A McLaren jövője sem biztos az F1-ben, ha nem csökkentik a költségeket

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, McLaren Racing szerelőállás, McLaren logo
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 12: McLaren pitstop equipment is pictured in the Pitlane during previews ahead of the F1 Grand Prix of Australia at Melbourne Grand Prix Circuit on March 12, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója elhintette, hogy ha nem sikerül az általa javasolt mértékben csökkenteni a 2021-től életbe lépő költségplafont, az több más csapat mellett a McLaren jövőjét is bizonytalanná teheti a Forma-1-ben. Az intézkedések legfőbb gátja a hírek szerint a Ferrari és a Red Bull.

Folyamatosan zajlanak az egyeztetések a Forma-1 jövőjéről, a sportág vezetői és a csapatok is igyekeznek megoldást találni arra, hogy miként vészeljék át a gazdaságilag is megterhelő koronavírus-járványt. A 2021-től bevezetésre kerülő, eredetileg 175 millió dollárban meghatározott költségplafont az összes csapat kész lejjebb vinni, a McLaren ügyvezető igazgatója szerint azonban a tervezett 150 millióra csökkentés nem elég. Zak Brown figyelmeztet, hogy a wokingi istálló sem fog mindenáron a Forma-1-ben maradni, ezért jó lenne, ha az ódzkodó csapatok is beadnák a derekukat és támogatnák a drasztikusabb lépéseket.

Brown még komolyabb spórolást akar Forrás: DPPI/Florent Gooden

Brown korábban azt jósolta, hogy ha nem teszik meg a szükséges költségcsökkentő intézkedéseket, akár 4 csapat is lehúzhatja a rolót. A Sky Sportsnak nyilatkozva most kifejtette, hogy ezeknek az istállóknak nem is feltétlenül az fog gondot okozni, hogy előteremtsék a pénzt a részvételhez, hanem hogy a továbbra is egyenlőtlen feltételek miatt nem lehetnek versenyképesek. „Szerencsések vagyunk, hogy a tulajdonosok többségének megvannak az eszközei a folytatáshoz és ahhoz, hogy túljussanak a jelenlegi helyzeten, ami jókora buktatónak felel meg.

Az Alfa Romeo, a Haas, ezek a csapatok versenyképesek akarnak lenni. A Forma-1-ben tudnak maradni, a kérdés inkább az, hogy akarnak-e."

A McLarent is érzékenyen érinti a válság, az utcai autók gyártásával már le is álltak,

Brown pedig egyértelművé tette, hogy a wokingi istállónak is a jövője múlhat azon, hogy megtörténnek-e a szükséges intézkedések.

„A McLaren egy elég nagy brand, egy ikonikus csapat, de nincs végtelenül nagy csekkfüzetünk. A részvényeseink által meghatározott határokon belül kell maradnom, értéket kell teremtenem nekik.

Azonban ha úgy megyek vissza a részvényeseinkhez, hogy azt mondom, ez az egész mindannyiunkra hatással van, de a Forma-1 gazdaságilag életképesebb és versenyképesebb sport lesz ezután, akkor elképesztően nagy támogatást kapok, hogy átvészeljük ezt az időszakot."

Hiába az F1 egyik legeredményesebb csapat, mindenáron a McLaren sem marad Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Az ügyvezető úgy véli, hogy minden csapat tudja, mi lenne a helyes lépés annak érdekében, hogy az összes istálló túlélje a nehéz időszakot, és adott esetben szerinte még profitálhat is a Forma-1 abból, ha most meghúzzák a nadrágszíjat. „Anélkül, hogy lenne 9-10 csapat, nem is igazán beszélhetünk Forma-1-ről. Egyes csapatoknak nagyon óvatosnak kell lenniük, mert a tűzzel játszanak. Teljes rajtrácsra van szüksége a sportnak. A versenyképesebb Forma-1 több nézőt vonz, ami több szponzort jelent, amitől több ország akar versenyt rendezni. És akkor mindannyian nyertesek leszünk."

A hírek szerint a Ferrari mellett a Red Bull az, amely nem akar belemenni a Brown által javasolt 100 milliós költségplafonba.

A McLaren ügyvezetője szerint ezek a csapatok nehézsúlyúként csak középsúlyú ellenfelekkel akarnak küzdeni,

miközben készen kellene állniuk arra, hogy egyenlő feltételek mellett bizonyítsák be, hogy miért ők a legjobbak. „Szerintem bízniuk kell a képességeikben. A

A sportban azonban azt kellene feltételezni, hogy mindenki képes egyenlő feltételek mellett küzdeni, aztán nyerjen a jobb. Úgy gondolom, hogy ezek után is a legnagyobb és legjobb csapatok, a legnagyobb márkák fogják vonzani a legjobb pilótákat és a legjobb mérnököket. Jelenleg a különbség a mezőny eleje és vége között másodpercekben mérhető, miközben az IndyCarban tizedekben."