Társoldalunk:

A Renault őszinteséggel kerülné el Alonso kellemetlen nyilatkozatait

2020.07.10. 10:25

A Renault-nál tisztában vannak vele, hogy Fernando Alonso korábban többször is kritizálta aktuális csapatát a nyilvánosság előtt, ezért világosan elmondták neki, hogy mi várható a következő években. Cyril Abiteboul, az enstone-iak csapatfőnöke szerint a spanyol pilótának jót tesz a kihagyás.

A héten újabb dominó dőlt el az F1-es átigazolási piacon: a Renault bejelentette Fernando Alonso szerződtetését az idei szezon végén távozó Daniel Ricciardo helyére. A kétszeres világbajnok a franciákkal érte el legjobb eredményeit az F1-ben, hiszen 2005-ben és 2006-ban világbajnok lett, miközben a Renault a konstruktőri pontversenyben végzett az élen.

A francia istálló azonban jelenleg korántsem a legfényesebb időszakát éli, és ez 2021-ben szinte biztosan nem fog változni. Alonso pedig híres arról, hogy nehezen tűri, ha az autó nem elég versenyképes, és már többször előfordult, hogy nyilvánosan szidta azt. 2013-ban, még Ferrari-pilótaként burkoltan arra célzott, hogy Sebastian Vettel Red Bullját szeretné megkapni születésnapjára, a két évvel későbbi Japán Nagydíjon pedig GP2-es motornak titulálta a McLarent hajtó Honda-erőforrást. A Renault természetesen szeretné elkerülni a hasonló nyilatkozatokat a jövőben.

Főleg második mclarenes korszakában fordult elő rendszeresen, hogy Alonso nyilvánosan kritizálta az autótForrás: Honda

Felmerül a kérdés, hogy a spanyol pilóta meddig tűri a Renault középmezőnybeli szereplését. Cyril Abiteboul nem aggódik amiatt, hogy Alonso céltáblájává válnak és úgy véli, mindent tisztáztak annak érdekében, hogy elkerüljék az ehhez hasonló kellemetlenségeket.Arra koncentráltunk, hogy ne csapjuk be a túlzott ígérgetéssel és az azt követő alulteljesítéssel – nyilatkozta a BBC-nek az enstone-iak csapatfőnöke. – Elég időt szántunk arra, hogy világossá tegyük számára az idei, valamint a 2021-es és 2022-es helyzetünket.”

Alonso 2018 végén hagyta ott a Forma-1-et, vagyis kétéves kihagyás után fog visszatérni a mezőnybe. Abiteboul úgy véli,

az akkori döntés pont az ilyen esetek miatt született meg, és ebből a szempontból a szünet nagyon jót tett a spanyol versenyzőnek.

„Nem szabad alábecsülni, hogy a Forma-1 néha mennyire könyörtelen, és milyen mérgező légkör uralkodik – magyarázta. – Nem számít, hogy az ember milyen keményen dolgozik, mennyit próbálkozik, vagy mennyire gondolja jónak magát, előfordul, hogy lehetetlen [elérnie a céljait]. Ezért egy ponton mindegyikünk kiég, kivéve talán Toto [Wolffot], Lewis [Hamiltont] és a Mercedest. Egy ilyen szünet pedig a legjobb módszer arra, hogy ez ne forduljon elő.”

Abiteboul szerint a spanyolnak jót tett, hogy egy ideig távol volt az F1-tőlForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Alonso 39 és fél évesen fog visszatérni, és legfeljebb Kimi Räikkönen lesz nála idősebb, amennyiben a finn pilóta nem vonul vissza az idei szezon végén. A kétszeres világbajnok az ezen a ranglistán őt követő Hamiltonnál három és fél, míg a jelenlegi mezőnyben mindenkinél fiatalabb Lando Norrisnál 18 évvel idősebb.

Abiteboul viszont úgy véli, a spanyol versenyző életkora nem jelent problémát.  

„Emiatt nem aggódunk, mivel korábban rengeteget beszéltünk erről – szögezte le. – A legjobban nem a fizikai állapota, hanem a motiváltsága számít. Szerintem egy bizonyos korban már ez a leglényegesebb a jó szereplés szempontjából. Ő pedig nagyon is motivált, így azt gondolom, hogy az életkora nem fogja befolyásolni a szerződés hosszát.”

