Megérkezett az FIA és a Ferrari első közös fejlesztése a trükközés ellen

Forma-1, Sebastian Vettel, Ferrari, Barcelona teszt 4. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 26: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 in the Pitlane during Day One of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 26, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A szezonnyitó Osztrák Nagydíjtól a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes autóiban is olyan szenzor fogja ellenőrizni, hogy szabályosan működik-e az energia-visszanyerés, amelyet a maranellóiak segítségével fejlesztett ki a Nemzetközi Automobil Szövetség.

Néhány új technikai direktívát léptetett életbe az FIA az F1-es erőforrások olajfogyasztásával és energiavisszanyerő-rendszerének energia-menedzsmentjével kapcsolatban. A szabálytalanságokat megelőzni hivatott pontosítások vélhetően az első gyümölcsei a Ferrari és a szövetség között februárban köttetett titkos megállapodásnak, amelynek keretein belül a Scuderia segíti az FIA-t a motorokkal kapcsolatos szabályok betartatásában.

Az idei Ferrari bevallottan gyengébb az erőforrás terén a tavalyinál Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

„Az FIA és a Scuderia Ferrari számos olyan technikai kötelezettségben egyezett meg, amelyek elő fogják segíteni minden Forma-1-es erőforrás ellenőrzését az elkövetkező szezonokban" – állt az FIA és a Ferrari között köttetett titkos paktumról kiadott közleményben. Mint ismert, a szövetség szabálytalanságot talált a Scuderia tavalyi erőforrásában, ám azt nem tudta minden kétséget kizáróan bizonyítani, így hosszabb bírósági huzavona helyett megállapodott a maranellóiakkal.

Ennek a megállapodásnak a részletei továbbra sem ismertek, a fentebb leírtak viszont igen. Ez alapján a Ferrari segíti az FIA-t abban, hogy bezárja az erőforrások használata körüli kiskapukat.

A most kiadott állásfoglalások két olyan területre vonatkoznak, amelyekkel a csapatok az elmúlt években sokat trükköztek. Az olajfogyasztásra vonatkozó előírásokon eleve szigorított az FIA 2020-ra, 100 km-en már csak 0,3 liter olajat használhatnak az istállók. Az egyik új direktíva ennek betartását hivatott elősegíteni, új mérési és plombálási procedúrákat tartalmaz, amelyeket az FIA ellenőrei szükség esetén alkalmazhatnak.

Egyelőre a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull kap új szenzort Forrás: Getty Images/2018 Getty Images/Charles Coates

Ami az energiafelhasználást illeti, a szövetség egy fejlettebb szenzort fog bevetni,

amely az Osztrák Nagydíjtól kezdve a Ferrari, a Red Bull és a Mercedes autóiban lesz jelen, majd ahogyan később elérhetővé válik, a többi csapat autóiba is beszerelik.

Az új szenzor az ERS által begyűjtött energia újrahasznosítását felügyeli. Mindennek azért van jelentősége, mivel a gyanú szerint az elmúlt években a csapatok – különösen a Ferrari – módot találtak arra, hogy a szenzort megkerülve több energiát leadva javítsanak a motor teljesítményén.

Míg a tavalyi szezonban az FIA által az erőforrással kapcsolatban kiadott direktívák többsége a Ferrari trükközését volt hivatott megakadályozni, az új állásfoglalások aligha a vörösöket veszik célba, hiszen velük együttműködve alakították ki azokat.