A Pirelli reméli, az F1-es autók lassításával kibírnak két szezont a gumik

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Pirelli gumik
03/10/2020 - Pirelli tires ready for the opening of the Formula One 2020 season in Melbourne, Australia, at the Albert Park Circuit. Photo: Duda Bairros / AGIF
Vágólapra másolva!
Nagyon fontos lenne a Pirellinek, hogy a Forma-1-es autók padlólemezét érintő módosítás beváljon 2021-ben és visszalassítsa a kocsikat, hogy ne kelljen jelentősen módosítaniuk az eredetileg csak az idei évre szánt gumikon.

Mint mindig, az idei szezonban is kulcskérdést jelentenek majd a gumik a Forma-1-ben, amelyek akár egy kis izgalmat is csempészhetnek a dupla futamok második felvonásába, az F1 ugyanis azt fontolgatja, hogy a második versenyre eltérő keverékeket bocsát a csapatok rendelkezésére, miután a fordított rajtrácsos időmérő-futam ötlete kudarcba fulladt.

Nem csak emiatt hárulhat azonban figyelem az abroncsokra, hanem amiatt is, mert a pénteki második szabadedzések egy része gumitesztté változhat annak érdekében, hogy a Pirelli felkészülhessen a nem várt fejleményekre.

Remélik, hogy kibírnak két szezont az eredetileg csak az idei évre szánt abroncsok Forrás: AGIF/Duda Bairros/AGIF/Duda Bairros

A koronavírus-járvány teljesen átírta a Forma-1 jövőjét, a 2021-re tervezett szabályokat 2022-re halasztották, ami azzal a következménnyel járt, hogy a 18 colos felnikre szerelt abroncsok bevezetése is egy évet csúszik.

A Pirelli azonban a többletköltségek és az idei versenynaptár képlékenysége miatt nem szeretne új gumikat fejleszteni a következő idényre,

ezért az FIA szabálymódosítással, egészen pontosan a leszorítóerő jelentős részének biztosításáért felelő padlólemez egyszerűsítésével igyekszik elérni, hogy az autók lassuljanak az ideiről a következő szezonra. Ugyanis ha tovább gyorsulnának, az már komoly fejtörés elé állítaná a gumigyártót.

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója reméli, hogy az új szabályok elérik a céljukat, és nem kell drasztikus eszközökhöz folyamodniuk annak érdekében, hogy a jelenlegi gumikkal a következő idényben is biztonságos legyen a versenyzés. „Olyan leszorítóerővel kellene kezdenünk 2021-et, ami megegyezik a 2019 végén, vagy 2020 elején tapasztaltakkal. Úgyhogy vissza kellene lépnünk egy évet, vagy közel annyit” – nyilatkozta a szakember az Autosportnak.

mivel azzal csak nő a kopás és a túlmelegedés, aminek a pilóták nem örülnek. Ezért dolgoztunk együtt az FIA-val és a csapatokkal a megoldás megtalálásán."

Vannak eszközök, amelyekkel biztosíthatják a mostani gumik tartósságát arra az esetre, ha jövőre mégsem lassulnának az autók, de ennek egyén negatív hatásai lennének Forrás: AGIF/Duda Bairros/AGIF/Duda Bairros

A terv tehát az, hogy a padlólemez módosításával a csapatok elveszítsék az idei év során nyert leszorítóerőt. Hogy mennyit fognak nyerni, azt azonban nehéz megjósolni az idei csonka szezon, a gyárbezárás és az összesűrített futamok miatt megváltozott fejlesztési ütemtervvel.

Szokásos gumiteszteket az idén nem tudnak rendezni, ezért is kell más eszközökkel elérni, hogy az idei gumik kitartsanak 2021-ben is.

Az FIA azért hagyott egy kiskaput a szabályokban és lehetővé tette, hogy amennyiben módosításra van szükség, és a Pirellinek új abroncsokat kell gyártania, azok prototípusait a pénteki második szabadedzésen tesztelhesse. „Az ötlet az volt, hogy lépésről lépésre haladjunk. Az első kérésünk az volt, hogy valamivel limitálják a teljesítményt 2020-ban, vagy lépjenek egyet vissza 2021-ben. Az, hogy jövőre kisebb leszorítóelővel kezdünk, nyilvánvalóan segíti a gumikat – ecsetelte Isola. – Most, hogy megerősítették a szabályváltozást és a csapatok újrakezdték a munkát,

Fontos volt ezt szabályba foglalni, mert a szezon kezdete után már késő ilyesmiről egyeztetni."

Eddig is volt rá példa, hogy a szabadedzésen tesztelnek gumikat, de mostantól változnak a feltételek Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Amennyiben a Pirelli igényli, a csapatoknak kötelező lesz kipróbálni az új gumikat a pénteki második edzés végén, ugyanis

azt is szabályba foglalták, hogy nem használhatják őket pályatakarításra a gyakorlás elején, így biztosítva a reprezentatív körülményeket.

„Az ötlet arról szól, hogy amennyiben szükséges, a második szabadedzésen fél órát a gumik tesztelésének lehessen szentelni.

Emlékezhetnek rá, hogy a tavaly Austinban lebonyolított teszt nem éppen volt az. Ebből tanulva állt elő ez az új helyzet."

Isola hangsúlyozta, hogy ez a megoldás nem váltja fel a 2021-ben visszatérő gumiteszteket, a 2022-ben érkező 18 colos felnikre szerelt gumik tesztelésére 25 nap áll majd a rendelkezésükre.