MONTREAL, QUEBEC - JUNE 08: McLaren Chief Executive Officer Zak Brown looks on from the pitwall during qualifying for the F1 Grand Prix of Canada at Circuit Gilles Villeneuve on June 08, 2019 in Montreal, Canada. Dan Mullan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Zak Brown pontról pontra cáfolta azon csapatok érvelését, amelyek ellenzik a költségplafon további csökkentését. A McLaren vezérigazgatója kijelentette, a csapatok többsége jelenleg nem termel profitot, de az új elosztási rendszerrel ennek változnia kell.
Egyre nagyobb a vita alakul ki az F1-es csapatok között a költségplafonról. Az istállók többsége belemenne a 145 millió dolláros határ további csökkentésébe, de a Ferrarinál és a Red Bullnál úgy vélekednek, hogy a gyári csapatok számára nagyobb mozgásteret kell biztosítani.
A másik oldalon a McLaren és Zak Brown az egyik leghangosabb. Az amerikai üzletember élesen bírálta a Ferrarit, mert finoman ismét kilépéssel kezdtek fenyegetőzni. Azzal viszont egyetértett, hogy az F1 jelenleg nem a profitabilitásról szól, bár a helyzetet máshonnan közelítette meg.
„Sajnos kevés olyan csapat van, amely nyereségesen működik – jelentette ki. – Nem hiszem, hogy az F1 szereplői profitot generálnak, helyette inkább értéket teremtenek.
Minden istálló különböző okból van a Forma-1-ben, sokan azért, hogy más üzleti érdekeltségük értékét növeljék, legyen az italkészítés, vagy utcai autók gyártása.”
Brown azzal viszont már nem ért egyet, hogy ez így van rendjén. A McLaren Racing vezérigazgatója elmondta, az új elosztási rendszer reményei szerint változtatni fog a helyzeten. Ha pedig a sportág ezután sem a profittermelésről fog szólni, akkor szerinte felül kell vizsgálni a szisztémát. Az üzletember az egyik amerikai major ligát hozta fel pozitív példaként.
„Az NFL az egyik legsikeresebb sportliga, ahol a legkiegyensúlyozottabb az elosztás. Ugyan itt is megvannak a nagy- és kiscsapatok, de utóbbiaknak is van lehetőségük megnyerni a Super Bowlt, és időről időre meg is teszik.”
Binotto interjújában azt is hangsúlyozta, nem szabad elhamarkodottan cselekedni, mivel azzal is sok kárt tudnak okozni. A svájci szakember inkább a megfontolt döntéshozatal híve. Brown ezzel olyannyira nem ért egyet, hogy nem is tudja értelmezni a kijelentést.
„Azt hiszem, mindannyian látjuk már, hogy a modern idők legnagyobb válságán megyünk keresztül – idézte a Racefans. – Több ország, illetve iparág is leállt. Hatalmas hiba azt mondani, hogy nem sürgős a jövővel foglalkozni. Ez pusztán a valóság tagadása.”
Brown hozzátette, a világ minden vezetője sürgős intézkedéseket hozott, legyen szó országról vagy vállalatról.
Mivel nem lehet tudni, hogy a krízis valójában mennyire lesz súlyos, illetve meddig fog tartani, Brown szerint a Binotto által javasolt stratégia egyáltalán nem célravezető. A McLaren Racing vezérigazgatója mástól nem is hallott erről, és ő maga is a mielőbbi cselekvésnek a híve. Már csak azért is, mert a részvényesek már aggódnak az F1 jelenlegi helyzete miatt.
Azért fektetnek be a sportágba, mert ez pozitív hatással van az utcai autós részlegünkre
– magyarázta. – Azonban [nemrég] megkértek, hogy mutassak be egy olyan programot, amelyben a globális autósportot tekintve a Forma-1 helyezkedik el a jéghegy csúcsán.”
Binotto mellett Horner az, aki a költségplafon témájában szembemegy a másik nyolc istálló akaratával. A Red Bull csapatfőnöke nemrég az ügyfélautók visszavezetését javasolta, mert úgy véli, azzal minden érintett jól járna.
Brown szerint ez nem lenne összeegyeztethető más, gyakran hangoztatott kijelentésekkel.
„Ha jól tudom, utoljára a 70-es években használtak ügyfélautókat. Nem látom, hogy mindez megfelelne azon állításoknak, hogy a Forma-1 DNS-e a konstruktőri bajnokság, valamint a technológiai fejlődés. Olyan, mintha a 70-es évekből keresnénk megoldást.”