A Red Bull lehet az F1-es költségplafon bevezetésének nyertese

Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Barcelona teszt 2020 3. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 28: Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during Day Three of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 28, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull jöhet ki a legjobban a Forma-1-ben életbe lépő költségplafonból a McLaren ügyvezető igazgatója szerint, aki úgy kalkulál, hogy az új szabálynak köszönhetően négy-öt istálló is képes lesz harcba szállni a világbajnoki címért.

A Forma-1 a következő évtől bevezeti a költségplafont, amelynek eredetileg 175 millió dollárosra tervezett határértékét utólag 145 milliósra csökkentették úgy, hogy 2022-ben és 2023-ban további 5-5 millió dollárral megy lejjebb, azaz a végleges összeg 135 millió lesz.

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy ezzel azt fogják elérni, hogy négy-öt csapat lesz versenyben a világbajnoki címért, futamot pedig akár nyolc-kilenc istálló is nyerhet. Az amerikai üzletember szerint a meghozott intézkedések mindenkinek jók, de a Red Bull nyerhet rajtuk a legtöbbet.

A McLaren azt tervezi, hogy hamarosan a vb-címért küzdhet Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Brown szerint a költségplafon lejjebb vitele azt eredményezi, hogy míg

a 175 milliós összeget csak négy csapat, a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull és a McLaren tudta volna kitölteni, a csökkentett keret maximumát már az Aston Martin és az Alpha Tauri is képes lesz elérni.

„A jövőben a csapatok több mint fele hasonló költségvetéssel fog versenyezni, ez pedig változatosságot ígér – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak. – Abban a tekintetben nem lesz változás, hogy kik lesznek a legtöbbször a világbajnokok, ez négy-öt csapat között fog eldőlni, de el tudok képzelni olyat, mint ami az IndyCarban van. Ott a bajnokságot mindig a Penske, az Andretti vagy a Ganassi versenyzője nyeri, de futamot a többiek is nyerhetnek, a Rahal, a Dale Coyne, vagy mi, az új csapatunkkal. Remélem, hogy a jövőben a McLaren is azon négy-öt csapat között lesz, amelyik világbajnokságot nyerhet. Eközben pedig lesz nyolc-kilenc csapat, amelyik az első lehet egy káoszfutamon, ha közbeszól az időjárás vagy egy rajtbaleset."

Az ügyvezető úgy gondolja, hogy több jó megoldás is létezik arra, hogy egy istálló miként alkalmazkodik a költségplafonhoz, szerinte azonban a legjobb helyzetben a Red Bull lehet fiókcsapata, az Alpha Tauri miatt.

„Szerintem mindenki meg fogja találni azt a megoldást, ami neki a legjobb. Mind egyediek vagyunk, más forrásokkal és struktúrával. Vegyük a Red Bullt. Ők az egyedüliek, akiknek van testvércsapata. Ha én lennék Helmut Marko, azon gondolkodnék, hogy a költségplafon utolsó fázisában miként tudnék elosztani 270 millió dollárt a két csapatom között.

A Mercedes és a Racing Point két különböző autót fog tervezni, de mindketten maximálisan profitálni fognak a másikból. Mi pedig egyedül állunk, tiszta lappal kezdünk és építjük a saját autónkat, miközben a Racing Pointnak segíteni fog a Mercedes."

A Red Bull nagyon jól jöhet ki a költségplafon bevezetéséből Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Dan Istitene - Formula 1/Dan Istitene - Formula 1

Korábban a Ferrari és a Mercedes is kilátásba helyezte, hogy más versenysorozat után néz, hogy leépítés helyett átcsoportosíthassa azokat az alkalmazottait, akik a költségplafon miatt már nem fognak tudni az F1-es projekten dolgozni. A Red Bull ezt az átcsoportosítást azonban házon belül is elvégezheti, növelve ezzel az Alpha Taurinál dolgozók létszámát.

– jelentette ki Brown. – A Mercedesnek és a Ferrarinak nehezebb a dolga. Ezért is veszik mindketten fontolóra, hogy a Forma-1 mellett más sorozatban is versenyezzenek, hogy így a lehető legkevesebb embert kelljen elküldeniük. Ha így tesznek, az nagyszerű lesz a sportnak. A nagy feladat nekik az lesz, hogy 750 emberrel végezzék el azt a munkát, amit most 1200 emberrel végeznek. Ez nem könnyű, más munkafolyamatokat igényel. Ezért is szavaztak arra, hogy fokozatos legyen az átállás a 135 millió dolláros plafonra."