Legutóbb a tavalyi Bahreini Nagydíj utáni teszten vezetett Forma-1-es autótForrás: AFP/Andrej Isakovic

A sajtóban akkor merült fel először, hogy Alonso esetleg ismét visszatér a Renault-hoz, miután kiderült, hogy Ricciardo elhagyja a csapatot. Abiteboul azonban elárulta, egykori pilótájukkal már sokkal korábban felvették a kapcsolatot. „A tárgyalások már jóval azelőtt elkezdődtek, hogy Daniel a McLaren mellett döntött – emlékezett vissza. – Nem tudom, hogyan alakultak volna a dolgok, ha másképp harároz, de legyünk őszinték, az időzítés nem segített nekünk, mert akkor másra fókuszáltunk. Ezt viszont már magunk mögött hagytuk, most pedig elégedett vagyok a választással.”

Reméli, nem csak ő, de az F1 is más lesz

A spanyol pilóta az elmúlt két évben többször utalást tett rá, hogy nem lát túl nagy változást a Forma-1-ben abban a tekintetben, hogy a sportág továbbra is túl kiszámítható és mindig ugyanannak a két-három csapatnak van csak esélye a győzelemre. Emiatt a 2021-es reformokat jelölte meg, mint lehetséges visszatérése legkorábbi időpontját, a szabályváltozásokat azonban a koronavírus-járvány miatt 2022-re halasztották. Alonso ennek ellenére visszatért és bízik benne, hogy a reformok meghozzák a remélt kiegyenlítődést. „2022-ben remélem, hogy a sportág előrelépést tesz a versenyképesség terén” – nyilatkozta az F1 hivatalos oldalának.

Szerintem igazságosabb lesz, a költségplafon és az új szabályok több akciót hoznak majd a mezőnyben, és kiegyenlítettebb lesz a küzdelem. Ezek is szerepet játszottak a döntésemben, valamint nagyon fontosnak tartom, hogy a koronavírus és a világban zajló folyamatok idején egy olyan vállalatcsoport, mint a Renault, kitart és támogat egy Forma-1-es projektet. Nincs sok csapat, amelyik ilyen biztos háttérrel rendelkezik."

A 2022-es szezon lehet a Renault esélye a felzárkózásraForrás: Renault

A kétszeres világbajnok elmondta, hogy valóban jót tett neki az, hogy kicsit eltávolodott a Forma-1-től, emiatt most más szemszögből látja a világot. „Nyugodt vagyok és örülök mindennek, ami történik. A Forma-1-ben néha túlságosan elfoglaltak vagyunk óráról órára és napról napra a teendőkkel, és elveszítjük azt az általános szemléletet, ami nekem most megvan."

Azt azért előre leszögezte, hogy nem kocsikázni jön vissza, hanem a győzelem lesz a célja „Most olyan hangulatban vagyok, hogy csak jöjjek vissza és élvezzem. Persze amikor majd lehajtjuk a sisakrostélyt, az emberben fellobban a győzelem tüze.Ez kell ahhoz, hogy motiváljuk magunkat, eddzünk minden nap, menjünk a szimulátorba, elrendezzük a PR-es dolgokat és dolgozzunk a szponzorokkal. Sok pályán kívüli dologhoz kell a motiváció és szükséges egy világos cél is a pályán. Nekem mindig is a győzelem lesz ez, mert versengő típus vagyok, de az is fontos, hogy élvezzem az autók vezetését. Kulcsfontosságú, hogy jól érezzem magam a hétvégéken. Új Fernando jön, hiszen másfél év alatt mindenki változik,

pilótaként is különböző vezetési stílusokat sajátítottam el különböző kategóriákban. A hosszútávú versenyzés csapatsport, nagyon jó volt mindent megosztani a csapattársaimmal. A Dakar a túlélésről szól, nem csupán motorsport-verseny, hanem emberi kihívás is. Ezek nagyon hatékonyan működtek, és erősebben térek vissza, mint valaha."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK