Társoldalunk:
Hírlevél

Saját F1-es istállóval csődbe jutott volna, véli a volt csapatfőnök

2020.04.12. 08:54

David Richards, a Prodrive elnöke úgy véli, könnyen lehet, hogy a csődbe vitte volna a céget a Forma-1, ha korábban belépnek a sportágba. A Benetton és a BAR egykori csapatfőnöke kijelentette, nem tartja valószínűnek az újabb próbálkozást, és az FIA elnöki pozícióját sem akarja megpályázni.

A Forma-1-es szereplés rendkívül költséges, ha pedig egy csapat hosszú távon is fenn akar maradni, akkor hatékony működési stratégiára van szükség. Legutóbb a Haas csatlakozott a mezőnyhöz, de egyáltalán nem biztos, hogy a 2016-ban bemutatkozó amerikai istálló jövőre is ott lesz a rajtrácson.

A Prodrive nevű, versenyautókat is gyártó vállalatnál többször is megpróbálkoztak azzal, hogy bekerüljenek az F1-be. Ehhez legközelebb 2007-ben jártak, ekkor azonban a Williams azzal vádolta meg őket, hogy az autót a McLarentől vásárolják meg, ami a Concorde-egyezmény szerint tilos volt. Év végén bejelentették, hogy mégsem lesznek tagjai a 2008-as mezőnynek.

David Richards és a Prodrive többször is megpróbált csatlakozni az F1 mezőnyéhezForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Mark Thompson

Ezután még többször is próbálkoztak, ezek közül a legkomolyabb 2009-ben volt, de akkor az FIA elutasította a kérelmüket. Helyettük a Lotus Racing (későbbi Caterham), a Virgin (későbbi Marussia, illetve Manor), valamint a Hispania debütált a következő évben. A három istálló összesen két alkalommal szerzett pontot,

2016 végére pedig mindegyikük tönkrement, és eltűnt az F1-ből. David Richards, a Pordrive alapítója és elnöke szerint rájuk is ez a sors várt volna.

„Sokat gondolkozom rajta, de ebben az esetben valószínűleg csődben lennék” – nyilatkozta a Racefansnek Richards, aki korábban azért belekóstolt a Forma-1 világába, hiszen csapatfőnökként a Benettont és a British American Racing Team-et is irányította.

A kisebb istállók számára a helyzet szinte soha nem könnyű, de a koronavírus-járvány miatt manapság soha nem látott nehézségekkel kell megküzdeniük.

Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója azt sem tartja kizártnak, hogy négy csapat is búcsút intsen az F1-nek. Richards elismerően beszélt azokról, akik próbálnak megküzdeni a szituációval.

„Ez a terület Jelenleg tele van kihívásokkal, és megemelem a kalapom azok előtt, akik remek munkát végezve a víz felett maradnak – folytatta. –

Én is tudom, hogy ez mennyire nehéz, és én még a normál időszakban dolgoztam ott. Manapság ez biztos, hogy elképesztő erőpróbát jelent."

Talán éppen ez az oka annak, hogy Richards nem szeretne újabb kísérletet tenni a belépéssel. „Nem tartom valószínűnek. Megvoltak a lehetőségeim, de nem jött össze. A Prodrive mára már igencsak változatos cég, sokféle területen jelen vagyunk” – tette hozzá, majd elmondta, bevételeik 70 százaléka már nem a motorsportból származik.

A három 2010-ben bemutatkozó csapat egyike sem maradt fenn sokáigForrás: Virgin

A cégben betöltött szerepe mellett Richards a brit autósportot irányító Motorsport UK elnöki feladatait is ellátja. A szövetség a napokban jelentette be, hogy 1 millió fonttal támogatja a helyi egyesületeket. Többen is úgy gondolják, hogy ő lehet Jean Todt utódja a Nemzetközi Automobil Szövetség élén, miután a francia szakember jelenlegi mandátuma 2021 végén lejár. Richards azonban nem szeretne újabb feladatokat elvállalni.

Rengeteg dolog lebeg most a szemem előtt

– magyarázta. – Először is azokat a tevékenységeimet kell rendbe tennem, amelyek jelenleg is futnak. Mostanában túl sok feladatom van, a fő célom pedig az életem leegyszerűsítése, hogy majd arra fókuszálhassak, amit szeretnék csinálni, és nem arra, amit kell.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK