Egy extrém hullámvasút és az F1 nagy visszatérője is rendezhetne versenyt

Forma-1, Felipe Massa, Scuderia Ferrari, Algarve teszt 2008
Ferrari's Brazilian Formula One pilot, Felipe Massa, is seen on the first of a three-day test session at the Autodromo Internacional do Algarve, in the outskirts of Portimao, Portugal, on December 15, 2008. AFP PHOTO / FRANCISCO LEONG (Photo by FRANCISCO LEONG / AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 jogtulajdonosa elismerte, hogy a koronavírus miatt kialakult zavaros helyzetben az is előfordulhat, hogy az idei versenynaptárban eredetileg nem szereplő helyszínek is megjelennek a világbajnokság 2020-as programjában. Megnéztük, mely helyszínek merülhetnek fel.

Napról napra új információmorzsák látnak napvilágot azzal kapcsolatban, hogy milyen formában rendezhetik meg az idei Forma-1-es világbajnokságot, de az ötletelések és spekulációk halmazában egyelőre csak kevés hivatalos bejelentés érkezett: a Liberty Media 2020. július 5-én, Ausztriában szeretné elindítani a szezont eleinte zárt kapus versenyekkel, a sorozatot lehetőleg karácsony előtt lezárnák, és Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója elismerte, hogy olyan pályákkal is egyeztetnek, amelyek az eredeti versenynaptárban nem szerepelnek.

A portimaói pálya domborzata különlegessé tenné a versenyt Forrás: AFP/Francisco Leong

Nincs sok konkrétum, és ez alapján úgy tűnik, a jogtulajdonosnál sem tudják pontosan, hogy milyen formában ölt majd testet a szezon, de a szándék látszik arra, hogy minél több versenyt megrendezzenek.

Ehhez műszakilag és anyagilag is alkalmas pályák kellenek: utóbbira kívülről nincs rálátásunk, hiszen a normálistól eltérő feltételek miatt a meglévő promóterekkel is új alkukat kell kötni, az viszont leszűkíthető, hogy mely helyszínek jöhetnek elméletileg szóba.

Az F1-es nagydíj rendezésének feltétele, hogy az adott pálya rendelkezzen az FIA legmagasabb szintű, Grade 1 besorolásával.

A szövetség ennek részletes feltételeit nem publikálja, de a sztenderdnek megfelelő pályák listáját igen. A cikk írásakor összesen 39 aszfaltcsíkon lehetne elméletileg nagydíjat rendezni, bár (gyaníthatóan adminisztratív okokból) Szingapúr, Interlagos, Hanoi és a Red Bull Ring egyáltalán nem szerepel rajta, Zandvoort is csak Grade 2 besorolással.

Egy kifejezetten érdekes jelentkező is akad

Az alternatívaként felmerülő pályák többsége Európában található, papíron összesen 11 helyszín, közülük eddig három jelezte, hogy kész fogadni a világbajnokság mezőnyét. A legkülönlegesebb minden bizonnyal a portugáliai Algarve International Circuit, amit 2008 októberében adtak át, néhány alkalommal F1-es teszteket rendeztek is, de a Grade 1 státuszt csak néhány hete kapta meg.

Az Algarve International Circuit közvetlen környezetében nincs semmi, de pont ez jöhet most jól Forrás: AFP/Francisco Leong

A portugáliai üdülőparadicsomban 195 millió euróból felhúzott helyszín infrastruktúrája már bő 10 évvel ezelőtt is alkalmasnak tűnt az F1 fogadására, a helyiek azonban valószínűleg nem rendelkeztek a szükséges forrásokkal ahhoz, hogy 1996 óta először visszacsábítsák az országba a világbajnokságot. A pálya 2013-ra komoly adósságokat is felhalmozott, ekkor állami tulajdonba került.

