülésekhez jutott, amelyek teljesen más megvilágításba helyezhetik a történteket.

Terruzzi az FIA egyik, anonimitást kérő szakemberére hivatkozva azt állítja, hogy a Ferrari kémkedés áldozata lett. Értesülései szerint a szálak a tavalyi Olasz Nagydíjig vezethetők vissza. Azt a futamot Charles Leclerc nyerte, a vörösök motorja pedig olyan erőfölényt mutatott, hogy valóságos hadjárat indult ellene.

Az olasz újságíró úgy tudja, hogy az egyik rivális csapat kémkedett a Ferrari erőforrása után, és olyasvalaki révén jutott információhoz, aki ismerte az istálló legtitkosabb adatait. Amennyiben a fenti állítások valósak, akkor a bizonyítékok illegálisan kerültek az FIA birtokába. Ez pedig talán választ adna arra a kérdésre, hogy a Ferrari miért nem kapott valódi büntetést.

Terruzzi hozzáteszi, a csapatok úgy próbálnak elmenni a határokig, hogy az a lehető legkevesebb kockázattal járjon. Így cselekedett a Ferrari is, éppen ezért az FIA magától nem is fedezte fel a szabálytalanságot.

A szivárogtató által átadott információk következtében viszont a Nemzetközi Automobil Szövetség utasította a Ferrarit, hogy távolítsa el az óriási motorerőt biztosító, ámde szabálytalannak minősített alkatrészeket.

Az már a tesztek során kiderült, hogy az erőforrást teljesen újra kellett tervezni, és mind ott, mind a versenyhétvégéken bebizonyosodott, hogy sokkal gyengébbre sikeredett, mint a 2019-es változat. Terruzzi szerint azonban az autó tervezésekor még erős motorral számoltak, ezért vált szükségessé a Stájer Nagydíjon bemutatkozó aerodinamikai fejlesztési csomag.

A motor gyengesége miatt az autó is jelentős átalakításokra szorult Forrás: Scuderia Ferrari

A cikknek van még egy érdekes kijelentése, ugyanis a szerző szerint az események rávilágítanak arra, hogy az FIA-nak szinte lehetetlen ellenőriznie, hogy mi folyik a gyárakban, így a csapatok könnyen léphetnek ingoványos területre anélkül, hogy lebuknának. Ez utóbbi csak akkor történik meg, ha valaki vallomást tesz vagy kémkedik.

Terruzzi ezzel magyarázza, hogy rengeteg bennfentes úgy vélekedik, manapság a Ferrarié az egyetlen szabályos erőforrás.

Ha a fenti állítások igazak, akkor a maranellóiak nem először válnak kémkedés áldozatává. 2007-ben a Forma-1 történetének legnagyobb technikai botránya tört ki, amikor kiderült, hogy a McLaren illegálisan szerzett adatokat riválisáról. A wokingiak akkor 100 millió dolláros pénzbüntetést kaptak, valamint kizárták őket a konstruktőri bajnokságból.