A Williamsnek a túlélése múlhat rajta, hogy lesz-e idei F1-es szezon

Forma-1, George Russell, Williams, Barcelona teszt 6. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 28: George Russell of Great Britain driving the (63) Rokit Williams Racing FW43 Mercedes on track during Day Three of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 28, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1-es Williams-istálló számára kritikus fontosságú, hogy ne maradjon el a teljes 2020-as Forma-1-es idény. A már így is nehéz anyagi helyzetben levő gárda helyettes csapatfőnöke szerint nem lennének ekkora bajban, ha már évekkel ezelőtt cselekedtek volna.

A teljes Forma-1-re beláthatatlanul komoly gazdasági hatással van a koronavírus-járvány, vannak azonban olyan csapatok, amelyeknek a többieknél is nagyobb szüksége lenne arra, hogy minél hamarabb elkezdődjön az idei szezon. Ilyen a Williams, amely mögött nem áll autógyár vagy tehetős multicég, a patinás istálló számára így szó szerint a túlélésről van szó. Claire Williams helyettes csapatfőnök szerint ugyanakkor ők sem lennének ennyire kritikus helyzetben, ha nem csak a krízishelyzetben kezdtek volna el komolyan foglalkozni a költségek csökkentésével.

A Williamsnek létkérdés, hogy minél előbb versenyezzen Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

A Williams már a járvány előtt sem volt rózsás anyagi helyzetben, Claire Williams a tavalyi katasztrofális idény után kijelentette: még egy hasonlót nem engedhet meg magának az együttes. A nem versenyzés viszont még annál is nagyobb bevételkiesést jelent, mintha a mezőny végén kullognának. „Az egyik legfontosabb, hogy mikor versenyezhetünk újra, különösen egy olyan csapatnak, mint a mienk – nyilatkozta az Autosportnak. – Mi vagyunk az egyik igazi, független csapat, amelyik még fennmaradt, nincs olyan támogatásunk, ami a riválisaink többségének.

A szezon mielőbbi elindítása mellett a csapatok az F1 vezetésével a költségek jövőbeli csökkentésén is dolgoznak, és igyekeznek közös megegyezést találni arra, hogy a 2021-től életbe lépő, eredetileg 175 millió dollárosra tervezett költségplafon minél alacsonyabb legyen.

Claire Williams szerint ezek az intézkedések a jelenlegi helyzetben azonban nem sokat érnek.

„Szerintem ha ezeket a szabályokat mondjuk két évvel ezelőtt vezetik be, talán nem aggódnánk most ennyire. Jelenleg kicsit védtelenek vagyunk, mert nincsenek átfogó szabályaink. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy túljutunk ezen, örök optimista vagyok.

Úgy érzem, hogy a munka, amit most elvégzünk a csapatok megvédése és a sportág túlélése érdekében, kritikus lesz egy újabb hasonló helyzetben. Isten ments, hogy ez megtörténjen, de ha mégis, akkor sokkal jobban védve leszünk ahelyett, hogy küzdenünk kelljen, mint ahogy most tesszük."

A McLaren is kénytelen volt megszorítani Forrás: AFP/Christophe Simon

A krízis természetesen nem csak a Williams-t fenyegeti, hanem minden csapatot, köztük a McLarent is, amely szintén már hetekkel ezelőtt szabdságra küldte alkalmazottait. Andreas Seidl szerint muszáj volt ezt tenniük. „Tudjuk, hogy bevételkieséssel kell számolnunk az idén, ami miatt különböző intézkedéseket kellett hoznunk, hogy megvédjük az embereinket és a csapatot, hogy a krízis vége után a lehető legjobb formában tudjuk újrakezdeni – nyilatkozta a McLaren csapatfőnöke az Autosportnak. – Az egyik ilyen intézkedés az volt, hogy szabdságra küldtük az embereinket.

Ugyanakkor Zak [Brownnal, a McLaren ügyvezetőjével] világosan megmondtuk, hogy ezt a döntést azért kellett meghozni, hogy védjük a csapatot, amennyire csak lehetséges."

A McLarent céljai elérésében, azaz a topcsapatokhoz történő minél hamarabbi felzárkózásban is visszaveti a járvány, hiszen az olyan projektjeik is leálltak, mint az új szélcsatorna és az új szimulátor építése.

„A lélegeztetőgép-gyártáson kívül semmi sem üzemel. Amint újraindulunk, meg kell vizsgálnunk, hogy mindez mennyivel vetett vissza minket" – mondta Seidl.