A hazai autósport szempontjából is akad némi szerepe, mivel Michelisz Norbert 2010-ben itt állt az élen először a WTCC mezőnyében, miközben a spanyol SEAT Leon kupában a későbbi kamion Európa-bajnok Kiss Norbert is versenyzett azon a hétvégén.

„Nekem nagyon tetszik a pálya, szerettem rajta menni akkor is, és most is nemrég, amikor voltunk tesztelni – nyilatkozta Kiss a GPhíreknek. – Nem annyira monumentális pálya, mint mondjuk Spa, a kanyarok is inkább közepes sebességűek és lassúak, viszont a domborzat durva. Olyan emelkedők és lejtők vannak, amik egyébként kevés helyen. Ez is hozzátesz egy kicsit a jellegzetességéhez.”

„Nincs baj a lassú meg a közepesen tempós kanyarokkal sem, mert jók a kombinációk, és vannak nehéz kanyarok, például kapásból a célegyenes végén az első, meg a pálya hátsó részén is vannak olyan kanyarbejáratok, amelyek emelkedőre vezetnek fel, és nem lehet belátni, utána meg lejtőn lefelé kell kigyorsítani. Igazi hullámvasút, jó a vonalvezetés,

Versenyzői szemszögből Kiss Norbert szerint a pálya megbocsátó, mert nagyrészt aszfaltos bukóterek övezik. A régi vágású pilóták ezt általában nem kedvelik, mert kevésbé bünteti a pontatlanabb versenyzőket, a jelenlegi helyzetben azonban hasznos, mert nehezebb összetörni az autót, és kisebb az esélye annak is, hogy a mentőcsapatok bevonására legyen szükség.

A fullasztó forróságban már a medence látványa is felüdülés volt, a paddock és a garázsok viszont tágasak, több mezőny is simán elfér egyszerre Forrás: Adorján Viktor

Mint a legtöbb esetben, az Algarve International Circuit kapcsán is a turizmus fellendítése a pálya elsődleges rendeltetése. Az Algarve régió egyébként is felkapott, békeidőben Lisszabont leszámítva a kontinentális Portugália legnagyobb turisztikai bevételét generálja, most viszont jól jöhet, hogy a pálya közvetlen környezete még egy évtized után sem igazán kiépült.

„Az a baj, hogy picit messze van mindentől, a pálya közvetlen szomszédságában van egy elég nagy hotel, de kétlem, hogy az egész Forma-1-es mezőnyt el lehet ott szállásolni. Azon kívül viszont a pálya a puszta közepén van, a következő város, Portimão ugyan csak 18 kilométer, de annál százszor többnek érződik. Szerintem talán ezért nem szervezték még ide a Forma-1-et, mert kicsit kívül esik a várostól, és a pálya 10 kilométeres körzetében nincs semmi. Van a hotel és a gokartpálya.”

További két komoly érdeklődő Európában

A licenc kiváltása révén Algarve részéről látszik a szándék, hogy bekerülnének a körforgásba a rendkívüli helyzet segítségével. A zűrzavar kedvezhet az ajtón gyakran kitessékelt, de az ablakon sokszor visszatérő Hockenheimringnek is, ami Michael Schumacher első visszavonulása óta általában csak kétévente rendez F1-es nagydíjat, és a Mercedes támogatása nélkül úgy tűnt, az idén kiesik a menetrendből. A pálya illetékesei nemrég megerősítették, hogy az F1 jogtulajdonosa velük is felvette a kapcsolatot.

Szintén a visszatérés álmát dédelgeti az olaszországi Imola is, ahol 2006-ban versenyzett utoljára az F1 mezőnye, majd a pályát alaposan átépítették, de a világbajnokság nem tért vissza.

A helyiek az elmúlt hónapok során többször is hangoztatták, hogy érdekelné őket a Forma-1 fogadása, ez azonban elsősorban inkább a helyi autóklub elnökének, Angelo Sticchi Damianinak szólhatott, ő illetékes a jogtulajdonossal való egyeztetések terén. Damiani magától aligha teremt belső konkurenciát Monzának, ezért Imola mellett a szintén Grade 1 besorolású, de elsősorban csak tesztelésre használt Mugello és a Ferrari háztáji tesztpályája, Fiorano sem reális alternatíva.

A tifosi nélkül az imolai verseny erősen fékezett habzású lenne Forrás: Getty Images/2006 Getty Images/Paul Gilham

Európában négy további helyszín akad, ahol korábban rendeztek már F1-es nagydíjat: A portugáliai Estoril, a spanyolországi Jerez, a franciaországi Magny-Cours és a németországi Nürburgring, de ezek egyelőre nyilvánosan nem jelezték, hogy szerepet vállalnának, bár a válság előtt Jerez kapcsán szóba került, hogy elcsábítanák a futamot Barcelonából.

Rajtuk kívül az oroszországi Moscow Raceway és a spanyolországi Motorland Aragón rendelkezik Grade 1 státusszal, de előbbi teljesen ismeretlen a mezőny számára és a vírushelyzet is rossz arrafelé, Aragón pedig elsősorban autóbejáratásokra és alacsonyabb kategóriák futamaira való, nehéz elképzelni, hogy az F1 annyira megszoruljon, hogy az ottani pálya is képbe kerüljön.

Európán kívül is vannak lehetőségek

Kétségkívül az öreg kontinensen található a legtöbb olyan helyszín, ami beugróként hasznos lehet, és logisztikai szempontból is valószínűleg ezek szerepelnek a listák élén, hiszen a tömegrendezvényekre vonatkozó korlátozások mellett az utazási előírások szigorítása okozza a legtöbb fejtörést a szervezőknek.

A bahreini pályán több nyomvonal is rendelkezésre áll, 2010-ben a leghosszabbat használták, de nem aratott sikert, visszatértek az ismertebb, nagydíj konfigurációhoz Forrás: ddp images via AFP/Sascha Schuermann

Ha viszont az év valamelyik szakaszában sikerül eljutni a Közel-Keletre (úgy tűnik, a szezon végén), egy helyszínen akár több futamot is meg lehet tartani. Bahreinben a jelenlegi nyomvonal mellett a 2010-ben használt, hosszabb változaton (Endurance) is lehet versenyezni, ezenkívül még további három verzió is rendelkezik az elvárt tanúsítvánnyal.

Kiszivárgott tervezetek szerint Bahreinben két futamot terveznek, azt viszont egyelőre nem árulták el, hogy melyik nyomvonalon.

Dubajban egy helyszínen további két pálya áll készen, és Kuvaitban is van egy csúcskategóriás, de mellőzött létesítmény. Kérdés, hogy az F1 új globális szponzora, a szaúdi Aramco hogyan viszonyulna ezekhez a lehetőségekhez.

Indianapolis visszatérésére még várni kell, ha megtörténik egyáltalán Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Clive Mason

Noha nem túl valószínű, hogy az F1 Délkelet-Ázsiában is alternatívák után nézzen, elméletileg az Indiai Nagydíj egykori helyszíne képbe kerülhet (bár a célegyenes aszfaltja azóta igencsak leromlott), jó formában van a korábban Malajziai Nagydíjat rendező Szepang, a thaiföldi Buriram, és a Japán Nagydíj korábbi otthona, a Fuji Speedway is.

A melbourne-i Albert Parkon kívül a listán természetesen nem szerepel Ausztrália és Afrika,

és az amerikai kontinensen is mindössze az Indianapolis Grand Prix-pálya merülhet fel lehetséges helyszínként. A létesítmény új tulajdonosa, Roger Penske korábban utalt arra, hogy visszavinné a világbajnokságot „a versenyzés fővárosába”, de a sűrűn lakott környék és a zavaros helyzet miatt erre feltehetőleg még éveket kell majd várni.