Donington Park: A pálya, amit majdnem tönkretett a Forma-1

BTCC Media Day Concepts Exploration touring Concepts,Exploration,touring during the BTCC Media Day at Donington Park on March 21, 2013 in Castle Donington, England.
CASTLE DONINGTON, ENGLAND - MARCH 21: The 2013 British Touring Car Championship cars line up on the grid during the BTCC Media Day at Donington Park on March 21, 2013 in Castle Donington, England. (Photo by Laurence Griffiths/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Eddig mindössze egy alkalommal rendeztek F1-es futamot az angliai Donington Park aszfaltcsíkján, az sem az igazi Brit Nagydíj volt. Amikor megpróbálták elcsábítani a versenyt Silverstone-ból, a pálya kishíján belerokkant a nagy vállalkozásba.

Vasárnap az M4 Sport műsorra tűzte az 1993-as Európa Nagydíjat, amit az angliai Donington Parkban rendeztek meg. A helyszín a Japánba tervezett Ázsiai Nagydíj helyére ugrott be, miután a Nippon Autopolisz nem állt készen a mezőny fogadására, Donington pedig korábban pályázott a Brit Nagydíj megtartására is.

A hivatalos Brit Nagydíj rendezési jogát még 15 évig Silverstone birtokolta, de 2008-ra Bernie Ecclestone-nak elege lett a folyamatos alkudozásból, és bejelentette, hogy 2010-től a leicestershire-i pálya kapja meg a lehetőséget.

Ilyen infrastruktúrával fel sem merülhet az F1-es nagydíjrendezés Forrás: Getty Images/2013 Getty Images/Laurence Griffiths

A döntés nagy port kavart, mivel az egykori világháborús repülőtér közkedvelt a pilóták és a csapatok körében is, ráadásul Donington nem is volt alkalmas a modern F1 kiszolgálására.

Silverstone-hoz hasonlóan Donington is rendelkezik háborús örökséggel, de már a II. világháború előtt létezett, a csaták közepette viszont természetesen nem futamokat rendeztek rajta, hanem harci járműveket tároltak a területén. Az 1970-es években egy helyi építőipari mágnás, Tom Wheatcroft kezébe került, újjáépítette, de a 2010-es nagydíjhoz újabb lépésre volt szükség.

Wheatcroft 2007-ben bérbe adta a pályát a Donington Ventures Leasure Ltd-nek, ami az F1-es nagydíjrendezés jogát elnyerve komoly beruházásokba kezdett. A projekt viszont léket kapott a 2008-ban kidobbanó gazdasági világválság közepette, a nagyszabású építkezés abbamaradt,

a korábban már MotoGP- és brit túraautó-versenyeket is rendező pálya helyén csak egy torzó éktelenkedett, mire az üzemeltető 2009 novemberében formálisan is csődöt jelentett.

Az eredeti megállapodás 150 éves lízingre vonatkozott, de a Donington Park mindössze két éven belül visszakerült az eredeti tulajdonoshoz. A Wheatcroft család 2010-re helyreállította a méltatlan sorsra jutott aszfaltcsíkot, utána pedig ötéves fejlesztési terv kezdődött: évente rendeznek versenyeket veteránautók számára, és a Superbike mezőnyét is sikerült megnyerniük.

Magyar szempontból nem kedves pálya

A kútba esett építkezés után helyreállított Donington Park egyik első nagy nemzetközi versenye a túraautó-világbajnokság 2011-es angliai fordulója volt, ami Brands Hatch-ből pártolt át Derby mellé. A pálya infrastruktúrája terén akkoriban még lehetett hiányosságokat tapasztalni, és a szakadó esőben, vidéken a közönség érdeklődése is mérsékeltebb volt, mint egy évvel korábban, a Londonhoz közeli helyszínen.
Magyar szempontból sem hozott sikert a hétvége, mivel szinte mindig nedves volt a pálya, ami nagy hátrányba hozta az akkoriban hátsókerék-meghajtású BMW-t vezető Michelisz Norbertet az elsőkerekes ellenfelekkel szemben. Ráadásul, Michelisz szintén elsőkerekes autókról szokott át a BMW-re, így a feltételek egyáltalán nem bizonyultak ideálisnak. Nulla pont lett a doningtoni forduló mérlege.

Itt indult a Formula E története is, hiszen a városi környezetben zajló futamok előtt az elektromos versenyautó első generációját Doningtonban kezdték tesztelni, majd sokáig a szervizelés is a pálya létesítményeiben történt.

A Forma-1 viszont aligha tér vissza a Donington Parkba,

ami továbbra sem rendelkezik a nagydíjrendezéshez szükséges, Grade 1 besorolással, és a pálya igazgatója Christopher Tate 2017 januárjában kijelentette, a Liberty Media hatalomátvétele sem győzte meg őket arról, hogy újabb építkezésbe kellene fogniuk.

„Egyáltalán nem. Nagyon világosan rögzítettük a célok között, hogy a pálya nyomvonalát meghagyjuk úgy, ahogy van. Nem áll érdekünkben korszerű, nagyteljesítményű formulaautókat fogadni, mert ehhez teljesen át kellene építenünk a Donington Parkot” – szögezte le.

A múzeumban sincsenek már F1-es autók

A Donington Park 2017 januárjától ismét új tulajdonoshoz, a korábbi F1-es pilóta, Jonathan Palmer cégéhez, a Motorsport Visionhöz került. Az új gazda viszont nem tartja fenn a 2009-ben elhunyt Tom Wheatcroft egyedülálló gyűjteményét, a Grand Prix Collectiont, ami 2018-ban a csökkenő látogatószám miatt végérvényesen bezárt.

Az egykori Donington Grand Prix Collection egy részlete Forrás: Adorján Viktor

Noha a múzeumban nem csupán F1-es autókat lehetett látni, a nagydíjversenyzés rajongói sokat veszítenek az egyedülálló tárlat megszűnésével. Itt állomásozott a világ legnagyobb McLaren gyűjteménye, egy gazdag Williams-kollekció, de elsősorban a brit F1-es csapatok több emlékezetes modelljét is kiállították: a Lotus, a Vanwall, a Stewart, a Jaguar, a Jordan, a Force India autói mind ott voltak. Ezeket

a legendás modelleket egyebek mellett Tazio Nuvolari, Nigel Mansell, Alain Prost, Sir Stirling Moss, Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio vagy Jim Clark vezette.

Öröm az ürömben, hogy a kiállítási darabok nagy része azóta más helyeken fellelhető még. A tárlatot 2011-ben meglátogattuk, a nemrég indult, F1-es kiállításokat bemutató sorozatunkban hamarosan sorra is kerül.

A szobor, ami nem kerülhetett be a vitrinbe

Ha már kiállítás, érdemes feleleveníteni az 1993-as Európa Nagydíj győztes trófeájának történetét is. A versenyt Ayrton Senna nyerte a McLarennel, Ron Dennis csapata akkoriban híres volt arról, hogy a versenyzői és a konstruktőri díjakat is megtartja, a pilóták csupán másolatokat kapnak. Az eredeti ereklyék a 2004-ben átadott McLaren Technology Centre-ben láthatók, de egy biztosan hiányzik a vitrinekből.

A Donington Parkban rendezett futam főszponzora a Sega volt, ami napjainkban is megszokott módon a saját jelképeit népszerűsítette a verseny révén, köztük a trófea kialakítása terén is. A győztes lényegében egy szobrot kapott, amit a híres videojáték figura, Sonic, a sündisznó alapján mintáztak. Ahogy a nemrég bemutatott animációs rajzfilmben, úgy a díj kapcsán sem sikerült méltósággal megörökíteni a karaktert, az eredmény groteszk hatású lett.

Annyira, hogy Dennis trófeák iránti rajongása ellenére a szobor napjainkban is csak egy raktárban porosodik.

A vonalas csapatfőnök vállalati elképzeléseibe gyaníthatóan nem fért bele, hogy egy karikatúra éktelenkedjen a díszes serlegek között, és ez egyelőre Dennis leváltása óta sem változott. Csavar persze ebben a történetben is van, a korabeli felvételek szerint mindhárom helyezett kapott „hagyományos” díjat is, Sonic mindössze egy nulladik ajándék volt, amit Senna rutinosan, a fotósok kedvéért látványosan a magasba emelt.