Társoldalunk:

Barcelona még nem mondott le a Spanyol Nagydíj pótlásáról

2020.04.23. 14:01

A Liberty Media készen áll arra, hogy újratárgyalják a szerződést azon események promótereivel, amelyeket nézők nélkül tartanak meg. Mindezt a barcelonai pálya vezérigazgatója árulta el, aki hozzátette, a maguk részéről majdnem minden megoldásra nyitottak a futam megrendezésével kapcsolatban.

Bár már körvonalazódik, még mindig nem lehet tudni, hol és mikor rendezik meg az idei F1-es szezonnyitót, illetve mely helyszínek tudják fogadni mezőnyt. Az viszont biztosnak látszik, hogy az első versenyeket zárt kapuk mögött fogják megtartani, ezzel is csökkentve a koronavírus terjedésének veszélyét.

A nézők nélküli futammal viszont az a probléma, hogy hatalmas bevételkiesést jelent a szervezőknek. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy mi lesz a már megkötött szerződésekkel, melyek aláírásakor még nem számoltak a jelenleg fennálló helyzettel. Nemrég a belgiumi pálya kereskedelmi igazgatója kijelentette, zárt kapus versenyek esetén újra kell tárgyalniuk a feltételeket.  

Nézők ezúttal valószínűleg nem lesznekForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

A jelek szerint az F1 vezetése is hajlik erre, legalábbis Joan Fontseré, a Circuit de Barcelona-Catalunya vezérigazgatója az Associated Pressnek elárulta, a Liberty Mediánál is tisztában vannak a jelenlegi helyzet sajátosságaival. 

„Nyilvánvalóan hasonló cipőben járunk: ők versenyeket akarnak rendezni, hogy a televíziós jogdíjakból eltartsák magukat, illetve a csapatokat, de tudják, hogy a mi bevételeink idén sokkal alacsonyabbak lesznek.”

Fontseré kiemelte, a veszteségek nem csupán közvetlenül őket érintik, hanem az odalátogató szurkolókat kiszolgáló vállalkozásokat is.

A tavalyi hétvégén például összesen 166 ezren mentek ki a helyszínre, ami a szervezőknek 160 millió eurós (mai árfolyamon körülbelül 57 milliárd forint), a régiónak pedig összesen 300 millió eurós bevételt jelentett.

Amikor a katalán kormány befektet az F1-be, akkor azt nemcsak az eladott jegyekért teszi, hanem figyelembe veszi az esemény Katalóniára, illetve az országra gyakorolt pénzügyi hatásait is

– magyarázta Fontseré. – Utóbbi is jelentősen csökkenni fog, hiszen például a szállodáknak vagy a taxitársaságoknak nem lesz bevételük. Ez pedig jelentősen módosítja a két fél közötti megállapodás részleteit.”

A pálya vezérigazgatója hozzátette, többször is egyeztetett Chase Carey-vel, az F1 elnök-vezérigazgatójával a Spanyol Nagydíjjal kapcsolatban. A sportág vezetése még a hét elhalasztott, illetve két törölt futammal együtt is a 15-18 versenyt tűzte ki célul, akár olyan módon is, hogy az idény 2021 elején ér véget.

A barcelonai pálya vezérigazgatója optimista a rendezést illetőenForrás: AFP/Pau Barrena

A minél több futam megrendezésének érdekében számos megoldás felmerült. Könnyen lehet, hogy Ausztriában vagy Silverstone-ban két versenyt is tarthatnak, amire Spanyolország is nyitott, mint ahogyan a rövidített hétvégére is. Egyedül a brit pálya esetében felvetődő, a normál vonalvezetés fordítottján történő versenyzésbe nem mennének bele, mert ehhez túl sok mindent kell megváltoztatniuk a pályán, ráadásul biztonsági problémák is adódhatnak.

Két dolgot kell csökkentenünk: a kiadásokat és a kockázatot

– jelentette ki Fontseré. – Minél kevesebb embert utaztatunk, annál kisebb lesz a veszély, a csökkentett idővel pedig spórolni lehet a költségeken. Ez egy rendkívüli szezon, ami rendkívüli döntésekre kényszerít minket.”

Spanyolország jelenleg Európa legfertőzöttebb országa, azon belül pedig Katalónia a második legfertőzöttebb régió, így egyáltalán nem biztos, hogy Barcelona akár csak egy futam rendezésére is képes lesz. Fontseré megérti, ha végül kimaradnak az idei versenynaptárból, ugyanakkor a pálya tradícióját, infrastruktúráját, valamint elhelyezkedését figyelembe véve optimista a jövőt illetően. Hozzátette, várakozásai szerint a Spanyol Nagydíj az első futamhétvégék között fog helyet kapni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK